• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Anonym
    ollasulrika skrev 2012-04-18 21:37:56 följande:
    nudlar kanske är billigt kan man tro..men se till kilopris å hur det mättar. det är sjukt dyrt i längden me tanke på att det bara blir en måltid för samma pris som du får en hel  påse billig pasta för .

jag skulle inte rekomendera nudlar till billighetsmat... fast jag kanske är lite strange    
    håller med, oftast misstas ju små "billiga" varor för att var billigare än den större men dyrare varan. när det i själva verket är tvärt om, det bara ser billigt ut
  • Loreena
    Linsgryta och pasta

1,5 dl röda linser
    5 dl krossade tomater
    1/2 dl rapsolja
    salt, lite cayennepeppar, örtkryddor tex timjan, oregano eller basilika
    ev. lök eller vitlök
    släng gärna i lite grönsaker efter säsong om du har hemma

koka linserna mjuka i ca 10 min i vatten. Häll av vattnet, tillsätt krossade tomater, olja och kryddor. Låt småputtra några minuter, smaka av, servera med fullkornspasta och kanske lite riven ost.

• Anonym (X)

Någon nämnde mannagrynsgröt men du kan göra den godare. Gör mannagrynsgröt och ställ kallt. Skär skivor av den, doppa skivorna i uppvispat ägg och stek i stekpanna. Lite sylt till behövs. Mormor gjorde sånt. Hon hade fått recepten under kriget när det gällde att laga billig mat. 

Annat hon gjorde, köpte en kålrot, skar den i cm-tjocka skivor, stekte skivorna bruna i stekpannan, hällde på lite, lite vatten och lät dem fräsa tills de blev mjuka. 

Skivor av lite torrt vetebröd blev godis till fika när hon skivade, bredde smör/margarin på båda sidor, stekte i pannan och doppade de varma skivorna i kanel och socker som hon blandat.

Gör flera portioner samtidigt när du lagar och frys in. Om du ska frysa in falukorv blir det mycket godare om du strimlar och kokar med mjölk o ketchup o några nypor mjöl, typ stroganoff. Korv och även kokt kött blir godast om man fryser in det i såsen. Skivad falukorv och kokta köttskivor blir annars lätt torra i frysen.

• Loreena

Omelett är billigt, näringsrikt och mättande

• ollasulrika
    ToK skrev 2012-04-18 21:40:49 följande:

Jag håller med! 1 paket nudlar är ju samma pris som ½KG pasta. Då blir du mycket mättare på ett halvt kilo pasta..

äntligen nån som ser det som mej :)

i alla sånna spara trådar så rekomenderas det nudlar hit å nudlar dit....  men dom flesta kollar ju inte vad det kostar per kilo. ja e nog manisk... min make tycker ja e jobbig som går å jämför priser när vi e å handlar :) ha ha ha. men så får ja tre gånger så mycke som han oxå för samma summa pengar !

• Längtande83

Blomkålssoppa;

2 huvuden blomkål som du hackar sönder med stam och allt
    0,5 liter standardmjölk
    Vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    Salt och peppar

Lägg blomkålen sönderhackad i mindre buketter i en större kastrull. Smula sönder 2 buljongtärningar. Täck med mjölk och vatten, det skall täcka och vara ca 2 cm vatten över blomkålen. Koka upp detta så att blomkålen är helt genomkokt.

Mixa detta med en handmixer, så det blir en slät soppa. Smaka av med salt och peppar. KLART

Buljongtärningarna som är över;
    Gör en grönsakssoppa med rotsaker.
    Gör en rotsaksgratäng med strimlade rotsaker, mjölk, mjöl och söndersmulad buljongtärning.  

• Paisley
    Kino80 skrev 2012-04-18 21:41:04 följande:
    Recept på linssoppa

3 dl röda linser
    1,5 liter vatten
    1 -2 gula lökar som du skär i stora tärningar
    1 grönsaksbuljong (om du har hemma)
    Krydda med salt och torkad koriander och paprikapulver

Låt sjuda i ca 20 - 30 min. Servera med några droppar citronsaft.
    Otroligt god och billig mat.

Receptet är för ca 4 pers. Och funkar bra att spara någon dag i kylen. Späd bara ut med lite vatten om du ska värma upp. Den brukar tjockna lite.

Lycka till!
    Den blir godare och matigare med tärnad potatis i.

Vilken bank har du TS? Oftast går det att låna lite från dem. Om du har 1 kr kvar på kontot kan du ta ut 100kr och då blir det -99 men det funkar. Fungerar bara att ta ut 100 när man har mindre än 100 kvar. Riktigt snåltips :D
    Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • Anonym (X)

Du kan gå i butikerna och smaka när de har avsmakning så får du i dig några små smulor. Glad

• Paisley

Just det, köp vita bönor och passerad tomat. Gör en gryta med lök, tomat och bönorna. Krydda med cayennepeppar och ät med ris.

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • ollasulrika

tomatpuré vill jag slå ett slag för...

gör korvgryta

falukorv i strimlor

gul skivad lök

fräs detta och krydda med salt å peppar å paprika pulver å tomatpure   

när det fräst en stund så häller du på lite vatten...rör om å häller på mer vatten. koka tills det tjocknar...går snabbt.

servera med potatis eller ris eller pasta.             

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!