• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn

Mirage: Toppen att det löste sig för er och att ni fick göra upp en ny plan direkt! Dumt egentligen att det ska hänga på vem man pratar med.. själv är jag sådan som person att jag inte vill ringa och "störa" i onödan så hade jag varit i din situation hade massor av tid gått åt helt i onödan. Bra att det ska göras en titthålsoperation för att reda ut om du har endometrios eller inte. Man vill ju ta reda på så mycket som möjligt när man är i denna sits, allt för att optimera chanserna. Jättebra också att det blir ny medicinering och annan ägglossningsspruta. Blir det ICSI denna gång? Det har vi kört på vid samtliga försök. Lycka till nu!!

• vårt 2012

Åh, här är paniken nära, mensen senare än sen är på dag 34 nu, och ingenting, har känningar precis som vanligt men ingen mens syns till!
    Nu ser det ut som att det här försöket inte hinns med pga av påskhelgen.
    Skit! 

• daduck

Vårt 2012: håller alla tummar och tår att du börjar blöda alldeles nu! Förlåt mitt minne men är det stimulerar eller ostimulerat ni ska göra?

• Mirage

Drömmer om ett barn: Tack gulliga du! Ja, det ska ju inte hänga på  vem man pratar med. Det är nog så jobbigt som det är, dels så vill inte behöva vara den "jobbiga" patienten, sen så kanske inte alla pallar med att stå på sig o vara ihärdig. Alla ska få samma typ av bemötande, sen att det finns olika typer av prioriteringar kan jag förstå, men ingen ska behöva stå över en månad eller fler bara föratt det inte finns telefontider. Får hoppas att det inte händer någon fler! Precis, vi kommer att göra ICSI, hur har det funkat för er, har många av dina ägg befruktats?

Daduck: Det låter ju jättespännande, vilken bra idé! Vi är oxå lite hemliga, men om det inte syns inlägg osv bland ens vänner så är jag intresserad! Är du säker på att inget sånt syns =)?

Vårt 2012: Skit oxå!!! Varför måste den vara sen just den gång man faktiskt vill ha den?! Iblandn skulle man vilja ta ett allvarligt snack med sin kropp ;).

• daduck

Mirage: kunde inte lägga till folk man inte är
    Vän med men jag och min andra administratör jobbar på en smart plan så snart ska det funka. :) ska dessutom anlita min syster som testperson så vi kan kolla att ingen annan ser aktivitet. Står när man väljer vilken typ av grupp att det är helt hemligt men det måste ändå testas först. :)

Vårt2012: du kan btw få min mens. Vill verkligen inte ha den och den borde komma imorgon. Så nu klistrar jag ett frimärke på den och lägger den på lådan. Expresspaket.

• daduck

Det här kanske blir lite långt. Men nu har jag löst det. :)
    Så här står det om grupper på facebook. Vi har valt statusen hemlig http://socialmediasupport.se/2011/11/25/facebook-grupper/
    så med andra ord är det bara de i gruppen som ser gruppen, vilka som är med i den och vad som skrivs. Jag har skapat ett "spöke" man kan bli vän med. Vill ni vara med i gruppen: skicka ert namn och kanske en beskrivning på er bild i meddelande till mig här eller som pm på facebook: Kajsa Granström så lägger jag till er som vän med "spöket" sen tar jag bort er som vän från spökets lista, efter jag lagt till er i gruppen, då är ni fortfarande med i gruppen. :)
    Känner mig som en CIA agent. ^^ Något som är oklart? Fråga på. Och ja, det låter tjorvigt. Men bara för mig. ;)

• vårt 2012

Daduck: Men tackar :)
    Det är berg o dalbana, ena dagen letar man blod å är livrädd för det, å nästa letar man lite till å vill inget annat än att det ska finnas ngt där.

Näe brudar, det verkar som om det blir till å vänta på nästa mens, då mensen ej dykt upp ännu, och om den nu väl kommer så borde insättningen hamna mitt i påskhelgen, och jag tror inte kliniken har öppet då.
    Om nu inte under skulle ske, och jag får den idag och äl utslag redan runt dag 14, men det betvivlar jag!

Men får försöka se det som att kroppen och jag får en vilomånad till, även om jag tycker det är totalt slöseri med tid! 

• äralltupptaget

idag är jag riktig sur arg ledsen.. ja en "sån" dag...

Fick just veta att min karl troligen kommer vara borta från v 17 till midsommar... :`(
    Han jobbar inom försvaret och har blivit "inkallad" till utlandstjänst.. förbannat i helvetes jävla piss..
    Har varit så jäkla ledsen idag på jobbet, var tvungen att låsa in mig på en toalett och grina...
    :(

Jag har sett fram emot det så jäkla mycket och så blir det så här.. nu har vi ännu inte fått någon tid eller så , men det känns så jäkla hopplöst.. det klappar aldrig!!!

Så.. en liten fråga mitt i allt detta...
    Kan man åka till kliniken och lämna sperma i förväg och att jag sköter själva utredningen och allt det andra själv ? dvs att dom fryser ner den.
    Han hade bra spermakvalitet enligt testet han fick göra innan remissen skickades.
    Och så kanske en dum fråga... men blir kvaliteten sämre , dvs chansen mindre , med fryst sperma ?
    Jag tänker... fryst mat funkar men äta direkt när man har lagat är ju godast ;)  kom inte på någon annan likhet *s*

Ska försöka hålla modet uppe iaf...  Någon som vet när kliniken stänger för sommaren ?

• jennyz

Så ruskigt typiskt för er!!! Jag tror inte att de rekommenderar att göra IVF med frysta spermier om man inte måste, men det funkar absolut!!! Min sambo hade inga spermier på sitt test, så de fick sticka honom (tesa/pesa) för att hitta spermier, de testade en gång och gjorde sedan ett till stick i samband med vårt första IVF istället för att frysa de från första sticket...men sedan frystes resten ner, och vår dotter är skapad av frysta spermier...de har aldrig sagt något att det är bättre med färska åt oss i alla fall, nu kostar det ju massa pengar att sticka honom också så jag är tacksam att det bara blev två ggr, varav det första var gratis... Jag kan tänka mig att det kostar mer tyvärr om de ska frysas ner...
    Tror att de stänger någon vecka ung efter midsommar...