• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Thildra
    Snowgirl skrev 2014-03-17 18:21:04 följande:
    Ja det är trist. Nu är det väl inte helt kört för oss eftersom jag har blivit spontant gravid fyra gånger efter vår första IVF-behandling. Vi har dock bara ett barn och i takt med att tiden går blir risken för missfall ännu större. Jag hoppades på embryona eftersom de var genetiskt fem år yngre, men nu blev det som det blev Det får bli som det blir. Blir det bara ett barn så kommer jag att vara nöjd ändå. Det är när jag pendlar mellan glädje, hopp och besvikelse som det blir jobbigt.

Jag förstår er, vi sitter i liknande situation iom syskonförsök. Med tanke på att första är snart 11 och vår ålder rätt hög, så är våra förhoppningar låga. FL kan ju vara ett litet stöd på så sätt eftersom det finns oftast fler par i samma/liknande situation. Men det är tråkigt när det blir som tänkt och det måste också få vara ok att sörja det som inte blev av. *styrkekram* Önskar er all lycka!
  • Thildra

[quote=72784731]

Snowgirl skrev 2014-03-17 18:21:04 följande:
    Ja det är trist. Nu är det väl inte helt kört för oss eftersom jag har blivit spontant gravid fyra gånger efter vår första IVF-behandling. Vi har dock bara ett barn och i takt med att tiden går blir risken för missfall ännu större. Jag hoppades på embryona eftersom de var genetiskt fem år yngre, men nu blev det som det blev Det får bli som det blir. Blir det bara ett barn så kommer jag att vara nöjd ändå. Det är när jag pendlar mellan glädje, hopp och besvikelse som det blir jobbigt.
    [/quote] Jag förstår er, vi sitter i liknande situation iom syskonförsök. Med tanke på att första är snart 11 och vår ålder rätt hög, så är våra förhoppningar låga. FL kan ju vara ett litet stöd på så sätt eftersom det finns oftast fler par i samma/liknande situation. Men det är tråkigt när det INTE blir som tänkt och det måste också få vara ok att sörja det som inte blev av. *styrkekram* Önskar er all lycka!
  • santa86

Nu ligger jag i Umeå och väntar på äp :) jätte nervös men hopps att jag har mer ägg än vad de är väntat :) lycka till till mig, japp :)

• Längtan2013
    santa86 skrev 2014-03-18 08:14:21 följande:
    Nu ligger jag i Umeå och väntar på äp :) jätte nervös men hopps att jag har mer ägg än vad de är väntat :) lycka till till mig, japp :)

Lycka till!! :)
  • Pommac

Nu har jag fler frågor! Min man ringde kliniken idag och fick som svar att de inte verkade vilja hjälpa oss då jag har bmi på högre än 30. Mitt ligger på ca 34 just nu. Jag är ju på väg ner i vikt men så vi tänkte att vi kanske kunde bekosta det själva i stället och få hjälp snabbare. Men det var minst 3-6 månaders kö! Hur är det möjligt? Finns det flera ivf kliniker i Umeå? I vårt fall är det troligen mannens spermier som är för trötta.

• jennyz

I vårt fall, då landstingsfinansierat, så tog det drygt tre månader efter utredningen var klar... Har ni gjort någon utredning så ni vet varför det inte funkar naturligt? Det kanske är något som kan lösas utan IVF?

• santa86

Tack snälla ni :)

Nu är vi på väg hemåt efter äp, de gick jätte bra och dom fick ut 7 ägg.. :) så nu håller vi tummarna att detta ska gå bra, vi åker ner för återföring på lördag :) jag hoppas att de blir nått denna gång..

• Pommac
    jennyz skrev 2014-03-18 12:55:33 följande:
    I vårt fall, då landstingsfinansierat, så tog det drygt tre månader efter utredningen var klar... Har ni gjort någon utredning så ni vet varför det inte funkar naturligt? Det kanske är något som kan lösas utan IVF?

Ja precis. Inget fel har hittats på mig men min man har slöa/trötta spermier. Så det är väl inget man kan göra något åt.
  • jennyz

Pommac: ok ung som oss, fast min sambo fick inte ens ut några spermier.. (Det fanns dock att operativt ta ut tack o lov) ja då är det nog inte mycket att göra... jag vet tyvärr inte mycket om kötiderna då, vet att de har ruskigt mycket att göra, kanske måste de ta landstingsfinansierade först då vårdgarantin ska gälla? När vi skulle göra syskonförsök fick vi köra på en gång, men det är klart att det är enklare för dem, ett telefonsamtal, skriva ut mediciner, sedan i princip bara ett VUL och ÄP/ET, det är ju mer jobb om det är första gången... Hoppas att ni inte behöver vänta så länge!!!!!