• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-03-23 18:04:21 följande:
    Om det ens är en "undran". Låter snarare som om de helt enkelt konstaterar fakta utan värdering.
    Står anmärker på, det måste väl betyda att de vill ha någon form av svar?
    Ts skriver inte att utredningen är nedlagd eller avslutad.
  • Anonym (soc.)
    maaammaaa skrev 2012-03-23 18:12:02 följande:
    Varför kallar du dig soc om du inte vill uppfattas som socialen?
    Varför kallar du dig maammaaa, om du inte vill uppfattas som dyslektiker??
  • Englia

Jösses, tappar mer och mer förtroendet för socialen. Låt alla Goa fina föräldrar vara ifred och lägg energi på svinen istället.

Att kalla TS korkad är ett rent påhopp, jobbar man själv inom socialtjänsten så är det kanske inte så svårt att skilja på utredningar av olika slag, men som oinsatt och tidigare aldrig utsatt för giriga sockärringar är det inte så lätt att göra skillnad.

• Anonym
    Englia skrev 2012-03-23 18:26:27 följande:
    Jösses, tappar mer och mer förtroendet för socialen. Låt alla Goa fina föräldrar vara ifred och lägg energi på svinen istället.

Att kalla TS korkad är ett rent påhopp, jobbar man själv inom socialtjänsten så är det kanske inte så svårt att skilja på utredningar av olika slag, men som oinsatt och tidigare aldrig utsatt för giriga sockärringar är det inte så lätt att göra skillnad.
    Giriga socärringar betyder vad då?

Girighet innebär ett överdrivet begär att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet.

• Englia

Vinningslystnad kanske stämmer bra. För övrigt var det ett uttryck som slank ur mig. Blir så ledsen av att höra om alla som farit illa och mår dåligt av att de utreds för banala saker av soc.

• J1983
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 08:26:38 följande:
    fast det är skitsnack att skylla sin kriminalitet på att ha växt upp utan pappa. båda jag och lillbrorsan har växt upp utan pappa och mår utmärkt
    Ja o bara för att ni växt upp utan problem så innebär det att inte andra kan fara illa av att sakna en fadersfigur?

Jag jobbar med ungdomar på soc o det är faktiskt många av de ungdomar jag kommer i kontakt med, framför allt pojkar som saknar en pappa. 
  • Anonym
    Englia skrev 2012-03-23 18:58:58 följande:
    Vinningslystnad kanske stämmer bra. För övrigt var det ett uttryck som slank ur mig. Blir så ledsen av att höra om alla som farit illa och mår dåligt av att de utreds för banala saker av soc.
    Vinningslystna vad vinner en socialtjänsteman?
    De har inte provisionslön, de får inte några hyllningar för att familjer måste utredas och insatser kanske måste sättas i, tvärtom blir det klagomål för att det kostar för mycket.
    Många barn som far illa blir aldrig utredda, familjer får ingen hjälp och barn får fortsättningsvis bo kvar i dåliga miljöer pga besparingar. 
    Socialen hoppas många gånger att det kanske kan gå bra för barnen trots att det egentligen skulle behövas insatser bara för att spara pengar.

• maaammaaa

Ja, någon logik i det förstår inte jag heller, men yrkesstoltheten över sin förträffliga bedömningsförmåga tycks vara involverad. Sanningen är att lagen tolkas till deras bedömning.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-23 19:25:35 följande:
    Ja, någon logik i det förstår inte jag heller, men yrkesstoltheten över sin förträffliga bedömningsförmåga tycks vara involverad. Sanningen är att lagen tolkas till deras bedömning.
    Det är ju ingen som får reda på att de "vunnit" något.
    Det är väldigt få som får reda på vad en utredning visat och om det blir någon åtgärd och vilken åtgärd som sker, inte ens kollegorna får reda på något om klienterna. 
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt