Höstmammor i Linköping Del 4
Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!
Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!
Linda, det är ju skillnad på komjölksallergi och laktosintollerans. Komjölksallergin handlar om proteinet i mjölken. Vilken är det du har? Emma har troligen den med proteinet, oftast så växer den bort och är borta vid 4-års åldern. Det är bara att hoppas att den försvinner. Jag fick massor med papper med ersättningsprodukter baserade på bla soja och havre. Ska bli spännande att prova lite, har köpt glassen (tofu line, stavning?) vaniljen är riktigt god, chokladen är en aning stark i smaken.
Idag så har Emma kört slut på mej. Hon sov lite på förmiddagen efter besöket på US. Sedan dess så har hon varit vaken, det har varit full rulle hela dagen. Nu åt hon vid 18.30 och vi trodde att hon skulle somna direkt, men tji fick vi. Babygymmet är jätteroligt och hon är inte alls trött. Jag hör henne hela tiden,
hon har bluddrat hela dan.
Just nu pratar hon med sin pappa som ligger på golvet brevid henne och försöker trötta ut henne.
Hoppas att hon vill gå och lägga sig innan 23.00 för då vill iaf jag sova.
Criwi: Jag är laktosintolerat dvs tål inte mjölksockret. Men jag kan äta hårdost vilket är en lättnad (för pizza utan ost är ingen höjdare ska ja säga
). Tyvärr har jag även blivit allergist mot sojaprotein så Tofuline produkterna kan jag inte använda. Kör mest på Valios produkter och Oatly glassen.
Meja o jag har varit hemma hos min mamma, vilket innebar att hennes sovrutiner på dagen ändras (sov endast i vagnen dit o hem ca 1 timme)....så skruttan somnade redan 21.30 (ska passa på att krypa upp i soffan hos sambon innan det är dags att kojsa
)
Linda, det är tur att jag vet att det här är en begränsad period. Jag är nämligen fruktansvärt sugen på just pizza och har kommit fram till just det du skriver. Det blir inte samma sak utan ost.
Igår försökte jag blanda O´boy på havredryck, vi kan väl säga att det åkte i avloppet. Vidrigt, blev det.
Jag har kommit fram till att det finns vissa saker som jag saknar, trodde inte att saknaden skulle bli så stark som den är.
Kan du dricka låglaktosmjölken, äta filmjölk och använda créme fraich?
Har du några tips på vad som är gott/mindre gott (enligt min mamma finns det inget som är äckligt, bara mindre gott.
)
/Nina
Jag kan inte dricka låglaktosmjölken, filmjölk..o creme fraichen har jag inte vågat prova (tydligen ska man kunna tål en liten mängd vanlig mjölk ...men inte jag
). Testade en gång med mindre en en deciliter yogurt...men 30 min senare var det kört.
Valios produkter finns de mesta som margarin, matlagningsgrädde, vispgrädde, fil, yogurt o mjölk.....men det är VÄLDIGT dyrt. Tydligen så finns det mer Valio produkter i Findland så jag hoppas på att snart få kunna äta creme fraiche också.
Solhavre o o´boy har jag använt innan den här mjölken fanns...inte gott man får göra den extra stark.
Otaly eller Beniviva vaniljsås är god....glassen känns lite isigare.
På hälsokost kan du köpa en hel del sojaprodukter...sour suprise är en creme fraiche som du kan göra kalla såser..vet ej om den går att koka.
Criwi: Jag tror jag har sagt det tidigare, men det förtjänar att sägas igen. Strikt mjölkfri kost är rena bantningskuren! (Ingen Pizza, kebab, choklad, gräddglass....) Det jag saknade allra mest var dock filmjölken! En frukost utan mjölk är för tråkig i mina ögon, till slut vande jag mig dock vid havregrynsgröt med havremjölk
Glöm bara inte bort att tillgodose dina egna kalciumbehov!
Ylva, kalcium i tablettform tre gånger om dagen. Ett måste om jag vill ha några tänder kvar när jag slutar amma.
Havregrynsgröt och havremjölk går bra, det blir bara lite extra havresmak på frukosten. Däremot så går det inte att göra mycket annat på havredrycken, smaken slår igenom det mesta.
Linda, sojaprotein och mjölk är det ju i det mesta. Måste vara svårt när man måste ha koll på båda sakerna. Tack för alla tips jag fick, ska leta efter lite av varje när jag handlar. Är väldigt sugen på äpplepaj, troligtvis enbart för att jag inte kan äta vaniljsås.
Har kommit på att jag blir sugen på allt jag inte får äta.
criwi: Vaniljsås är lyckligtvis en av de sakerna som det finns riktigt bra ersättning för! Tror att det är Oatly, du hittar det bland mjölk och annat. Lycka till med äpplepajen!
Tack, Ylva. Den blev jättegod, slut är den också. Oatly´s vaniljsås är super!
Nu har suget lagt sig lite, får se hur länge det håller i sig.
Criwi: Oatly vaniljsås funkar finfint tycker jag....ett tips om du har det hemma o vill göra en superenkel dessert är att frysa in det i en form (tillsammans med dumlekolabitar...kanske något annat som är helt mjölkfritt)...det blir som glass. Låt den stå framme 20-30 minuter innan servering så hinner den tina lite. Låter kanske konstigt med himla gott
.
Ja att vara allergisk är inte alltid så lätt...måste alltid läsa innehållsförteckningen noga. Jag är ju alllergisk mot så mycket...så ja hoppas att Meja klarar sig. Att för problem med magen är en sak men när det svullnar upp i munnen så är det inte lika roligt. Det jobbigaste är ju om man är bortbjuden till någon man inte riktigt känner att behöva fråga vad de ska bjuda på för mat. Familj och vänner har en lista på vad jag inte tål..vilket fyller nästan en A4 sida
Linda, jag får alltid be om en innehållsförteckning på allt. När vi är ute och åker allihopa så är vi allergiska mot ........allt!
Det är jobbigt att alltid behöva fråga. Mjölk är förädiskt då alla tror att det går bra med margarin. Dom tror att det alltid är gjort av vegetabiliskt fett men när man läser innehåll så finns kärnmjölk med.
Lika är det med nötter, kokos är en nöt men den räknar nästan alla bort. Varför vet jag inte, kanske för att namnet inte har nöt i sig.
Jag har alltid hunnit till sjukhus med marginal, alltså inte så jätteakut. Min sambo däremot är allergisk mot nötter och får jättekraftig reaktion. Han måste passa sig riktigt noga, alltid läsa på allt.
Vi har ju haft lite praktik iom sambons grabb men det har kommit så många nya produkter som jag inte har behövt kolla upp. Hans allergi är nästan borta och behöver inte mjölkfritt längre. Helt mjölkfritt var det bara när han var riktigt liten och nu är han ju 11 år så det är ett tag sedan.