• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Har ni kvar i frysen? Om ni har det så finns två alternativ, vi provade först att jag bara åt folsyra, sedan gjorde jag ÄL test och när jag fick utslag så meddelade jag dem och fick tid för återföring 2 dagar senare (eftersom mina ägg var odlade två dagar innan infrysning... Vi provade också stimulerat FET, då åt jag tabletter ung en månad innan tror jag det var, då får man ingen egen ÄL då kan de planera in återförandet efter hur slemhinnan ser ut och så...

• Pommac1

Känner mig smått nedstämd. Jag kör långa protokollet denna gång förhoppningarna enligt min läkare var att få fler och jämnare ägg. Var på VUL i fredags och hade tre på 10 mm och en fjärde på ca 8. Sedan hade jag många små. Jag fick höja dosen på menopur och ska på nytt VUL på tisdag. Antar att vi bara får ut fyra mogna ägg denna gång. Förra gången fick vi ut 8 ägg men bara 5 var mogna. Fick tillbaka ett i toppkvalitet de andra klarade sig tyvärr inte till frysen (två delade sig onormalt). Nu har jag en fråga! Om vi får plocka ut äggen på torsdag eller fredag, hur blir det då med insättningen? Det görs inte på helgen? Eller?

• mikaaaela

Hej, någon fler här som har endometrios och går på långtidsbehandling med synarela ? Jag har gått på synarela sen i maj 2014 och senaste 3 månaderna har varit ett riktigt helvete. Remissen är skickad till Ivf-kliniken och vi fick svar att vi skulle bli kallade om ca 3 månader. Fick sedan hem ett brev från skellefteå där de stod att IVF umeå önskade ett AMH-prov och att det kunde tas vilken dag som helst. Kan man få ett svar även fast man går på synarela ? Min läkare har skrivit till ivf umeå att läget är akut att vi ska få komma dit och jag undrar om jag tog AMH provet nu för att något är på G eller om det tas även fast det är 3 månader kvar? 

• jennyz

Pommac: jag skulle gissa att de försöker ta ÄP på fredag och återföring måndag, om de inte ändrat på sistone, var trots allt två år sedan drygt vi gjorde vårt sista, då hade de inte återföring på helgen...

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-02-15 23:04:40 följande:

Pommac: jag skulle gissa att de försöker ta ÄP på fredag och återföring måndag, om de inte ändrat på sistone, var trots allt två år sedan drygt vi gjorde vårt sista, då hade de inte återföring på helgen...

Okej. Tack för ditt svar! Blir dock orolig att ägget/äggen inte kommer klara sig under helgen. Usch så trist. Får verkligen lida genom helgen då. Nu har jag en till klurig sak. Jag jobbar på en förskola och idag var det ett barn som kräktes! Blir sjukt orolig över att jag skulle bli sjuk nu! Om jag har äggplock på fredag, ska jag då sjukskriva mig redan på torsdag för säkerhetsskull? Gaa! Visserligen har jag bara morgontimmarna med barnen för sedan har vi utvecklingslag.
  • Petto 83

Pommac1: när våran son på ca 16 mån "blev till" gjorde vi äggplock på en fredag och återföring måndag. Fick då veta att 3-dagars embryon gett bra resultat. Det lustiga i kråksången är att jag var på väg att avboka den tiden pga magsjuka. Jag hade inte spytt men magen var kass och mådde ruskigt dåligt, körde till kliniken med en påse i knät. Gjorde återföring på läkarens inrådan och 20 min efter jag kommit hem började jag kräkas men det blev en liten gosse ändå :) men förstår din oro. Känner du dig osäker så skulle jag stannat hemma för man vill ju verkligen inte missa återföringen. Lycka till i alla fall :)

• jennyz

Ja man vill ju inte missa återföringen, samtidigt som det inte är en nackdel om immunförsvaret är nere för att bli gravid... ð??? vår andra dotter blev till efter tre dagars odling, inget fler klarade sig till infrysning dag 4, men det gör ju inget, jag fick UVI vit ÄP skulle jag gissa, hade känningar ETdagen och sedan blev det fort värre, enda gången i mitt liv, men det gjorde ju lite när man fick plusset...
    Lycka till!!

• Pommac1

Tack för era svar! Jag gjorde VUL idag och några blåsor lång kring 18 men några var även kring 14-15 mm. Jag fick ta ovitellesprutan ikväll och får äggplock på måndag. Är dock orolig att de inte blir så många mogna ägg. Tycker de skulle ha väntat tills på fredag. Men det är ju inte jag som bestämmer. Hur stora ska det vara för att vara mogna så pass att det kan bli befruktade? Hade 8 äggblåsor på ena sidan och 5 på andra så de små blåsorna hade växt på sig. Jag frågade även om eventuell insättning och det gjordes tydligen på lördagar nu förtiden.

• jennyz

Jag kommer inte ihåg hur stora de flesta äggen var tyvärr, jag hade några större än 20 mm har jag för mig, men det betyder inte automatiskt att de är bättre... Sedan kan det mycket väl vara så att färre ägg ger bättre kvalitet så var det för oss, hade 19-20 befruktade första gången, inget plus och endast en till frysen, de ggr jag blivit gravid har jag haft 7-10 ägg och de flesta befruktats...
    Lycka till!

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-02-17 22:40:35 följande:

Jag kommer inte ihåg hur stora de flesta äggen var tyvärr, jag hade några större än 20 mm har jag för mig, men det betyder inte automatiskt att de är bättre... Sedan kan det mycket väl vara så att färre ägg ger bättre kvalitet så var det för oss, hade 19-20 befruktade första gången, inget plus och endast en till frysen, de ggr jag blivit gravid har jag haft 7-10 ägg och de flesta befruktats...

Lycka till!

Tack för ditt svar igen! Jag försökte googla lite och fick fram nåt om att blåsorna ska vara minst 14 för att vara mogna vid ivf. Vet ju dock inte om det stämmer. Men det är klart att det är bättre att kvaliteten är bra än att få ut många ägg.