• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym (Hårda nypor)
    maaammaaa skrev 2012-03-24 06:56:06 följande:
    Jag tyckte det lät som från en ordbok, skärpt minsann. Vi står inför ett dilemma att bevisa åt soc att vi pottränat barnen. Hon påstår att vi inte gjort det. Nu har vi fotografi fast bara ett..

Jag skulle föreslå att det är soc som ska bevisa sitt påstående att ni inte har gjort det. om soc inte har spioner som ser er hela tiden kan dom inte hävda något, utan får ta till sig det ni berättar. vad stödjer soc sin åsikt på? är det de vanliga subjektiva gissningarna som kommer fram. Om ni säger att ni pottränar barnen så är det den rådande sanningen tills soc hävdar annat, och då är det dom som är tvugna att lägga fram rimligt säkerställd fakta att det inte stämmer. det kan dom inte. är det soc som kräver bildbevis över en aktivitet där ni inte har bevisbördan så skulle jag helt enkelt ta 20-30 foton på samma gång. en liten skillnad blir det ju, och ge dom dessa. Om dom sen tycker att det verkar skumt så äger dom än en gång bevisbördan. En annan roligare metod vore att ringa till soc så fort barnen blir nödiga och be dom komma ut akut (på icke telefontid, lämna meddelande) Eller ring chefen och berätta att det är dax. vad jag vill komma med detta är att om dom ifrågasätter er potträning så är det ju "er plikt" att rapportera "i så stor omfattning som möjligt" dom kan ju knappast klandra er for att" ni sammarbetar". Och chansen finns ju att dom ledsnar på att ha koll på toabesök.
  • Anonym
    swahili skrev 2012-03-23 13:07:07 följande:
    Ja vad kan hända om hennes föräldrar dör?? Pengarna lär ju inte dö med dem iallafall... De har med all säkerhet sett till att hon klarar sig när de är borta!!.... Herrgud, de finns ju en massa som jobbar och inte är med i någon akassa, hur ska DE klara sig om de blir av med jobbet!?? Va har de för backup-plan??

Sen är de ju som sagt upp till var och en hur man försörjer sig!!  
    Eh, nej.. Det finns mer eller mindre lämpliga sätt att försörja sig, faktiskt.

Och självklart bör en sådan sak tas upp när de drar igång en utredning.

Vad vet du om att de inte skänker dem till något annat?

Ganska naivt att skaffa barn och sen bli försörjd utan en tanke på framtiden för "det fixar nån annan"
    Det för mig kan tyda på en omognad i föräldraskapet.

Hur farligt är det att berätta hur man tänker så är det bar med det sen? Vad har man att dölja?

Fast just DU kanske anser att knarkförsäljning kan jämställas med ett mindre ljusskyggt arbete?
  • maaammaaa

Det där med potträning började soc.dir och soc. arbetarna med sist för en månad sedan. De har inga bevis, utan det är något de hittat på. Att fotografera ett barn på pottan tjugo gånger ok om det är nödvändigt men nog skulle jag annars kalla det sjukligt beteende, vilket de säkert skulle kalla det ifall vi gjorde det. Vi har badleksaker som pottålders barnen leker med när de sitter där. De gillar att sitta på pottan och springer sällan någonstans. Äldsta dottern var inte torr om nätterna förrän hon fyllt fyra och det tog soc.dir som ett bevismaterial på att vi är olämpliga som föräldrar. Hon tyckte hellre om att sitta på toaringen istället för pottan så jag fick hålla i henne. Visst satt hon på pottan i början men jag kommer inte ihåg om vi har foton på det.

• Anonym (Hårda nypor)
    maaammaaa skrev 2012-03-26 08:51:21 följande:
    Det där med potträning började soc.dir och soc. arbetarna med sist för en månad sedan. De har inga bevis, utan det är något de hittat på. Att fotografera ett barn på pottan tjugo gånger ok om det är nödvändigt men nog skulle jag annars kalla det sjukligt beteende, vilket de säkert skulle kalla det ifall vi gjorde det. Vi har badleksaker som pottålders barnen leker med när de sitter där. De gillar att sitta på pottan och springer sällan någonstans. Äldsta dottern var inte torr om nätterna förrän hon fyllt fyra och det tog soc.dir som ett bevismaterial på att vi är olämpliga som föräldrar. Hon tyckte hellre om att sitta på toaringen istället för pottan så jag fick hålla i henne. Visst satt hon på pottan i början men jag kommer inte ihåg om vi har foton på det.
    Det där med 20-30 foton var mest ironoskt menat och riktar sig mer till hur dumt soc beter sig med att lägga sig i detta. Vi höll på längre än till 4 års ålder med ett av våra barn. Vi fick till sist hjälp av en uruterapeut på barnkliniken, sen löste det sig. Det finns barn med som är sena med att bli torra och det kan bero på många saker och ibland får man ta till medicin under en tid som lugnar blåsan på nätterna för att hamna i en "positiv spiral" för barnet. Självförtroendet ökar och "jag kan minsann" känsla hos barnet väcks. Tröttsamt när soc ständigt går utanför sin kompetens och håller på med saker som främst hör hemma hos BVC mm.
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-26 08:51:21 följande:
    Varför ska ni ta bilder på barnen när de sitter på potta de få stunder ni har dem hos er?
    Det behövs inte några bildbevis på att ni sätter dem på pottan Det märks hos familjehemmet om de är torra, kan vara utan blöja och använder potta/toalett.

Det antagligen så att det märks, barnen har blöja fast de förstora för det och att de inte fått någon träning i att använda i sitt hem.

Du verkar ta saker och ting bokstavligt och nu tror du att i efterhand bevisa potträning genom foton på barnen sittande på pottan.

• Anonym (Hårda nypor)
    Anonym skrev 2012-03-26 23:00:02 följande:
    Varför ska ni ta bilder på barnen när de sitter på potta de få stunder ni har dem hos er? Det behövs inte några bildbevis på att ni sätter dem på pottan Det märks hos familjehemmet om de är torra, kan vara utan blöja och använder potta/toalett. Det antagligen så att det märks, barnen har blöja fast de förstora för det och att de inte fått någon träning i att använda i sitt hem. Du verkar ta saker och ting bokstavligt och nu tror du att i efterhand bevisa potträning genom foton på barnen sittande på pottan.  

Det är ett resultat av soc bemötande, man ställs inför orimliga krav. då är det lätt att ta saker bokstavligen för att göra så rätt det går inför denna "mäktiga" myndighet. säger dom hoppa så är det bara att hoppa. Sen finns det en sak till att tänka på, kommer familjehemet vara ärliga med att det fungerar med detta hos er , när dom rapporterar till soc. Det beror ju på om dom själva har en dold agenda. Som förälder befinner man sig längst ner i hierarkin beträffande att få gehör för det man påstår. Soc väljer i alla fall vilken info som passar dom att inhämta. Låt barna potträna på ett avspänt och trevligt sätt och sparka ut soc om dom visar sig.
  • maaammaaa

Får man sparka ut soc? Ett tag var jag så less på dem när de kom att jag sa åt min man att de inte får komma in i vårt hus. Då stod de i hallen och diskuterade ev hastigt påkommen psykisk sjukdom hos mig tillsammans med maken. Hoten ökade och ordet samarbetsovillig fick jag höra sen dess.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-29 09:08:52 följande:
    Får man sparka ut soc? Ett tag var jag så less på dem när de kom att jag sa åt min man att de inte får komma in i vårt hus. Då stod de i hallen och diskuterade ev hastigt påkommen psykisk sjukdom hos mig tillsammans med maken. Hoten ökade och ordet samarbetsovillig fick jag höra sen dess.
    Hur reagerade din man på det?
  • maaammaaa

Han tyckte nog att det var märkligt av socialen att tro att jag ville tala med dem efter alla kränkningar de gjort. Fysiskt så stod han i dörröppningen och lät dem inte komma in. Han sa de får ta dit polisen om de ska in. Det fanns ingen orsak att hämta polisen. Jag har nog funderat på att ha polisen som ögonvittne om soc ska in nästa gång. Kanske soc sköter sig bättre då.

• Anonym (Hårda nypor)
    maaammaaa skrev 2012-03-29 10:12:52 följande:
    Han tyckte nog att det var märkligt av socialen att tro att jag ville tala med dem efter alla kränkningar de gjort. Fysiskt så stod han i dörröppningen och lät dem inte komma in. Han sa de får ta dit polisen om de ska in. Det fanns ingen orsak att hämta polisen. Jag har nog funderat på att ha polisen som ögonvittne om soc ska in nästa gång. Kanske soc sköter sig bättre då.
    Det var ungefär så jag menade med att "kasta ut soc". Dom har inte mer rätt än någon annan att tränga sig in i någons hem. Enda gången dom får det är om det finns ett korrekt beslut av ansvarig nämndpolitiker vid ett akut LVU. Dom kan inte komma och gå i någons hem hur dom vill med förevändningen att man är sammarbetsovillig om man vägrar. Om ni har umgänge utan övervakning så ska dom hålla sig borta. Problemet ligger enl min åsikt i att soc inte kan inse att deras egentliga makt inte är så stor som dom vill göra gällande. Makten bygger mycket på skrämsel och överrumplingstaktik. 
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt