• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • dumdummast
    mikaaaela skrev 2015-01-13 18:13:16 följande:

Hej, jag är ny här på familjeliv :)

Jag och min sambo har varit i skellefteå på utredning och fått godkänt för remiss till IVF Umeå. På sköterskan i skellefteå lät det som remissen skulle skickas efter nyår, (kanske när dom öppnar igen den 15:e januari?). 

Jag bara går och väntar och väntar, så tänkte höra med er hur lång tid det tog för er från att ni fått remissen skickad till IVF Umeå tills att ni fick komma dit :) 

Har hört/läst någonstans att det är vårdgarantin på 3 månader som gäller, men vet inte om det är sant. 

Tacksam för svar :)

Jo det är vårdgarantin på tre månader som gäller. Men vi oss höll det på att ta lite längre för dom låg efter hade haft sjukskrivna läkare och sånt. Men eftersom vi bor i Umeå skrev vi upp oss på avbokningslista så då ringde dom när fått en avbokning. Ett tips att göra så om ni bor i stan för att kanske få komma fortare.

Våran remiss skickades midsommar veckan, men då stängde samma dag typ som dom fick remissen. Sen fick vi tid i oktober . Men det var en avbokningstid annars hade vi nog fått vänta till november.

Hoppas du blev lite klokare. Kram
  • jennyz

För oss hade det tagit mer än tre månader om vi inte hade ringt och tjatat efter typ 2,5 månad, de från Skellefteå hade inte skickat kompletta papper... ð???

• mikaaaela

Tack så hemskt mycket för svaren och tack tack för tipset om avbokningstid. Jag ska ringa på måndag och be dom att sätta upp oss där, sen är det bara att hålla tummarna att det går fort :) 

• Pommac1
    mikaaaela skrev 2015-01-17 22:26:34 följande:

Tack så hemskt mycket för svaren och tack tack för tipset om avbokningstid. Jag ska ringa på måndag och be dom att sätta upp oss där, sen är det bara att hålla tummarna att det går fort :) 

De i Umeå fixade så att min remiss kom fram på endast en vecka! Jag ringde kliniken i umeå och berättade precis som de var och att de bara låter sura när man ringer gyn i Örnsköldsvik (vilket är sant!!!) så då skulle de ringa och efterlysa den åt mig. :)
  • Pommac1

Jag börjar spraya på onsdag! Spännande! Vi kör långa protokollet denna gång för att öka våra chanser! Sist med korta blev äggen så ojämna. Vissa var inte alls mogna. Vi och läkarna hoppas på bättre resultat denna gång!

• Stargazers

Vår son (som blev till tack vare IVF-kliniken i Umeå) är nu 5 månader gammal och vi har så smått börjat fundera på syskonförsök. Ni som fått mer än ett barn via IVF: hur funkar det? Är det bara att ringa dit och ställa sig i kö? Gäller vårdgarantin på 3 månader? Eller hur länge kan man få vänta på att påbörja behandling? Tänkte om det är någon skillnad på de som blivit remitterade och de som betalar själva?

Pommac: Lycka till!

• jennyz

Stargazers: ni finns redan i systemet så ni ställer er inte i kö för syskonförsök, hör av er dit och säg till när ni vill börja försöka, vi väntade tills dottern var ett år och körde sedan igång samma månad som vi ringde dit... â?ºï¸
    Det som styr är såklart hur inbokade de är just då, men när vi påbörjade syskonförsök så var det fullt upp för dem, men det krävs inte lika mycket av dem när det är personer som redan finns i systemet, jämfört med nya par.

• Stargazers

Jennyz: Okej vad bra att det kan gå lite fortare att komma igång till omgång nr 2. Riktigt ännu är vi dock inte redo. Tack för din hjälp!! :)

• jennyz

Nej passa på att njut av guldklimpen först, sedan funderar ni på fortsättning, för oss kändes det lagom då hon var ett år, nu tog det ett bra tag för oss att lyckas så det är fyra år mellan dem, men det känns bra det också, vi har ju en tjej som är rätt förståndig... â?ºï¸

• äralltupptaget

Jennyz- när ni gjorde syskonförsök, exakt hur gick det till, tog du alla sprutorna innan som vid " vanlig" ivf  men utan äggplock - bara insättning ?