• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • ollasulrika
    Längtande83 skrev 2012-04-18 22:21:10 följande:
    Grillkrydda är en bra smaktillsats när man är fattig- då behöver man inte så många olika.

Fläskfärs är billigare än blandfärs- därav tipset. Själv köper jag alltid nöt.

jo jo, klart det är billigt. men TS skrev att hon hade en massa olika kryddor hemma. å kan man slippa grillkrydda så är det ju ett plus.

Fast ja e nog lite kock-skadad.... vill gärna använda rena kryddor :)

Medans min make faktiskt är en grillkrydde-älskare, han ska ha det på ALLT... å då menar ja verkligen allt...ha ha ha . tur smaken e delad å jag kan laga maten i två grytor..... :)

Hoppas du TS får ännu mer användbara tips, detta va en skojjsig tråd. kommer ta till mej en del recept som ni delat med er av !

• Längtande83
    ollasulrika skrev 2012-04-18 22:30:22 följande:
    jo jo, klart det är billigt. men TS skrev att hon hade en massa olika kryddor hemma. å kan man slippa grillkrydda så är det ju ett plus.

Fast ja e nog lite kock-skadad.... vill gärna använda rena kryddor :)

Medans min make faktiskt är en grillkrydde-älskare, han ska ha det på ALLT... å då menar ja verkligen allt...ha ha ha . tur smaken e delad å jag kan laga maten i två grytor..... :)

Hoppas du TS får ännu mer användbara tips, detta va en skojjsig tråd. kommer ta till mej en del recept som ni delat med er av !

Håller dock med dig om grillkryddan, äger ingen själv. Föredrar att göra egna kryddblandningar och kör aldrig med färdiga
  • adiscobloodbath

Jag tipsar om soppor! Mycket mat för lite pengar, speciellt om du har i linser eller kikärtor som är väldigt mättande. Potatis och purjolöksoppa är billigt, grönsakssoppa eller grönsaksgytor. Jag gör en jättegod gryta med morötter, gul lök, blomkål, kikärtor och krossad tomat. Kryddar med curry, brukar späda den med grädde men det kan man skippa. Räcker till två måltider för mig och maken om vi gör på ett halvt blomkålshuvud så borde ju räcka til 4-5 middagar om du är ensam :)

• Mästaren

Gröt, baljväxter, ägg ... 

• adiscobloodbath

Annan billig mat är blomkålsstuvning eller morotsstuvning, serveras till falukorv eller kassler. Pastasås gjort på krossad tomat, gul lök och riven kålrot, kan även ha i röda linser eller kidneybönor. Konserver är billigt, speciellt när man är ensam och kan dela upp dem på två eller fler måltider, ex fiskbullar, ravioli, tonfisk, makrill i tomatsås..

• Mästaren
    Mästaren skrev 2012-04-18 22:53:35 följande:
    Gröt, baljväxter, ägg ... 

Och mycket billigare baljväxter får man om man köper torkade som läggs i blöt! 
  • SötFlöt

Krossade tomater (kan man göra soppa på med t ex champinjoner, vitlöksklyfta, basilikakrydda, buljongtärning)
    Ägg (pannkakor, omelett)

Nudlar
    Mjölk
    Knäckebröd
    Frysta köttbullar (icas)
    Raviloli
    Fiskbullar
    Makaroner (stuvade, i ugn med tex falukorv =makaronlåda)
    Havregryn!      

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Jackson
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-18 16:12:19 följande:
    Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.
    En sak jag undrar över är (jag vill inte trampa på dina tår):

Men det är ju löning snart, får du inte pengar då? Av antingen soc, a-kassa, lön, csn eller någonting?
  • Jackson
    Paisley skrev 2012-04-18 23:29:07 följande:
    De kanske ska gå till hyran och räkningar.
    Sant.
  • Erika1207

Gör ett storkok på vitkål, morötter, ev lök och krossade tomater, låt stå och koka ett tag, efteråt kan du ha i potatis och korv, eller vad du nu känner för ;) du kan ha mat för en vecka för typ 50:- ;)

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!