• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Sommarlöv

Du kan lämna blod och då får du nog ca 50 kr. Har du utländsk valuta som går att växla? Kanske något gammalt guld som du inte kommer att använda? Sälj! Sälj grejer på tradera om du har något att sälja.

Nästan alla rotfrukter är billiga. Lite buljong, rotfrukter och korv så har du en väldigt billig gryta. Linssoppa och hembakt bröd kostar inte många kronor.

Mina billiga rätter som student var:
    Pannkakor
    Linssoppa
    Bruna bönor, bacon och potatis
    Falukorv och makaroner
    Kidney bönor med morötter och lök med coscus.
    Havregrynsgröt
    Hemmagjord pytt i panna, dvs stekt potatis, lök och korv.

• Anonym

Havregrynsgröt
    Nudlar
    Hemmagjord tomatsoppa
    Linssoppa
    Vitkålsallad
    Falukorv (korvstroganoff/korv i ugn)
    Ris med kokta/stekta grönsaker med t ex soja/sweet chili-sås
    Rivna morötter
    Tonfisksås (med krossade tomater blir det billigt, och lite kryddor man har hemma)
    Bacon
    Ärtsoppa
    Pastagratäng
    Potatissoppa
    Hemmagjord klyftpotatis
    Vegetarisk lasagne
    Köttfärssås (dryga ut såsen med rivna morötter eller häll i en burk bönor för chili con carne)
    Köttbullar
    Fiskpinnar
    Fiskgratäng
    Vita bönor i tomatsås (chili con carne eller en sås med krossade tomater och bönor)
    Spenatsoppa

Pasta och ris är billigt. Skulle nog föreslå att det är billigast att äta vegetariskt för att få det ihop. Blir alltid typ spaghetti och sås med krossade tomater och vita bönor för mig i slutet av månaden, haha. Om man har buljongtärning, basic kryddor och soja så kan man göra mycket av ingenting. ;)

Lidl har erbjudande på billig yoghurt och smaksatt fil den här veckan dessutom. :) 

• Anonym (jb)

Har ett recept på bröd som jag tycker är väldigt gott och lätt att göra. Beroende på vad man vill ha för tjocklek på kakorna får man ut kanske 16-33 st (får jag i alla fall)

Har inte räknat ut kostnaden men jag tycker det är ganska billigt.

5 dl mjölk 2,5 dl havregryn  50 g jäst (funkar med både den röda och blåa men jag brukar ta för matbröd.) 1 dl rapsolja ca 12 dl vetemjöl 1 tsk salt
    1. värm mjölken i en kastrull till 37 grader (fingervarmt)
    2. Häll mjölken i en bunke och finfördela och blanda ut jästen där i.
    3. Blanda ner alla ingredienser förutom saltet. Knåda degen i ca 10 minuter.
    4. tillsätt salt och knåda i fem minuter till.
    5. låt degen vila i 30 minuter under bakduk.

sätt ugnen på 225 grader

Sedan ska man kavla ut degen till en tjocklek på ca 1 cm och ta ut runda kakor som man sedan kavlar riktigt tunt. Sedan ska kakorna jäsa tills de är 1 cm tjocka igen. Nagga kakorna och skjutsa in i ugnen. 

gräddas i 5 minuter (eller tills de fått en fin färg) i 225 grader (mitten av ugnen) 

På detta sätt får man ut fler kakor men jag tycker det tar så lång tid att jäsa dem igen så jag brukar kavla ut till degen till den tjocklek jag vill, nagga och sedan skjutsa in i ugnen direkt.

Om man gräddar kakorna när de är väldigt tunna får man hård bröd, nästan som knäckebröd. Tjockare kakor ger ett mjukare bröd.  
  • Dohgon

ett tips är om man köper kyckling. en hel fryst kyckling brukar kosta 30 kr på coop.
    Stek den i ugnen och ät till middag. spara resten (ben och allt)

Nu kan du koka benen så släpper den kyckling som sitter kvar på benet samt får du kycklingsmak på kokade vattnet. häll i lite makaroner och grönsaker av något slag. där har du soppa som bör räcka iaf i 2 dagar =)
    Till det kan du baka bröd av det mjöl du har och doppa i soppan för att få lite mer mättnadskänsla.

Gör man så kan en kyckling räcka till många måltider till en person.

• Anonym

börja med att kolla vad du har hemma :)
    har du pasta, ris?
    konserver?
    i frysen, i skåp..?

börja där!

det dyra är ju att du behöver köpa lite storpck för att få det billigt.

men mitt första tips är att äta havregrynsgröt 2-3 ggr/vecka för att kunna äta kött/kyckling de andra dagarna.

ät mer av potatis, pasta å ris än kött/kyckling.
    dvs ät mer av det billiga

sen rekomenderar jag knäckebröd till frukost 

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!