• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jaj13
    Pommac skrev 2014-03-16 19:28:57 följande:
    Tack så mycket för era svar! Jag har en fråga till! Jag väger för mycket för att få göra gratisförsök via landstinget men jag är såklart på väg ner i vikt. Men jag undrar: kan man kosta på ett försök och misslyckas det kan man då göra gratisförsöket senare?
    Jag kan bara tala för vår erfarenhet och vi fick intyga om att vi inte genomgått något ivf tidigare. Om vi gjort det hade våra gratisförsök varit förbrukade. Konstigt tycker jag, men regler är ju regler. Det är Norrbottens län. Sen vet jag inte hur dom kollar upp huruvida man gjort det eller inte så som någon påpekat tidigare, men det är inget som skulle kännas okej med mig:)
  • Längtan2013
    jaj13 skrev 2014-03-16 21:33:52 följande:
    Jag tycker att tiden går fort. Så mkt annat i livet och kan inte fatta att det är RD 12 imorgon:) jag har gjort långa och mått jättebra. Inte märkt något förrutom eventuellt om jag ska vara petig ett lätt illamående nåm dag i början m sprayen. Sen har humöret varit svajjigt lätt rörd men tror det beror mer på situationen än medicinen:) så för mig har det långa funkat jättebra:)

Skönt att tiden går fort för dig & att du har så mkt annat som händer :)För mig är tvärtom...tiden går långsamt, just nu iaf. Skönt att du fått må bra också :) Jag har varit jätte trött, huvudvärk, illamående & varit helt slutkörd både fysiskt & psykiskt :( Tror det beror på sprayen, men också för att vi gjort så många behandlingar..man mår ju inte direkt bättre när det aldrig tar sig.
  • santa86

Hej tjejer. Nu befinner jag och min sambo i Umeå, imorgon bitti då har vi äp.. Nervös jätte nervös, hoppas på att de går bra..

Jag som vanligt vis är lite skrockfull, har under denna behandling haft ett halsband med en trollknut, den kommer från Gotland för många år sen och är välsignad av en präst :) och alla blodprov och gyn har gått bra hittills :)

• jaj13
    Längtan2013 skrev 2014-03-17 08:25:14 följande:

Skönt att tiden går fort för dig & att du har så mkt annat som händer :)För mig är tvärtom...tiden går långsamt, just nu iaf. Skönt att du fått må bra också :) Jag har varit jätte trött, huvudvärk, illamående & varit helt slutkörd både fysiskt & psykiskt :( Tror det beror på sprayen, men också för att vi gjort så många behandlingar..man mår ju inte direkt bättre när det aldrig tar sig.
    Huvva, nä jag känner också att jag kommer förmodligen kommer att ta det hårt om det inte funkar efter ivf nr 2. Vet inte varför men det känns som att det då kommer kännas lite hopplöst. Men, men. En sak i taget. Jag har svårt för det. Tänker allt i 1000 steg fram hela tiden...

Usch, va trist att må dåligt. Men kanske är det något positivt. Jag känner mig ju precis som vanligt. Nu dags för mens känns det som så det är verkligen inte så hoppfullt. Som man min kropp struntar i att jag pepprar den med hormoner och försöker få den att fatta att den ska bli gravid :(.

Jag hoppas verkligen att det är er tur om ni gjort flera försök också. Det här sliter på en och det borde vara er tur nu <3  
  • Längtan2013
    jaj13 skrev 2014-03-17 10:12:00 följande:
    Huvva, nä jag känner också att jag kommer förmodligen kommer att ta det hårt om det inte funkar efter ivf nr 2. Vet inte varför men det känns som att det då kommer kännas lite hopplöst. Men, men. En sak i taget. Jag har svårt för det. Tänker allt i 1000 steg fram hela tiden... Usch, va trist att må dåligt. Men kanske är det något positivt. Jag känner mig ju precis som vanligt. Nu dags för mens känns det som så det är verkligen inte så hoppfullt. Som man min kropp struntar i att jag pepprar den med hormoner och försöker få den att fatta att den ska bli gravid :(. Jag hoppas verkligen att det är er tur om ni gjort flera försök också. Det här sliter på en och det borde vara er tur nu <3  

Gör ni era gratisförsök nu eller har ni betalat? Ja, man måste försöka ta en sak i taget, men ibland är det svårt. Jag är likadan, tänker 1000 steg fram hela tiden... Vi köpte ett 3 packet efter våra gratisförsök var gjorde, så det här är sista försöket vi har kvar.. Tidigare har kunnat tänka fungerar det inte nu så har vi alltid försök kvar, men det har vi inte nu.. Vi lyckades bli gravid på vårat första ivf försök, men det blev missfall..så försöker tänka att det har ju fungerat en gång så då borde det göra det igen. Blir det inget nu får det bli en paus för jag känner att min kropp behöver det. Har du tjuvtestat nått? Bara för att du inte känner nått behöver det inte betyda att det inte blivit nått :)
  • jennyz

Jaj13: härligt att du tycker tiden går fort, om man klarar av att vänta så är det nog bra, jag brukade hålla mig till typ RD 16.. jag hoppas och tror på er i alla fall!!!!
    För mig är det bara bra, njuter av att vara tvåbarnsförälder och vår ute!!

• jaj13
    Längtan2013 skrev 2014-03-17 13:10:46 följande:

Gör ni era gratisförsök nu eller har ni betalat? Ja, man måste försöka ta en sak i taget, men ibland är det svårt. Jag är likadan, tänker 1000 steg fram hela tiden... Vi köpte ett 3 packet efter våra gratisförsök var gjorde, så det här är sista försöket vi har kvar.. Tidigare har kunnat tänka fungerar det inte nu så har vi alltid försök kvar, men det har vi inte nu.. Vi lyckades bli gravid på vårat första ivf försök, men det blev missfall..så försöker tänka att det har ju fungerat en gång så då borde det göra det igen. Blir det inget nu får det bli en paus för jag känner att min kropp behöver det. Har du tjuvtestat nått? Bara för att du inte känner nått behöver det inte betyda att det inte blivit nått :)
    Vi gör vårt första (av två) gratis-försök nu. Jag har tjuvtestat och fick svagt postivit RD 8. Är dock tveksam på detta och funderar på om det kan vara ovitrellen som fortfarande gav utslag (iofs hade jag ju tagit den 12 dagar innan så bör ju inte va den men ändå. Usch, jag kan verkligen inte slappna av. Känns som att jag bara vill att mensen ska komma så jag kan säga "vad var det jag sa". Vågar verkligen inte tro att det är våran tur än. Som att det måste bli betydligt jobbigare än såhär först :((

Åh, hoppas hoppas att det är er tur nu iaf!! 
  • jaj13
    jennyz skrev 2014-03-17 13:13:03 följande:
    Jaj13: härligt att du tycker tiden går fort, om man klarar av att vänta så är det nog bra, jag brukade hålla mig till typ RD 16.. jag hoppas och tror på er i alla fall!!!!
    För mig är det bara bra, njuter av att vara tvåbarnsförälder och vår ute!!
    Åh, så härligt det är med vårvädret verkligen! Njut för att vad du kan. Jag hoppas att jag kommer få skriva den meningen här en vacker dag. Kram
  • Längtan2013
    jaj13 skrev 2014-03-17 13:21:33 följande:
    Vi gör vårt första (av två) gratis-försök nu. Jag har tjuvtestat och fick svagt postivit RD 8. Är dock tveksam på detta och funderar på om det kan vara ovitrellen som fortfarande gav utslag (iofs hade jag ju tagit den 12 dagar innan så bör ju inte va den men ändå. Usch, jag kan verkligen inte slappna av. Känns som att jag bara vill att mensen ska komma så jag kan säga "vad var det jag sa". Vågar verkligen inte tro att det är våran tur än. Som att det måste bli betydligt jobbigare än såhär först :(( Åh, hoppas hoppas att det är er tur nu iaf!! 

Okej, men då borde det ju inte vara ovitrellen, men förstår att du ändå är tveksam. Jag tror att ni kommer få ett plus på söndag ;) Ska hålla tummar & tår!!
  • Längta
    jaj13 skrev 2014-03-17 13:22:21 följande:
    Åh, så härligt det är med vårvädret verkligen! Njut för att vad du kan. Jag hoppas att jag kommer få skriva den meningen här en vacker dag. Kram

Men var bor ni som har vårväder.. Här var de vår och bart igår. :) men tills idag hade de kommit minst 2 dm. Och de kräksnöar... Har vart ut och skottat gården 2 ggr och må snart ut igen.