• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jojan

Jag har också mailat kliniken en gång och fick svar på en gång, man blir så glad av snabb respons:) inte så ofta det händer i allt det här.

Idag ringde de från gyn och ville ha ytterligare ett prov (kliniken som hade efterfrågat det för att ställa oss i kön) Jag har ingen kontakt med kliniken (förutom mailet jag skickade) men gissar att det är så det måste gå till eftersom vi ska få det finansierat..

Men iaf så ringde gyn idag och jag fick komma direkt och lämna ett blodprov, vet inte vad de kallade det men hon pratade om äggreserv.. och att det inte alltid är de proverna tas men inte heller helt ovanligt. Någon som vet vad det var för prov och varför jag var tvungen ta det innan de kunde göra något mer (skriva upp oss i kön antar jag)? Jag frågade men hon som tog proverna visste inte riktigt, hon sa att det kunde vara något av de andra proverna som var lite sämre och att vi därför fick komplettera med det här.

Jag har varit så glad och hoppfull sista månaderna så det här var som en smäll i ansiktet, vill bara ha en tid nu för att liksom komma till nästa steg, nu står vi bara på samma ställe och det känns som att ingenting händer. Påbörjade utredningen för 2 år sen och har försökt skaffa barn i 3 år. Nu tycker jag att det är dags att vi får prova ivf. Vill inte ens tänka på att det inte skulle fungera... stay positive...

• Dipsy

Undrar om provet som du fick lämna har att göra med hur aktiva dina äggstockar är?

Jag skulle få lämna ett sånt prov för att kunna ta ställning hur våra chanser att lyckas ser ut...

Om det visar sig vara goda chanser så kör vi nog i gång till hösten...

Åren går och bara det är en stress i sig...får man fråga hur gamla alla är härinne??

• Pommac1

Jag är 30 år och vi har försökt i tre år precis denna månad. Vi startar tredje ivf i morgon. Börjar med sprayen i morgon! Äntligen!

• Bolih84
    Dipsy skrev 2015-04-22 19:18:52 följande:

Mailade kliniken idag och blev förvånad när de ringde upp några timmar senare? här var de snabba bud...det var oväntat...sköterskan jag pratade med skulle skicka remiss så jag skulle få gå lämna massa prover för att se hur våra chanser ser ut för fortsatt behandling...shit läskigt ju...

Ja dom är verkligen snabba med svar! Samma här när jag mailade. Ringde upp direkt. Och när jag berättade att jag hade mens för någon dag sen vart det brått ???? fick en akuttid dagen efter på gyn för VUL. Det var på skärtorsdagen. Sen visade det sej att jag skulle göra FET på en söndag.

Så det sket sej.

Fick mens idag. Så nu blir det ÄL-stickor snart. Vi har 6 ägg i frysen.

Liiite skönt att slippa sprutorna och sprayen och hela baletten måste jag erkänna.... ????

Hoppas bara dom fixar upptiningen...
  • jojan

Jag är också 30 år (fyller 31 i år) och har också försökt i 3 år denna månad. När jag tänker 3 år så får jag lite panik, 3 år!!

Jag har varit stressad över min ålder (även om jag vet att jag i sammanhanget inte är "gammal") Min stress handlade om att jag vill ha flera barn och gärna ett par år mellan, och vill heller inte skaffa barn för sent, så det har inte riktigt gått ihop i mitt huvud. Men stressen över det har släppt, jag har väl insett att 30 egentligen inte är någon jättehög ålder och förhoppningvis löser sig allt. Kommer nog vara tungt om inte ivf fungerar, orolig.

• jojan
    Dipsy skrev 2015-04-23 17:44:42 följande:

Undrar om provet som du fick lämna har att göra med hur aktiva dina äggstockar är?

Jag skulle få lämna ett sånt prov för att kunna ta ställning hur våra chanser att lyckas ser ut...

Om det visar sig vara goda chanser så kör vi nog i gång till hösten...

Åren går och bara det är en stress i sig...får man fråga hur gamla alla är härinne??

Okej, det kan det ha varit. Då får vi hoppas på goda chanser för oss båda.

Det skulle ta ett tag innan vi fick svar eftersom det skulle skickas till karolinska. Tur jag åker bort en vecka nu så blir väntan inte lika segdragen..

Förstår stressen över åren som går, kanske tur att man från början inte visste hur lång tid det skulle ta, hade aldrig trott att jag skulle klara det jag hittills gått igenom.
  • Dipsy

vem är då jag??

vill inte ens tänka på hur många ivf vi gått igenom...men om jag räknar lite fort så bör det vara  så 7 stycken fulla behandlingar och ett fet... (jag har säkert förträngt nån behandling)...

2 gånger har ivf lyckats ( en dotter på naturlig väg)..

Drömmen om en stor familj var svårare än jag någonsin kunde ana...

idag kom remisserna på blodprover som jag ska ta för att se hur våra chanser ser ut...de ska tas på dag 2-5...Undrar om det spelar roll vilken dag man tar de?

vet inte om vi är unika eller smått tokiga som hoppar på tåget igen efter lyckade ivf??

• Stargazers

Dipsy: Om ni vill ha många barn och är villiga att göra fler IVF så är det ju bara köra på! Man ska göra det man själv vill :)

Själv ska vi snart också påbörja syskonförsök (fick en grabb via IVF i somras).

• Pommac1
    jojan skrev 2015-04-24 07:25:14 följande:

Jag är också 30 år (fyller 31 i år) och har också försökt i 3 år denna månad. När jag tänker 3 år så får jag lite panik, 3 år!!

Jag har varit stressad över min ålder (även om jag vet att jag i sammanhanget inte är "gammal") Min stress handlade om att jag vill ha flera barn och gärna ett par år mellan, och vill heller inte skaffa barn för sent, så det har inte riktigt gått ihop i mitt huvud. Men stressen över det har släppt, jag har väl insett att 30 egentligen inte är någon jättehög ålder och förhoppningvis löser sig allt. Kommer nog vara tungt om inte ivf fungerar, orolig.

Jag förstår din stress då vi är i samma situation! Jag ville alltid bli en ung mamma! Ville bli mamma redan vid 20 års ålder. Men det gick inte. Samtidigt träffade jag min nuvarande man när jag var 22. Jag hade ett dåligt yrke (lite lön) så jag studerade och nu har jag ett betydligt bättre arbete. När jag var 27 började vi försöka och än har inget hänt. :(