• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • maaammaaa
    Anonym skrev 2012-03-23 20:47:59 följande:
    Varför ska Ts tala med en advokat, utredningen verkar vara klar, det enda är väl att Ts berättar att hennes föräldrar försörjer henne och barnen samt varför dottern inte har kontakt med sin pappa att hon istället har en särbobonuspappa.
    Ts skriver inget om att det är aktuellt med några insatser. 
    Vi får hoppas det är så enkelt.
  • Loveistheshit
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-23 19:34:40 följande:
    Jag var nära att benämna dig "besservisser". men sen såg jag att din förklaring är klippt och klistrad från wikipedia, ner till sista stavelsen. vad tillför det.

Du är skärpt hör jag :)
  • Loveistheshit

Soc behövs, det är väl alla överens om??? Frågan är vad som kan förbättras! Många skäller på de som jobbar inom soc, men de följer bara system och regelverk! Tycker så synd om vissa som jobbar på utsatta avdelningar där svåra beslut måste tas

• Anonym (insatt)
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-23 13:37:41 följande:
    Detta ifrågasättande av helt normala saker som att barn sover en stund ute i vagnen (och får lite frisk luft) känns som att vissa har "hål i huvet". Sen kommer soc, utan att ha något konkret att anmärka på, och då blir tvungna att ta något annat slumpvis ur BBIC rubrikerna för att hitta på något som kan tolkas som en brist. Sådana här exempel går knappast bli upprörd över, utan det ligger mer nära med ironi. Ni känner säkert igen detta citat:"Fader, förlåt dem ty de veta inte vad de göra" (Lukasevangeliet 23 kap). Jesus uppges ha sagt så om sina plågoandar. I en mordernare tappning skulle det kunna låta så här: " Ha överseende med Soc, ty de dårarna begriper inte bättre". Sen förstår jag inte varför dom tar risken att dra ett löje över sig själva med att ens starta utredningar om vardagliga saker. Att låta små barn vila middag ute är vanligt på tex förskolor. Som sagt det är dax att sluta ta dom på för stort allvar och se det komiska istället.

Men om soc noterar fakta i en utredning så innebär ju inte det per definition att de ifrågasätter dessa omständigheter? Saknar ts tillit till soc (t.ex. genom att ha läst "skräcktrådar" här i FL) så är det nog lätt att övertolka vad soc skriver som fakta i en utredning ....
  • Anonym
    Loveistheshit skrev 2012-03-23 21:36:55 följande:
    Soc behövs, det är väl alla överens om??? Frågan är vad som kan förbättras! Många skäller på de som jobbar inom soc, men de följer bara system och regelverk! Tycker så synd om vissa som jobbar på utsatta avdelningar där svåra beslut måste tas
    Jag tycker synd om dom som försöker fatta vettiga beslut och föra den här delen framåt inom soc...dom som arbetar där men som ofta blir utfrysta för att dom inte passar ini ett uråldrigt farligt system som dessutom är uppmärksammat  internationellt för att vi i sverige har ett lagligt system som strider mot mänskliga rättigheter,

Förbättringar kan vara på gång men inte i soc egen agenda utan just större insyn större krav och dessutom en ansvarig för varje utredning..sen att det ska gå att polisanmäla helt felaktiga utredningar ..
  • Anonym (Hårda nypor)
    Loveistheshit skrev 2012-03-23 21:33:46 följande:
    Du är skärpt hör jag :)
    Tack. Jag har inte haft något val än att lära mig deras metoder. 
  • maaammaaa
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-24 00:44:45 följande:
    Tack. Jag har inte haft något val än att lära mig deras metoder. 
    Jag tyckte det lät som från en ordbok, skärpt minsann. Vi står inför ett dilemma att bevisa åt soc att vi pottränat barnen. Hon påstår att vi inte gjort det. Nu har vi fotografi fast bara ett..
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2012-03-22 09:28:38 följande:
    Det kan du väl ändå inte jämföra...man delar ju sitt liv med den personen (man eller kvinna) man delar upp arbetet i hemmet, barnen och försörjningen. Ena går till jobbet och den andra gör jobbet hemma. Att bli försörjd av sin mamma och pappa är inte samma sak. 

Sedan undrar jag varför du öht tar upp att du köper märkeskläder till dina barn? Är så man mäter sitt föräldraskap i dina ögon? Skulle soc bli imponerad av detta menar du? Jag skulle nog hellre ifrågasätta varför man köper dyra kläder till sina barn om man lever på någon annan....

Har inte läst hela tråden men kunde inte låta bli att svara på detta. Det är ju dina fördomar det handlar om som du skriver, var och en lever ju som de vill (titta på kollektivt boende) nu bor TS i ett släkthus med sina barn och hennes föräldrar har valt att hjälpa henne för de vill också att barnbarnen ska få vara hemma och slippa gå till förskolan och det är väl väldigt fint av dem. Antar att det är den svenska avundsjukan som ställer till det för en del här i tråden.. Och även pappan är med i bilden. Jag förstår inte problemet. Man eller kvinna skriver du herregud säger jag bara.

Då borde ju även nästan alla förskolor bli anmälda för där sover barnen också ute och det är för att det är nyttigt för dem. ( de sover ute även i 10 minusgrader de ni )

Stå på dig TS de märker nog snart att du gör allt för barnens bästa.    
  • Anonym (L)
    Anonym (soc.) skrev 2012-03-22 09:33:27 följande:
    Fast det är din åsikt. Ibland väljer människor att leva annorlunda, och om barnen får sina behov tillgodosedda så är det inget som socialtjänsten bryr sig om.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2012-03-22 09:41:05 följande:
    Att ge barnen saker är inte att ge barnen allt de behöver. Soc ser på hela omsorgsförmågan och att man kan prioritera barnens behov före sina egna.
    Anonym skrev 2012-03-22 09:47:26 följande:
    I så fall skulle jag skämmas ifall jag blir så pass försörjd och har så gott ställt att jag kan köpa märkeskläder till mina barn och ÄNDÅ låta mina föräldrar betala mina räkningar. Men det är jag det...var och en gör som den vill...men jag skulle inte klara av att utnyttja min familj på det  sättet...
    Men vem säger att hon utnyttjar dem? jo du. Du har inte tänkt på att hennes föräldrar VILL hjälpa henne och barnbarnen.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt