• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • semlorna

Det är inte dyrt att göra mättande soppor. Köp billiga grönsaker (morötter, potatis, lök, kål eller vad du nu tycker om) och ha eventuellt i lite bacon, köttfärs eller så. Senast gjorde jag morotssoppa med lök, grädde och bacon för 20 kr totalt, det blev 7 portioner.

Anonym skrev 2012-04-18 16:39:23 följande:
    Har du ingen släkting eller vän du kan låna nån hundralapp av?
    Nej (inte vad jag vet), plus att jag gillar inte att låna och att jag skäms för det.
  • studentbruttan29

Om du tycker om mannagrynsgröt så kostar det bara 6 kr (icas egna) och räcker huuur länge som helst..men då tillkommer ju mjölken. Mättande som 17 är det iaf. Jag brukar göra på 1 dl  mjölk bara (o lite pulver förstås) och det står jag mig på 3-4 timmar.
    Kolla efter reapriser och "ta 2 betala för 1"-erbjudanden. Om du köper kort-datum-mjölk brukar affärerna sänka priset rejält. Har du mjöl hemma så kan du göra pannkakor, fast istället för mjölk så tar du vatten (eller 50/50) för det mättar det också. Gör storkok då och då och ha matlådor. 
    Jag förstår att du tycker det är klurigt men om du handlar för 2 veckor i taget så har du ju trots allt 15*14 kr och det kan vara lättare att handla för en lite större summa än för kanske 3 dagar a lá 45 kr.

Du har inte någon film, tvspel eller något du kan sälja på tradera? Kanske någon gammal guldring? Jag fick 1000 kr för min gamla vanliga förlovningsring.  =) 

DetLillaÄcklet skrev 2012-04-18 16:39:29 följande:
    studentkrubb.se/
    Tack så hemskt mycket för länken ! Skrattande verkligen skit bra att man kan sortera efter hur mycket det får kosta !
  • vanligmamma75

Lägger till din tråd i favoriter.

Mitt tips är att kolla jämförelsepriset på hyllkanten. Ibland finns det billigare varor än det som kampanjas.

Fråga butiksägaren om du kan köpa skivspill eller kortdatumgrejer billigt. Kanske kan be om utgångna konserver.

• Mynta

Pastasås: Fräs gul lök och eventuellt någon klyfta vitlök i lite olja, häll på krossade tomater och linser eller bönor (köp sådana du blötlägger själv, mycket billigare). Krydda med salt, peppar, paprikapulver, oregano eller vad du nu gillar. Ingen gourmetmiddag, men billigt och helt okej ur näringssynpunkt.

Bra att du har mjöl, baka bröd av en del av det. Recept har du på baksidan av paketet, men uteslut sådant som är dyrt och oviktigt (frön, russin, sirap etc.). Du får ett helt okej bröd på i princip mjöl, vatten, jäst och salt. Kall havregrynsgröt funkar bra i brödbak också, googla för recept.

Svårt att tipsa om recept dock, se dig om i butikerna efter extrapriser och varor med dåligt datum, men köp inte bara för att det är billigt utan räkna också på hur många middagar du faktiskt får ut av en viss grej.

studentbruttan29 skrev 2012-04-18 16:43:51 följande:
    Om du tycker om mannagrynsgröt så kostar det bara 6 kr (icas egna) och räcker huuur länge som helst..men då tillkommer ju mjölken. Mättande som 17 är det iaf. Jag brukar göra på 1 dl  mjölk bara (o lite pulver förstås) och det står jag mig på 3-4 timmar.
    Kolla efter reapriser och "ta 2 betala för 1"-erbjudanden. Om du köper kort-datum-mjölk brukar affärerna sänka priset rejält. Har du mjöl hemma så kan du göra pannkakor, fast istället för mjölk så tar du vatten (eller 50/50) för det mättar det också. Gör storkok då och då och ha matlådor. 
    Jag förstår att du tycker det är klurigt men om du handlar för 2 veckor i taget så har du ju trots allt 15*14 kr och det kan vara lättare att handla för en lite större summa än för kanske 3 dagar a lá 45 kr.

Du har inte någon film, tvspel eller något du kan sälja på tradera? Kanske någon gammal guldring? Jag fick 1000 kr för min gamla vanliga förlovningsring.  =) 
    Nja mannagrynsgröt kanske inte är riktigt min grej men havegrynsgröt klara jag Tungan ute
    Ja blir nog en stund ikväll att räkna ut allt rätt.
    har inget guld .. men jag har sålt de jag har kunnat nu.
  • Mynta

Lax har du ju fyra bitar förresten

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!