• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • moderlig
    santa86 skrev 2013-12-17 20:48:52 följande:
    Nu sitter jag i bilen på väg till Umeå :) mycket nervös för äp imorgon :) jag hoppas jag överlever denna gång också, sååå skönt att vara klar med alla srutor.. Idag valde jag att berätta för min chef på jobbet, de var inte lätt, min chef är som lite knepig.. Men hör och häpna chefen var helt förstående till de här, tills jag sa att jag eventuellt inte kan jobba mitt pass ena dagen när vi ska tillbaka på återföring, nä de gick inte, för vem ska jobba då och de funkar ju inte.. :/ men de problemet få bli då.. Först tar vi äp :)

Men gud vilken mupp...men man kanake inte kan begära att alla ska förstå..(särskilt inte griniga gamla gubbar/kärringar) lycka till!!
  • moderlig
    santa86 skrev 2013-12-19 11:06:11 följande:
    Kliniken ringde nyss, jag är jätte ledsen och vet inte vart jag ska ta vägen.. Vårt förra äp vart hälften av äggen befruktade.. Nu hade 2 av 8 blivit befruktade och bara den ena hade blivit rätt befruktad.. Jag vet att de bara behövs ett guld ägg men när hon i telefonen säger att de äg som finns kvar är okej.... Vad menas med okej?! :(

Hoppas det är ett guldägg ♡
  • Stargazers

Supernova: Jo då blir det säkert i v 8 för er :) Nepp, jag har inte slutat med Lutinus och ska faktiskt fortsätta med dem januari ut, dock ska jag trappa ned till 2 st/dag och längre fram till 1 st/dag. Tror du att du kommer sluta med dina snart? De är ju inte jättekul att ta men samtidigt känns det lite tryggt att ta dem.

• supernova99

Stargazers: hur kommer det sig att du ska fortsätta längre?vi har bara utskrivet till testdagen. Så det blir att sluta då. Någon som ätit predisolon? När slutade ni med dom?

• Stargazers

Supernova: Jag har aldrig frågat varför vi ska fortsätta, så jag vet inte riktigt. Men lita på att läkaren ser till vad som passar er/dig bäst..

Min svärmor sa en klok sak för en tid sedan (hon känner till vår IVF-resa) som nog kan vara klokt att ha i bakhuvudet för alla som genomgår IVF. Hon drabbades av bröstcancer för X antal år sedan och hennes läkare hade bett henne att inte jämföra sig med andra patienter. Att inte undra varför Lisa får mer cellgifter, ”betyder det då att jag inte får tillräckligt med behandling”? Eller fundera på varför Kajsa får lindrigare behandling, ”betyder det att jag är så mycket sjukare och därmed löper större risk att dö?” Att man helt enkelt inte ska jämföra sig med andra, utan lita på att läkaren ser till varje enskild patients bästa. De orden har då fått mig att jämföra mig mindre med andra i IVF-cirkusen, och lita på att läkaren vet vad han gör. 

• trex2013
    Mars skrev 2013-12-20 11:51:20 följande:
    Vad är predisolon?
    Det är kortison. jag fick börja äta det vid förra försöket och hoppas får fortsätta äta det om jag får gör ett nytt försök till sommaren.
  • trex2013
    santa86 skrev 2013-12-19 11:06:11 följande:
    Kliniken ringde nyss, jag är jätte ledsen och vet inte vart jag ska ta vägen.. Vårt förra äp vart hälften av äggen befruktade.. Nu hade 2 av 8 blivit befruktade och bara den ena hade blivit rätt befruktad.. Jag vet att de bara behövs ett guld ägg men när hon i telefonen säger att de äg som finns kvar är okej.... Vad menas med okej?! :(
    hur går det för dig? Har du fått tillbaka något ägg? Hoppas det.

• jennyz

Standard ska vara att ta vaggisar/lutinus/crinone till TD sedan ska kroppen producera detta själv om graviditeten är normal... Jag fick fortsätta med dem båda graviditeterna, den ena gången blödde jag och fostret såg för litet ut, så Dr sa att det skadar inte att hjälpa till lite, det kanske inte hjälper heller... Andra gången så bad jag om att få fortsätta, trots att jag då inte hade fått någon blödning-den kom någon vecka senare, de tyckte då att det var helt ok med min historia...
    MEN det är överlägset vanligare att sluta på TD, det är inte bevisat att det hjälper längre än så tror jag...