• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Virrvarr
    drömmer om ett barn skrev 2016-11-22 22:30:30 följande:
    Välkommen! :) Så spännande med återföring imorgon. Håller tummarna för att det går vägen med blastisarna :) Har du fått två tillbaka förut?
    Nä det här är första gången vi testar med två. Är inte så orolig att båda ska fästa - vore ju smått otroligt med tanke på att inga blastisar har fäst förut.
    Snart är det dags att bege sig mot kliniken - alltid lika spännande :)
  • 1986a
    Ivf-ulrika skrev 2016-11-23 09:38:46 följande:

någon som har koll på vad alla mediciner man ska äta kostar?

Jag fick ingen medicin att äta. Men sprutorna och vaginaltabletterna gick direkt upp i maxbelopp, 2200 kr. Resten får man gratis.
  • Ivf-ulrika
    1986a skrev 2016-11-23 12:02:48 följande:

Jag fick ingen medicin att äta. Men sprutorna och vaginaltabletterna gick direkt upp i maxbelopp, 2200 kr. Resten får man gratis.

Var givetvis sprutorna och det jag syftade på bara fel formulerat av mig! Men tack för ditt svar.
  • Ivf-ulrika
    Virrvarr skrev 2016-11-23 11:19:56 följande:

Nä det här är första gången vi testar med två. Är inte så orolig att båda ska fästa - vore ju smått otroligt med tanke på att inga blastisar har fäst förut.

Snart är det dags att bege sig mot kliniken - alltid lika spännande :)

Hoppas det går bra den här gången! Men har ni själva fått välja att sätta in två eller är de kliniken som styr det?
  • Virrvarr
    Ivf-ulrika skrev 2016-11-23 12:14:25 följande:
    Hoppas det går bra den här gången! Men har ni själva fått välja att sätta in två eller är de kliniken som styr det?
    Tack!

Kliniken bestämmer det. Iaf landstingsfinansierade.
    Endast vid undantagsfall återför de två blastocyster men eftersom vi har så många misslyckade försök så gick de med på det.
    För oss handlar det mest om att testa nya saker då vi nog testat det mesta som denna klinik har att erbjuda.
  • Norris

Hej!

Nu hoppar jag in igen! Dags för syskonförsök nr 3 nu. De andra två försöken slutade i MF, det senaste i januari.
    Idag fick jag min mens så imorgon ska jag börja käka femanest. Denna gång får vi två blastisar tillbaka och vi hoppas att båda ska fästa :)

• drömmer om ett barn
    1986a skrev 2016-11-23 08:55:38 följande:

Det har gått 15 dagar efter äggplock. Jag var tvungen att åka in till akuten i söndags pga smärtor i magen och uppsvullen. Jag blev inlagd för observation och fick åka hem på måndagen. Jag har förstorade äggstockar och vätska i buken, ont som tusan! Men det positiva är att läkaren sa att om jag hade kissat på en sticka hemma så hade det visat ett plus ????

Har fortfarande jätteont i magen, kan inte vända mig i sängen utan att skrika till ???? ska in på en ny koll idag.

Hur går det för er?

Tråkigt med överstimulering, men om man ska se något positivt i det hela så verkar det inte helt ovanligt att graviditet leder till just överstimulering. Håller tummarna för att så är fallet! :) När har du testdag?
  • drömmer om ett barn

Virrvarr: Okej, tänkte att ni kanske hade fått två tillbaka tidigare då ni gjort så många återföringar. Kämpigt när det inte tar sig.. har alla embryon varit blastocyster? Gick det bra idag?

1986a: När vi gjorde behandlingar för första barnet fick jag tillbaka två embryon vid två tillfällen: dels vid andra återföringen (FET, där alla embryon tappat celler vid upptiningen) samt vid sista IVF:en (fick tillbaka ett 4-celligt och ett 5-celligt embryo). Jag tror att kliniken lägger väldigt stor vikt vid kvalitén på embryona när det gäller huruvida man får en eller två tillbaka.

Norris: Vad roligt att höra att ni är på gång med nytt försök, jag håller tummarna hårt för att era blastisar ska fästa! :)

• Virrvarr
    drömmer om ett barn skrev 2016-11-23 22:48:04 följande:

Virrvarr: Okej, tänkte att ni kanske hade fått två tillbaka tidigare då ni gjort så många återföringar. Kämpigt när det inte tar sig.. har alla embryon varit blastocyster? Gick det bra idag?

1986a: När vi gjorde behandlingar för första barnet fick jag tillbaka två embryon vid två tillfällen: dels vid andra återföringen (FET, där alla embryon tappat celler vid upptiningen) samt vid sista IVF:en (fick tillbaka ett 4-celligt och ett 5-celligt embryo). Jag tror att kliniken lägger väldigt stor vikt vid kvalitén på embryona när det gäller huruvida man får en eller två tillbaka.

Norris: Vad roligt att höra att ni är på gång med nytt försök, jag håller tummarna hårt för att era blastisar ska fästa! :)

Det gick bra!
    Har återfört blastocyster varje gång utom senast då vi testade med en tredagars bara för att.
    Vet inte vad man ska testa härnäst? Vi har pratat löst om spermiedonation och vi står i kön sen i mars. Känns som åren går, fyra år sedan vi började försöka bli med barn.
  • Norrlandskvinnan

Alltså jag har en sak jag måste få fråga er. Hur länge tig det innan ni fick remiss för ivf? Jag och min partner har försökt skaffa barn i 2 år. Vi har nu startat upp en utredning. Sperma prover var normalt. Vaginal ultraljud är gjort och var normalt. Och jag har lämnat prover. Är det så att man ska försöka ett år till efter detta? Hur gick det till för er?