• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Chreool
    Chreool skrev 2015-03-27 08:57:28 följande:

Tar ca 3 månader innan man får en tid. Sedan har dem ju sommaruppehåll också

Kan ju såklart gå fortare men som längst 3 månader
  • mikaaaela

Någon fler som ruvar just nu? :) Är bara på ruvardag 1 och det känns som en evighet till 20 april då jag har testdag. Har läst att de flesta andra kliniker har 2 veckor till test, medan umeå har 3. Känns som de här kommer va de längsta 3 veckorna någonsin.. :/ 

• Pommac1

Hej å hå! Äntligen har jag fått min riktiga mens efter det riktigt misslyckade ivf-försöket. Nu är det bara att vänta 21 dagar till innan jag får börja med nässprayen igen. Å suck vad jag väntar... En evighets väntan när man dessutom måste köra det långa protokollet. Tror aldrig dagarna har gått så segt förr. Möjligen när man var liten och väntade på julafton.

• jojan

Idag har jag äntligen tagit de sista proverna för att läkaren ska kunna skicka in remissen för IVF. Oj vad de tjorvade som om man inte fick nog med väntan. Det blev något fel med mina hormonprover så jag fick vänta en månad till. Dessutom fick jag mens nu i påsk så jag fick ta proverna lite senare (på dag 5 istället för senast dag 4) eftersom det var en massa röda dagar. Hoppas nu verkligen att proverna är okej så att vi kan få ett datum för IVF att se fram emot!

Jag har inte riktigt förstått om man börjar med hela IVF-grejen på en viss dag i cykeln, eller kan man börja när som helst? Har läst på en del men just det har jag inte fått kläm på.

Jag längtar så mycket och har varit väldigt positiv sedan vi fick besked om att få göra IVF, jag vet att det kan bli en lång resa med det också men det känns så skönt att få vila lite från allt det jobbiga som barnlöshet innebär. Det kommer nog bli väldigt tungt om vi inte lyckas med ivfen men det får vi ta då. Nu ska jag tänka positivt. :)

Hoppas så innerligt att vi ska få göra ett försök innan sommaren.

• jojan
    mikaaaela skrev 2015-04-03 10:57:25 följande:

Någon fler som ruvar just nu? :) Är bara på ruvardag 1 och det känns som en evighet till 20 april då jag har testdag. Har läst att de flesta andra kliniker har 2 veckor till test, medan umeå har 3. Känns som de här kommer va de längsta 3 veckorna någonsin.. :/ 

Förstår att det är en jobbig väntan, 3 veckor är ju en hel evighet!! Man får försöka underhålla sig med saker att göra, men svårt det också när man bara kan tänka på en sak. Hoppas att det blir ett plus för dig!
  • Stargazers

Jojan: vi gjorde korta protokollet (eftersom inget "fel" hittades på mig) och då började vi på mensens 2:a eller 3:e dag. Vad som gäller vid det långa protokollet vet jag dock inte. Håller tummarna för att ni hinner med en omgång innan sommaren!

• jojan

De har inte hittat något "fel" på mig heller förutom att jag har låg ämnesomsättning, men mina värden är bra nu så det skulle inte ha någon påverkan nu sa läkaren. Min sambos spermier är ok också. Så kanske blir det korta för oss också.

Som jag har förstått det är långa protokollet jobbigare att gå igenom? Är det större chans med det långa protokollet eller varför väljer man det? Om jag får välja mellan långa och korta skulle jag alla gånger välja det långa om det ökar mina chanser. Men om de inte hittat något fel kanske det är ungefär lika stor chans att det fungerar både med långa och korta? Men å andra sidan gissar jag att man inte bestämmer sånt själv :)

Så mycket funderingar. Vill bara att tiden ska gå så att vi får lite information.

• Stargazers

Som jag fattat det finns det ingen större chans att lyckas med den ena metoden. Däremot är fördelen med det långa att det är lättare att hitta rätt nivå på sprutorna medan det å andra sidan tar längre tid + kan vara jobbigare. Vi fick välja metod och jag tog utan att tveka det korta, de har ju koll på en och jag blev aldrig överstimulerad. Vi satte tillbaka ett 2-dagars men fick ett tidigt missfall. Sedan satte vi tillbaka det enda ägget vi hade från frysen och det gick vägen för i skrivande stund sitter våran grabb på 7 månader här bredvid mig! Snart kommer vi påbörja syskonförsök då denna resa lärt oss att man aldrig vet hur länge det tar innan man blir gravid - om man blir det.

Håller tummarna för att allt går vägen för er :)