• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Ivf-ulrika
    BK1986 skrev 2016-12-01 09:03:47 följande:

Hej på er! Igår hade vi ÄP och fick ut 8 ägg. Då vi har haft skitdålig befruktning tidigare så körs PICSI på alla. Nu gäller det bara att ta sig genom de hemska timmarna fram till samtalet om hur det har gått. Ingenting är självklart i denna värld, och får vi göra ET är jag fantastiskt nöjd. Kram på er! <3

Håller tummarna för dig! Hoppas allt kommer gå bra ????
  • Ivf-ulrika
    BK1986 skrev 2016-12-01 09:03:47 följande:

Hej på er! Igår hade vi ÄP och fick ut 8 ägg. Då vi har haft skitdålig befruktning tidigare så körs PICSI på alla. Nu gäller det bara att ta sig genom de hemska timmarna fram till samtalet om hur det har gått. Ingenting är självklart i denna värld, och får vi göra ET är jag fantastiskt nöjd. Kram på er! <3

Men nej skulle skicka en blomma å så blev de massa frågetecken.,helt fel blev de...
  • Norris

Nu har jag fått mitt provsvar på tsh-värdet.
    2,6 låg det på vilket tydligen är helt okej.
    Dock frågade jag på kvinnokliniken på min ort ifall de tagit detta test på mig tidigare och det hade dom gjort två gånger. Då låg värdet på ca 0,5. Någon som vet om det är normalt att det pendlar så?

• jennyz

Mitt tsh låg ung på 2,5, jag insisterade på att få ner det, har läst mycket och det skrivs mycket att det borde ligga åtminstone på 1, eller under när man vill bli gravid, mina läkare sa samma sak, att det är ok om det är under 4, men min ivf läkare skrev ut mediciner så jag fick ner det till 1, och då blev jag gravid...vet såklart inte om det var det avgörande men...

• Fru S

Hej! vi har försökt få barn i en evighet (slutade med p-piller för 12 år sen). Har gjort några IVF-försökt tidigare, senast 2012. Blev gravid en gång men fick tidigt missfall två dagar före första VUL. Tog en paus från allt men har köpt ett  tre-pack och ska ge detta ett sista försök innan jag är alltför gammal. Har dessutom provat akupunktur från i våras. Hade för högt TSH-värde i våras men i aug hade jag fått ner värdet under 2,5 och fick okej att börja behandlingen. Började i okt och tjatade till mig ett till test som då visade på 0,07, alldelens för lågt alltså. Fick sänkt dos av Levaxin lagom till sprutstart. Hade återföring den 21/11 av två fina ägg. Tog ett nytt TSH-prov i torsdags som nu visade på 4,9!! Har fått öka dosen Levaxin igen. Kan medicinerna ha påverkat värdet?
    Har haft bruna flytningar från i onsdags som nu övergått till blod. Har TD 9/12 men tjuvtestade i lördags när jag började blöda lite mer. Ett svagt streck syntes på stickan. Tog ett nytt test imorse, lite starkare streck tyckte både jag och min man! 
    Läkaren sa i och för sig att man kan få en blödning när man sätter in två ägg fastän det ena kan ha fastnat men jag törs knappt tro på detta. Tycker dock att strecket borde ha blivit svagare idag om det är pga missfall jag blöder. Det kommer inte som vid mens men ändå ganska mycket tycker jag. Det mesta kommer ut med Lutinus-kladdet men det är ändå väldigt mycket blod för att det ska kännas bra. 
    Oj, vad långt detta blev, hoppas ni orkar läsa allt. Vet att ni inte kan ge min några svar men det är skönt att ventilera sina känslor lite. 

• Micro

FruS: många som blöder men d går vägen ändå en förstår oron. Hoppas plusset håller i sig, håller tummarna för er.

Min mens kom idag o jag har mailat kliniken för medicinstart inför fet, men det kommer att bli precis vid jul så vet inte hur d blir om jag måste vänta en månad till, kanske väljer att vänta. Gör utomlands å måste ha flyg oxå, kan bli svårt att boka inrikesflyg m kort varsel precis innan jul. Man vet ju inte om man kommer iväg. Hur kroppen svarar på medicinen. Får avvakta svar fr kliniken å fundera. Känns lite stressigt m frånvaro fr jobb mm just nu oxå men vill ju komma igång igen efter mf.

• Fru S

testade imorse igen, tyckte strecket blev lite starkare men blöder fortfarande så jag blir helt villrådig. Om det är missfall borde väl inte strecket bli starkare eller? Möjligen att det är samma ett tag innan hormonet i kroppen börjar gå ner.
    Vad tror ni?

• tessilina

Ser ju absolut positivt ut, håller tummarna att blödningarna avtar! Tyvärr finns det ju inget mer att göra än att vänta.. (hur jobbigt det än är)

Jag har inte skrivit här tidigare, men har en lyckad ivf (efter många om och men) som resulterade i en underbar tjej. Nu är vi i syskontankar och har kontaktat kliniken via mail för att höra oss för kring hur man går tillväga med egenfinansierade försök. Vi har fått som svar "läkaren återkommer med besked kring plan", det var för två månader sedan ungefär. Vi har sedan skickat två påminnelsemail för att höra om läkaren sagt något. Men inget svar på dessa mail, förutom ett autosvar vid första tillfällen att de har hög arbetsbelastning och längre svarstider. Men det kom aldrig något faktiskt svar.

Egentligen är det ingen brådska, men jag skulle helst vilja ha ett tydligt besked. T.ex "ni är nu uppsatta på kö där väntetiden är x-antal månader..", då skulle jag kunna slappna av. Just nu känns det lite som att vi är mellan stolarna och jag vet inte om vi ska fortsätta höra av oss tills vi får svar eller om vi ska sitta lugnt i båten och vänta?

Någon som har några tankar om det?

• BK1986

Fru S: Det ser onekligen ut som en stegring. Tror nog det kan vara som läkaren sa. Ett har fäst och det andra inte. Verkar ju rimligt om hcg ökar och du inte blöder mer. Håller tummarna för det! :)

• Fru S

tessilina - Tack! jo tyvärr är det ju bara att vänta.
    Jag skulle nog ringa dom istället för att få ett besked, vet när jag hade kontakt med dom tidigare så sa dom att ringa istället för vi ligger efter i mailen. Hoppas du får besked snart, man vill ju som du säger ha ett riktmärke hur länge man måste vänta. 

BK1986 skrev 2016-12-06 12:39:37 följande:

Fru S: Det ser onekligen ut som en stegring. Tror nog det kan vara som läkaren sa. Ett har fäst och det andra inte. Verkar ju rimligt om hcg ökar och du inte blöder mer. Håller tummarna för det! :)

tyvärr så blöder jag fortfarande. Men det är som färskt blod, typ som att jag skulle ha ett sår som inte slutar blöda. Har faktiskt ringt kliniken nyss, dom ringer upp senare i eftermiddag, måste fråga om jag ska sluta med Trombylen, tycker jag tappar så mycket blod nu. 
    Tänkt att man inte ens ska kunna glädja sig när man äntligen får ett postivt test!