• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mama5

Nej vi har inget tre pack utan betalar varje försök för sig och de avrådde att plocka på tre blåsor, jag har fått maxdos båda gångerna 450e och även den tredje gången är det Maxdos, har Sofia som läkare.

• Dipsy

Mama: är det eget val att inte välja trepack ? eller har ni inte fått beviljat?

det var sofia som jag pratat med uti att resonera fram en mängd enhet men nästa gång måste jag få högre...

aha så 450enheter är alltså maxdos....jag fick till en början 175enheter vilket kan tolkas som en väldigt låg dos?

• Emmmasss

Hej Umeå IVF-are!
    Nu har jag en fråga till er alla! :)

På många andra kliniker så fryser de ned embryon dag 2 eller dag 3, och väntar inte till dag 5 innan man fryser endast om de blivit blastocyster vilket görs i Umeå. 

För oss har det medfört att vi snart genomfört våra 3 gratisförsök på ca 1 års tid - då inga (utom en som dog i upptiningen) har klarat sig till blastocyster så vi har inte fått till några FET.
    Jag vet att blastocyster har större chans att leda till graviditet och att det är orsaken till varför man odlar vidare och inte fryser här i Umeå, men här på familjeliv så ställer sig många frågande som gått på andra kliniker då embryot har bättre miljö i livmodern (efter nedfrysningen om den överlever) än att odlas vidare i odlingsskål och kanske ej fortsätta utvecklas. 

Jag ska självklart fråga kliniken detta vid nästa tillfälle, men vill gärna dryfta lite här först:
    Har någon av er diskuterat detta med kliniken? Finns möjlighet att få frysa redan från dag 2 eller 3? Varför gör dom annorlunda här? 

Annan fråga: har ni fått veta någon poängsättning på kvalitén av era embryo? Jag har glömt fråga, men ska höra om det nästa ggn. 

Hoppas någon svarar :)

• Dipsy

Anledningen till att de väntar till dag fem innan nedfrysning är att de har större chans att överleva som blastocyst vid återinförning...

Vi har alltid fått veta vilken kvalité äggen vi fått tillbaka har...

Fått en ny telefon tid med Sofia på måndag då ska vi diskutera hur vi går vidare...

• Emmmasss

Ok! Tack för svar.

Vet du det genomförs många FET i Umeå? Känns lite jobbigt att vi aldrig kommit så långt ????

Jag ska höra om kvaliten. Jag har missat fråga.

• Majohn

Jag skulle tro de görs ganska många FET i Umeå. Kanske skillnad på krav för att frysa från klinik till klinik.

Hur har de gått för er alla? Hur många försök och har ni fått plus någon gång?

• jennyz

När vi gjorde IVF för några år sedan frös de in tidigare, men de ändrade det... Vi gjorde många fet, de var tydligen fina efter upptining, men plussade bara på färska försök...kändes hopplöst i slutet med Fet...
    Vi fick alltid höra kvalitén innan återföring, rätt detaljerat av lab personalen, spännande varje gång, vid fet berättade de om embryot tappat någon cell vid upptining.

• Norris

Hej alla IVF-are. Hur går det för alla?

På torsdag är det dags för nytt FET för oss.
    Vår historik ser ut såhär:

2012 ET - misslyckat
    2012 FET - dotter född 2013
    2015 FET - tog sig med blev tidigt mf

Nu känns de som att det inte kommer att ta sig denna gången. 2 av 2 FET har tagit sig, kan det verkligen bli en tredje gång? Sån "tur" kan man väl inte ha. Nån som vill peppa lite?