• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • hella82

töm frysen om du har någon sådan! bjud in dig själv på middag till någon du känner bra (typ förälder, syskon, nära vän..). ät vegetariska grytor, med typ linser, bönor (självklart sånna du kokar själv, sjukt mycket billigare än på burk), krossade tomater. kanske potatis eller pasta till det. havregrynsgröt. blodpudding.

melker 080101 och buffis bf 120525
  • eembla

Köp ica basics varor. Eller handla på lidl.
    Köttbullar är billigt på ica basic, pasta är billigt!

• MoonlightRose

stora förpackningar, som är billiga såklart. Ex eldorado

Kolla på vad som nästan är utgånget, det är inge större fel med det då man kan frysa ner det så håller det sig.Det kan vara ex kött från ica (MM) bröd

Tänk ut vad du vill ha till mat,  se hur många måltider matvarorna räcker till,

kolla ca priset (det i gult brevid det vanliga) så ser du själv vad som är billigast egentligen, iom att det oftast är mycket dyrare med små varor som ser billigare ut gentemot stora förpackningar, men är raka motsattsen 

• ollasulrika

jag brukar strimla bacon å fräsa i en panna,  sen en finhackad lök i å fräsa med. salta ( lite bara) å svartpeppra å så häller du på en burk krossade tomater å river ner lite vitlök.

pasta eller kokt potatis eller ris till detta!  

willys brukar ha kampanjer på bacon ibland för en femma....

annars skulle jag tipsa om halvapriset kött. det är INTE farligt att köpa kött som går ut dagen efter. köper jag alltid. både köttfärs å kyckling. häromdagen köpte jag nästan 3 kg nötfärs för 75 kr...det räcker lääänge. 

bulgarisk linssoppa ( röda linser, vatten,krossade tomater,paprikapulver,salt,peppar,grönsaksbuljon,lagerblad ,lite olivolja)

grönsakssoppa med korvslantar

egengjord pyttipanna

rostade rotfrukter i ugn med lax 

kycklingklubbor ( grillade i ugn med goda kryddor) , ris å egengjord currysås

så...inte läst alla inlägg så det kanske redan är rekomenderat det jag skrivit. men hoppas du får något tips.

jag älskar billig bra mat ..... helst ska det gå fort att laga med å bli mycket av :) å kryddor kan göra under åt en maträtt           

• ollasulrika
    neeext skrev 2012-04-18 20:51:26 följande:
    Men lax är väl knappast billigt?

Nudlar är billigt, grönsakssoppa? Scones?

nudlar kanske är billigt kan man tro..men se till kilopris å hur det mättar. det är sjukt dyrt i längden me tanke på att det bara blir en måltid för samma pris som du får en hel  påse billig pasta för .

jag skulle inte rekomendera nudlar till billighetsmat... fast jag kanske är lite strange    
  • ToK
    ollasulrika skrev 2012-04-18 21:37:56 följande:

nudlar kanske är billigt kan man tro..men se till kilopris å hur det mättar. det är sjukt dyrt i längden me tanke på att det bara blir en måltid för samma pris som du får en hel  påse billig pasta för .

jag skulle inte rekomendera nudlar till billighetsmat... fast jag kanske är lite strange    

Jag håller med! 1 paket nudlar är ju samma pris som ½KG pasta. Då blir du mycket mättare på ett halvt kilo pasta..
  • Kino80

Recept på linssoppa

3 dl röda linser

1,5 liter vatten

1 -2 gula lökar som du skär i stora tärningar

1 grönsaksbuljong (om du har hemma)

Krydda med salt och torkad koriander och paprikapulver

Låt sjuda i ca 20 - 30 min. Servera med några droppar citronsaft.

Otroligt god och billig mat.

Receptet är för ca 4 pers. Och funkar bra att spara någon dag i kylen. Späd bara ut med lite vatten om du ska värma upp. Den brukar tjockna lite.

Lycka till!

• Maryam88

Alla ni som föreslår tonfisk? Var köper ni de nånstans? För här i Skåne där jag köper kostar den 10.90:- och de känns inte som att de skulle passa ts budget? Eller?

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!