• Maria73

Höstmammor i Linköping Del 4

Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!

• Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4
  • Songbird

Fika, Hospitalstorget tisdag kl 14.

M-L & Freja
    Nina & Emma (kanske?)
    Maria & Molly
    Maria & Ida

• ligre

Vi kommer också

M-L & Freja
    Nina & Emma (kanske?)
    Maria & Molly
    Maria & Ida
    Linda & Meja

• Songbird

Criwi: Jag åker gärna till Tornby någon dag, vill både in på Ikea och Ikano. Men jag skulle också helst promenera dit, eller ta bussen när det är bättre väder. Nu är det ju så mkt snö igen och jag såg idag att bussarna var fulla med folk som inte vill cykla i snön. Då är det bökigt med vagnen.

• StinaTina

Jag är så trött på detta väder allt är bökigt. Längtar till våren med lite värme så man inte behöver alla dessa lager med kläder.
    Jag har nu gett upp tanken på att få Emma att sova, går och sätter mig vid tv:n.
    Csi har just börjat, en favorit serie.

• Ulle 74

Marma - vi håller oxå på med smakisar. Fick idag en reklambok från semper, den verkar bra och där stod det att man kunde börja med någon tesked och öka till 3 - 4 matskedar på 4 -5 dagar omm bebisen gillade det. (tror jag minns siffrorna rätt)
    Såg även att semper har barnmatsburkar från 4 mån och man kan säkert läsa på burkarna vad de rekomenderar för mängd...
    På flera grötpaket så har jag sett tips om hur man introducerar och ökar mängden

Några trådar som handlar om smakisar och gröt
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m7183257.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m7136041.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m7153235.html

M-L & Freja
    Nina & Emma (kanske?)
    Maria & Molly
    Maria & Ida
    Linda & Meja
    Ulle & Samuel (om Samuel är vaken... han har börjat att sova middag runt 12.30- 13 och sover 1 - 2h... Jag vill helst inte väcka honom. Om vi inte kommit någon minut ef kl 14 så kan ni ju gå, jag gör som förra veckan och jagar er på telefon om han vaknar och vi vill ansluta senare)

• ligre

Ulle: Ska ha mobilen lite mer tillgängligt denna här gången så jag hör den

Marma: Soffien fick ett tips om att tex börjar med potatispuré o vill prova tex morotpuré skulle man andra gången kombinera dessa två. Sedan kunde man bygga på allt eftersom fötatt vänja barnet vid olika smaker.

• soffien

marma: som ligre sa så sa min "bvc tant" att vi skulle börja lugnt med en smak i taget så att barnet vande sig, och kan efter en vecka med en smak lägga på en annan smak och håller på med det en vecka, och lägger sedan på en ny osv, då ökar man dessutom mängden med mat så att det blir samma mängd av allt tillslut. men fortfarande ha med den gamla smaken som då blir en större del av maten. de små vill tydligen gärna ha något de känner igen och på så vis blir det lite lättare att ta till sig en ny smak och så hinner man se om det är något som de inte tål! hoppas du förstår vad jag menar, det blev lite rörigt märkte också att konsistensen hade stor betydelse för hur mycket hon ville äta, ebba vill ha gröten så tjock som möjligt, då äter hon som bäst ingen rinnande gröt här inte!

här hemma äts det gröt i mängder, har ökat under tre veckors tid så nu äts det två grötmål om dagen och det tycker ebba funkar aldeles utmärkt. var lite rädd för att jag hade gått lite fort fram men hon har inte haft något krångel alls med mangen, men man ser ju en klar skillnad på bajset, nu är det riktiga korvar som tillverkas jag har även provat potatis nu i helgen, hon tycktes tycka om det hela men jag gav henne bara en tesked iaf. jag brukar också ta lite banan i gröten ibland så att hon får lite variation men jag tror nästan att hon tycker om den bättre när den är helt naturell.

hur gör ni med vätska till de små? ger ni dom vatten?

kan tyvärr inte komma på fikat imorgon men jag dyker nog upp på torsdag om det blir något då!

• Elouise

Längtar också efter att testa smakisar, det verkar kul, men vi väntar nog ett litet tag till.

Håller med dig Criwi, livet blir lite lättare när det inte är så kallt.

Nu har äntligen Lillan somnat, klockan är väldigt sen, hmm. Skulle verkligen behöva städa, har tänkt på det länge nog nu. Har i dag inte fått något som helst tillfälle. Ska nog dra en rövare genom lägenheten innan sänggång. Jo det är väl så det är att ha små barn. Pass på!

• Linda Berg

Vi följer också med!

M-L & Freja
    Nina & Emma (kanske?)
    Maria & Molly
    Maria & Ida
    Linda & Meja
    Ulle & Samuel
    Linda & Thea

• Maria73

Håller med Elouise, det läter verkligen skojjs med smakisar. Hörde att man kunde ha bröstmjölk i potatispurén, är det någon som testat?

Criwi: Vi hänger oxå gärna med till Tornby någon dag. Förstår att det är knöligt att åka buss med vagn när alla "andra" oxå vill åka buss. Vi tar det när vädret blivit bättre!!

Vi kommer oxå på fikat:

M-L & Freja
    Nina & Emma (kanske?)
    Maria & Molly
    Maria & Ida
    Linda & Meja
    Ulle & Samuel
    Linda & Thea
    Maria & Tyra

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4