• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • BK1986

Hej allihopa! Vad kul att det är så mycket aktivitet här inne. :)

Igår gjorde vi UL som visade 12 äggblåsor över 10 mm. Nytt UL på måndag och förhoppningsvis ÄP på onsdag. :)

Ser att det är många som undrar över utredningar. På oss är det egentligen inga "fel" förutom att jag har "PCO-iga äggstockar" (som läkaren sa) och därför har oregelbunden mens och förmodligen inte ägglossning. Vi sökte hjälp i januari 2015 och fick börja med Pergotime i april. Sex månader fick vi på oss och remissen för IVF gick iväg i november 2015. Vi fick första mötet redan i början på december och start med första IVF i januari 2016.

Har hört att om man inte hittar något fel alls så kan man måsta försöka ett år till själva innan remissen går iväg, men det är olika från fall till fall.

• Norrlandskvinnan
    BK1986 skrev 2016-11-25 07:47:40 följande:

Igår gjorde vi UL som visade 12 äggblåsor över 10 mm. Nytt UL på måndag och förhoppningsvis ÄP på onsdag. :)

Ser att det är många som undrar över utredningar. På oss är det egentligen inga "fel" förutom att jag har "PCO-iga äggstockar" (som läkaren sa) och därför har oregelbunden mens och förmodligen inte ägglossning. Vi sökte hjälp i januari 2015 och fick börja med Pergotime i april. Sex månader fick vi på oss och remissen för IVF gick iväg i november 2015. Vi fick första mötet redan i början på december och start med första IVF i januari 2016.

Har hört att om man inte hittar något fel alls så kan man måsta försöka ett år till själva innan remissen går iväg, men det är olika från fall till fall.

Tack för svar! Jag har varit så grymt orolig över att behöva vänta ett år till innan IVF remiss skickas. Var på gyn idag och tog progesteronprov idag och då passade jag på att fråga hur hon trodde att det skulle bli för oss(jag har också PCO-iga äggstockar). Då sa hon att vi hade hunnit så långt i utredningen att hon inte trodde att vi skulle vara tvungen att försöka ett år till, Kändes grymt skönt att höra det! Ha det bra! Kram. 
  • Norris
    Norrlandskvinnan skrev 2016-11-24 18:52:23 följande:

Alltså jag har en sak jag måste få fråga er. Hur länge tig det innan ni fick remiss för ivf? Jag och min partner har försökt skaffa barn i 2 år. Vi har nu startat upp en utredning. Sperma prover var normalt. Vaginal ultraljud är gjort och var normalt. Och jag har lämnat prover. Är det så att man ska försöka ett år till efter detta? Hur gick det till för er?

Hej!

Varken jag eller min make har något fel men vi fick ändå komma igång direkt. Det borde ju vara samma för er. Hoppas ni får köra igång direkt :)
  • drömmer om ett barn
    Virrvarr skrev 2016-11-24 13:54:49 följande:
    Det gick bra!
    Har återfört blastocyster varje gång utom senast då vi testade med en tredagars bara för att.
    Vet inte vad man ska testa härnäst? Vi har pratat löst om spermiedonation och vi står i kön sen i mars. Känns som åren går, fyra år sedan vi började försöka bli med barn.
    Skönt att höra, när har du TD? Åren går fort när man är inne i detta med att försöka bli gravid. Förmodar att ni testat med Trombyl och kanske andra alternativ efter ET?
  • drömmer om ett barn
    Norrlandskvinnan skrev 2016-11-24 18:52:23 följande:

Alltså jag har en sak jag måste få fråga er. Hur länge tig det innan ni fick remiss för ivf? Jag och min partner har försökt skaffa barn i 2 år. Vi har nu startat upp en utredning. Sperma prover var normalt. Vaginal ultraljud är gjort och var normalt. Och jag har lämnat prover. Är det så att man ska försöka ett år till efter detta? Hur gick det till för er?

Vi fick remiss i princip direkt efter avslutad utredning (som inte visade några fel), men hade försökt i ganska många år på egen hand så jag vet inte om det kanske hade någon betydelse.
  • drömmer om ett barn
    BK1986 skrev 2016-11-25 07:47:40 följande:

Vilket toppenresultat, härligt att höra! :) Nu är det inte länge kvar till ÄP. Hoppas det kommer gå bra :)
  • Norrlandskvinnan
    Norris skrev 2016-11-25 21:28:24 följande:
    Hej!

Varken jag eller min make har något fel men vi fick ändå komma igång direkt. Det borde ju vara samma för er. Hoppas ni får köra igång direkt :)
    så himla härligt att höra! jag hoppas att vi får köra igång direkt. :)
  • Norris

Idag har jag varit och lämnat blodprov för att kolla p-tsh värdet. Hoppas det är högt så jag kan få svar på vad som är fel. När jag kollar symptomen på hypotyreos så stämmer nästan hälften på mig. Men så blir det väl när man letar efter symptom :)
    Nån som vet hur lång tid det tar innan man kan få det provsvaret?

• Norrlandskvinnan

Nu har jag fått svar på S-progesteron, vilket visade på att jag har ägglossning!! :D Nu vill läkaren att jag ska spola igenom äggledarna. Har ni gjort det? Hur gick det till? 

• BK1986

Hej på er! Igår hade vi ÄP och fick ut 8 ägg. Då vi har haft skitdålig befruktning tidigare så körs PICSI på alla. Nu gäller det bara att ta sig genom de hemska timmarna fram till samtalet om hur det har gått. Ingenting är självklart i denna värld, och får vi göra ET är jag fantastiskt nöjd. Kram på er! <3