• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym (skild)

Vilken trist inställning ni visar upp betr.  soc.   Jag fick fantastiskt  stöd av soc.  när f d maken frossade i att skriva anmälningar om det ena och det andra.   Snart hamnade alla anmälningarna i "dårpärmen" -  soc.  hade uppenbarligen erfarenhet av anmälningar,  som gick ut på att knäcka en förälder.   Vet inte om jag överlevt dessa cirka 10 år utan soc.  stöd -  i två skilda kommuner.

• maaammaaa
    Anonym (skild) skrev 2012-03-30 07:17:50 följande:
    Vilken trist inställning ni visar upp betr.  soc.   Jag fick fantastiskt  stöd av soc.  när f d maken frossade i att skriva anmälningar om det ena och det andra.   Snart hamnade alla anmälningarna i "dårpärmen" -  soc.  hade uppenbarligen erfarenhet av anmälningar,  som gick ut på att knäcka en förälder.   Vet inte om jag överlevt dessa cirka 10 år utan soc.  stöd -  i två skilda kommuner.
    Din lyckans ost! Jag träffade en socialarbetare som var väldigt trevlig och hjälpsam fast hon jobbar inte här. Hon jobbar med den ekonomiska biten stöd och sånt. Min syster har en bekant inom barnskyddet, de har barn i samma dagis och hon tycks vara normal som person i allafall.
  • Anonym (skild)
    maaammaaa skrev 2012-03-30 08:07:52 följande:
    Din lyckans ost! Jag träffade en socialarbetare som var väldigt trevlig och hjälpsam fast hon jobbar inte här. Hon jobbar med den ekonomiska biten stöd och sånt. Min syster har en bekant inom barnskyddet, de har barn i samma dagis och hon tycks vara normal som person i allafall.
    Kan det möjligtvis bero på att jag samarbetade med dem,   knappast hade taggarna ut utan respekterade att de utförde sitt jobb....
  • maaammaaa

Vi samarbetade i början, ändrade mattider med en halvtimme, minskade på badandet, var tysta eller försökte lugnt diskutera saker, visade läkarintyg som de nonchalerade, städade pedantiskt innan hemhjälpen kom och bakade bullar eller hackade grönsaker för hand och kokade soppa, gick på alla hälsovårdskontroller och terapeutiska samtal och blev friskförklarade. Ändå var soc. av annan åsikt. Till slut fick jag nog helt enkelt. nu är vi motpart i rätten.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 08:18:39 följande:
    Vi samarbetade i början, ändrade mattider med en halvtimme, minskade på badandet, var tysta eller försökte lugnt diskutera saker, visade läkarintyg som de nonchalerade, städade pedantiskt innan hemhjälpen kom och bakade bullar eller hackade grönsaker för hand och kokade soppa, gick på alla hälsovårdskontroller och terapeutiska samtal och blev friskförklarade. Ändå var soc. av annan åsikt. Till slut fick jag nog helt enkelt. nu är vi motpart i rätten.
    Varför skulle ni ändra mattider, åt ni väldigt sällan?
    Minskade på badandet, hur mycket badande var det innan?
    Hacka grönsaker och koka soppa,vad åt ni innan som de tyckte var fel?

• Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (skild) skrev 2012-03-30 08:10:56 följande:
    Kan det möjligtvis bero på att jag samarbetade med dem,   knappast hade taggarna ut utan respekterade att de utförde sitt jobb....
    De flesta sammarbetar nog i början, men ledsnar om man får träffa ett riktigt dåligt exemlar av socialsekreterare. Så om du hade tur, var glad för det. Många försöker in i det längsta innan taggarna kommer ut. Och skulden för läggs på klienten i form av "sammarbetsproblem"
  • MammaHela

Många här som inte inser att det finns många föräldrar i detta långa land som inte vill träffa sina barn.

Jag har en dotter som blir 12 år i sommar. Hon var inte planerad, men väldigt välkommen. Pappan var överlycklig.

Det fungerade i 9 månader, sen klarade han inte det livet mera. Fram tills hon var 2 år träffade han henne väldigt sporadiskt, efter det så har han sett henne 2 gånger när vi mötts på stan.

Vi bor inte många 100 m från varandra, men ändå så träffas de ALDRIG!,

Han har under dessa år skaffat sig ett barn till, ett barn som han aldrig ens har träffat. 

• maaammaaa

Frukost kl 06.30 när barnen vaknade på Lö Sö. mellanmål kl 10 annars frukost på dagis. Dagis stängde kl 17.00 Min man jobbade till 16.30 och hämtade dem på vägen från jobbet, var hos dagis 17.00. Så vi åt middag 17.30. Soc ville att vi skulle äta middag 17.00. Han ändrade arbetstid och vi började äta middag
    17.00. kl 11.45 ibland 12.15 började vi äta lunch. Det passade inte soc. Exakt 12.00 skulle det vara. Kl 14.00 åt vi mellanmål, bröd pålägg mjölk frukt Youghurt Kl 19.30 åt vi kvällsmål. De ville ha 19.00 Då de bestämde att barnen skulle läggas i säng 20.00 och sova 21.00

Vi dushade barnen på kvällen om de blivit svettiga på  dagen, hände ungefär 3-4 vardagar. De fick plaska i badvattnet efteråt  5-10 cm vatten. Det tyckte inte soc var bra alls utan bestämde att vi skulle duscha barnen 2 gånger i veckan. De fick inte plaska i badet.

Vi åt ofta maletköttsoppa, lasagne, ugnstekta grönsaker med kyckling och ris och sallad. Potatismos och lax eller forell + grönsaker och sallad. Panerade Citronfiskfileer av sej, mos vitsås morötter sallad, hemmagjorda köttbullar brunsås med lite kakao i för att inte bränna den för brun, sallad grönsaker lingonsylt. Malet köttsås och glutenfri spagetti , sallad och grönsaker. Ofta hade vi fruktsallad eller blåbärspaj som efterrätt.
    Hos farföräldrarna åt vi ofta stekt inrefile av nöt eller älg, älgbiffar mos, kokta morötter eller ugnstekta rotsaker tomat och lingonsylt. Eller kycklingrisotto. Hos morföräldrarna blev det stuvade grönsaker eller wokade potatis och kött. + sallad. kålgryta med grönsaker och malet kött. bärkräm i efterrätt.

Våra barn åt ofta barnmatsburkar kring 0,5-1,5 år det tyckte soc inte om.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 10:59:43 följande:
    Frukost kl 06.30 när barnen vaknade på Lö Sö. mellanmål kl 10 annars frukost på dagis. Dagis stängde kl 17.00 Min man jobbade till 16.30 och hämtade dem på vägen från jobbet, var hos dagis 17.00. Så vi åt middag 17.30. Soc ville att vi skulle äta middag 17.00. Han ändrade arbetstid och vi började äta middag
    17.00. kl 11.45 ibland 12.15 började vi äta lunch. Det passade inte soc. Exakt 12.00 skulle det vara. Kl 14.00 åt vi mellanmål, bröd pålägg mjölk frukt Youghurt Kl 19.30 åt vi kvällsmål. De ville ha 19.00 Då de bestämde att barnen skulle läggas i säng 20.00 och sova 21.00

Vi dushade barnen på kvällen om de blivit svettiga på  dagen, hände ungefär 3-4 vardagar. De fick plaska i badvattnet efteråt  5-10 cm vatten. Det tyckte inte soc var bra alls utan bestämde att vi skulle duscha barnen 2 gånger i veckan. De fick inte plaska i badet.

Vi åt ofta maletköttsoppa, lasagne, ugnstekta grönsaker med kyckling och ris och sallad. Potatismos och lax eller forell + grönsaker och sallad. Panerade Citronfiskfileer av sej, mos vitsås morötter sallad, hemmagjorda köttbullar brunsås med lite kakao i för att inte bränna den för brun, sallad grönsaker lingonsylt. Malet köttsås och glutenfri spagetti , sallad och grönsaker. Ofta hade vi fruktsallad eller blåbärspaj som efterrätt.
    Hos farföräldrarna åt vi ofta stekt inrefile av nöt eller älg, älgbiffar mos, kokta morötter eller ugnstekta rotsaker tomat och lingonsylt. Eller kycklingrisotto. Hos morföräldrarna blev det stuvade grönsaker eller wokade potatis och kött. + sallad. kålgryta med grönsaker och malet kött. bärkräm i efterrätt.

Våra barn åt ofta barnmatsburkar kring 0,5-1,5 år det tyckte soc inte om.
    På något sätt måste du ha missuppfattat vad soc. menat med era matrutiner.

Soc. är inte intresserad av er exakta matrutiner, vilka rätter ni serverar eller efterätter, vilka tillbehör osv
    Soc. är bara intresserade av att barnen får näringsriktig och tillräcklig mängd föda.

Du har tidigare skrivit att du inte fick lov för soc. att bada dina barn, mata dina barn, natta dina barn eller klä på dina barn att allt detta skulle din man sköta, vad har de angett för skäl till detta?

Vad jag förstår togs barnen för att din man inte var hemma i tid, fick du då inte vara ensam med barnen? 
  • maaammaaa

De kallade mig psykiskt sjuk och därmed olämlig som förälder. Jag har friskhetsintyg från psykiatrin, men det nonchaleras av soc. De klagade på att maken arbetade överhuvudtagt 8-16, när firman sedan såldes till Norrmän som inte kom överens med styrelsen så lades firman ner, min man började studera. En gång berättade han att han studerat på vinden medan jag lekt med barnen, då sa soc. att han övergivit sitt ansvar som förälder, att barnen var övergivna och att han inte fick studera när barnen var hemma. Jag vet det här låter ursjukt men det är inte bara jag som anser att soc. gör fel. Barnen har mått bra men soc tolkar att barnen inte mår bra och då är det dagens sanning.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt