• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Mynta

Halva försvann... Laxen är ju middag för fyra dagar, kör in i ugnen och komplettera med ett par potatisar och en näve grönsaker från frysdisken.

Mynta skrev 2012-04-18 16:51:11 följande:
    Lax har du ju fyra bitar förresten
    Ja det har jag och jag tänker om man kan typ dryga ut det i någon maträtt så man inte behöver använda så mycket?  Glad
    Mynta skrev 2012-04-18 16:48:46 följande:
    Pastasås: Fräs gul lök och eventuellt någon klyfta vitlök i lite olja, häll på krossade tomater och linser eller bönor (köp sådana du blötlägger själv, mycket billigare). Krydda med salt, peppar, paprikapulver, oregano eller vad du nu gillar. Ingen gourmetmiddag, men billigt och helt okej ur näringssynpunkt.

Bra att du har mjöl, baka bröd av en del av det. Recept har du på baksidan av paketet, men uteslut sådant som är dyrt och oviktigt (frön, russin, sirap etc.). Du får ett helt okej bröd på i princip mjöl, vatten, jäst och salt. Kall havregrynsgröt funkar bra i brödbak också, googla för recept.

Svårt att tipsa om recept dock, se dig om i butikerna efter extrapriser och varor med dåligt datum, men köp inte bara för att det är billigt utan räkna också på hur många middagar du faktiskt får ut av en viss grej.
    Okej tack så mycket för receptet ! Glad
  • Anonym (Mmm)

Willys har 5 kg lök för 5 kr. Det håller länge till både löksoppa.
    Ska försöka tänka ut billig mat.

Anonym (Mmm) skrev 2012-04-18 16:55:44 följande:
    Willys har 5 kg lök för 5 kr. Det håller länge till både löksoppa.
    Ska försöka tänka ut billig mat.
    Okej, får bli en långpromenad ditt imorgonGlad

Tackar
  • Anonym
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-18 16:57:10 följande:
    Okej, får bli en långpromenad ditt imorgonGlad

Tackar

T med en ryggsäck, fem kilo lök plus lite annat i plastpåse är tråkigt at bära på långprmenad.
  • anok

Nu är jag vegetarian, så jag har ingen koll på vad kött kostar, så kanske är mitt råd onödigt, men eftersom jag inte har något bättre för mig, så ger jag det ändå...

1. Köp torkade kikärtor som du torkar och lägger i blöt över natten och sedan kokar en timma. Dela upp i ca 14 portionspåsar, så har du proteinet till 14 luncher/middagar som enbart kostar dig 1,98 kr per dag.

2. Om det finns små butiker med enbart frukt och grönsaker där du bor, gå dit och titta efter påsar på sådant som är lite gammalt, då kan man få en hel påse med paprikor, bananer, tomater och så vidare för typ 5 kronor.

3. I de ICA-butiker som har bagerier säljer de brödet för halva priset efter klockan 20.00 (tror jag att det är). Å andra sidan är det ju bättre att du bakar ditt eget bröd, det blir ju ännu billigare.

4. Lins- och potatissoppa som du häller upp portionspåsar, också hur billigt som helst. 

Kikärtor kan tillagas på flera sätt, antingen till falafel, biffar eller bara som de är. Ett recept till supergoda biffar är:

1 portionspåse kikärtor
    1 chili
    3-4 msk citronjuice (kostar några kronor om du köper färdigpressad)
    ½-1 lök
    3-4 msk ströbröd
    salt och peppar

Mixa allt, forma till biffar, vänd i ströbröd och stek.

Biffarna blir goda att ha i pitabröd som du kan baka själv.

• anok

Och förresten, se verkligen till att du får i dig protein, för man kan leva hur billigt som helst på nudlar och barkis, men man kommer också att må dåligt.

Så titta runt lite på risenta-hyllan efter bönor och linser och se om det finns något som faller dig i smaken. Har svårt att tro att du kan komma billigare undan än så... 

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!