• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Pommac1

Fick ut nio ägg igår! Jag var glad och nöjd och tyckte att det var bra då det blev ett fler än förra gången! (Jag har ju läst om så många som testat gonal-f och när det blev misslyckat har de fått testa menopur och då har de blivit gravid.) Jag har gått samma väg och nu ringde kliniken och meddelade att inget ägg hade blivit befruktat! Gud så tråkigt! Hade ju så mycket förväntningar!

Med gonal-f så fick vi ut åtta ägg. Några var omogna och fem blev befruktade! Två delade sig onormalt. Av de andra tre äggen var det ett ägg som var i toppklass och det fick vi tillbaka. De andra två klarade sig tyvärr inte. 
    Jag började blöda på dag 13. 

Med menopur - Fick vi alltså ut nio ägg och inget blev befruktat. 

Lite senare idag ringer en doktor och berättar varför... Hoppas jag.

• Pommac1

Jag antar att vi inte får några fler gratisförsök nu via landstinget eller???

• dumdummast

Min läkare sa att det inte räknas som ett förens man fått tillbaks ett embryo. Så i så fall borde ni ha ett kvar.

• Pommac1
    dumdummast skrev 2015-02-20 10:38:55 följande:

Min läkare sa att det inte räknas som ett förens man fått tillbaks ett embryo. Så i så fall borde ni ha ett kvar.

Hoppas det! Känner mig väldigt besviken denna gång! Allt gick så bra! Äggplocket gick mycket bättre också och jag har inte lika ont idag (dagen efter äggplock) som jag hade förra gången. Å så slutar det så här! Total katastrof! Hur kunde de bli så här dåligt? 
  • dumdummast
    Pommac1 skrev 2015-02-20 10:43:26 följande:

Hoppas det! Känner mig väldigt besviken denna gång! Allt gick så bra! Äggplocket gick mycket bättre också och jag har inte lika ont idag (dagen efter äggplock) som jag hade förra gången. Å så slutar det så här! Total katastrof! Hur kunde de bli så här dåligt? 

Det var så sofia på kliniken sa till oss iallafall.

Kan förstå det. Hoppas att läkaren berätta varför det gick som det gick så att det går att förhindra till nästa gång.

Massa kramar!
  • Pommac1
    dumdummast skrev 2015-02-20 10:47:07 följande:
    Det var så sofia på kliniken sa till oss iallafall.

Kan förstå det. Hoppas att läkaren berätta varför det gick som det gick så att det går att förhindra till nästa gång.

Massa kramar!
    Okej, jag får höra när de ringer. Vore ju hemskt om man dessutom betalade för detta! Tyckte redan på första VUL att något kändes fel då de såg så få ägg. Enligt läkaren skulle menopur göra så att jag fick fler ägg och jämnare ägg och dessutom bättre kvalitet. Jag hoppas nästan att det är spermierna det var fel på denna gång men ändå inte för det är inte lika lätt att åtgärda. Vänta och vänta tills de ringer. 
  • Pommac1
    Nu har kliniken ringt och de är lika chockade som oss. De trodde inte att detta skulle ske då alla nio ägg var mogna och de tyckte hemskt synd om oss! Nästa gång blir det Menopur ändå och det långa protokollet för de tyckte att äggen såg fina ut! Dock blev det väldigt långdraget (tog ut äggen på dag 15) och det kunde vara det samt mannens spermier som var orsaken (de var inte dåliga men de var inte lika bra som sist). Nästa gång ska de göra en ICSI för säkerhetsskull. Känns skönt! Läkaren trodde vi hade goda chanser trots allt. 
  • mikaaaela

Hej! Vi var på vårt första försök på IVF kliniken i torsdags och började med gonal f i fredags då jag redan är nedreglerad pga. endometrios. 

Jag fick reda på att mitt AMH-prov inte var så bra. 0.9 hade jag och jag är bara 22 år. Vet inte riktigt vad det beror på och är ganska orolig över detta. Nils-Gunnar sa att vi inte behövde oroa oss men att det var en anledning till att han ökad dosen på gonal f till 225. Han sa dock inte vad som va "normalt" för min ålder.. 

Även fast det kanske inte är någon fara nu, vill jag ju hemskt gärna i framtiden få även ett syskon och det känns ju osäkert nu då.. :(

Hur har era AMH resultat varit och har ni blivit gravida trots lågt värde?  

• jojan

Hej,

Min läkare har just skickat in en remiss för landstingsfinansierad IVF i Umeå.

Tyvärr lyckades gyn förstöra mina prover på något sätt, de vet inte vad som har hänt men de gick inte att analysera om jag förstod det rätt. Och dessutom var det de prover som ska tas på dag 2-4, så det är bara att vänta in nästa mens:/

Läkaren skulle iaf prova skicka in remissen och sen komplettera med de andra proverna, så jag hoppas att det går snabbt.

Någon som vet hur länge det brukar ta innan landstinget har "godkänt" remissen?

jag har ingen aning om hur det riktigt går till. Jag trodde remissen skulle skickas direkt till IVF-kliniken Umeå men tydligen var det tvungen att fara en vända genom landstinget först...

Jag vill bara ha ett datum då allt drar igång!! Man blir expert (eller inte)  på att vänta som ofrivilligt barnlös.