• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Anonym (X)

Köp torkade gula ärtor och blötlägg. Gör en riktigt stor ärtsoppa och frys in i portioner.

Superbilligt.

• Fröken85

Har inte läst tråden, men ger mina tips:

-havregrynsgröt
    -stor balja köttfärssås på fläskfärs (får duga i nödfall som detta) blandat med rivna morötter, krossade tomater mm. Ta vad du har. Morötter kan man verkligen ha massor i! Vitkål är gott oxå!
    -blodpudding
    - köp knäckebröd istället för vanligt bröd, ett dubbelpack husman kostar 9 spänn.
    - baka eget bröd. Vitt bröd får man billigt. Ett paket mjöl ger väl iaf 4 limpor. Krävs bara lite olja, vatten och jäst.
    - pasta är ju sjukt billigt. Pasta med ketchup funkar som middag en dag (skulle inte ge barnen det, men kan äta det själv)
    - tonfisksås till pasta
    - potatis är ju billigt. Gör potatisbullar exempelvis. Raggmunk?
    - falukorv och färdiga köttbullar brukar finnas riktigt billigt.

Och framför allt: granska reklambladen och fynda! Och gör veckomatsedel och handla BARA det du behöver. Inget småhandlande!

När vi snålar in brukar jag planera Veckomatsedeln helt utifrån råvarorna som är på kampanj den veckan.

• Anonym (Rutineradstudent)

Som några andra sagt: Skit i nudlarna.
    Jag skulle vilja gå ännu längre och be dig sluta lyssna på de som föreslår
    falukorv, köttbullar eller annat kött som halvfabrikat.

Blodkorv/pudding om du måste ha kött.
    Potatis
    Lök
    Havregryn
    Köp annars ett paket röda linser och ett paket gröna och kanske ett paket
    kikärter som någon föreslog här uppe. Kikärterna behöver blötläggas och kokas,
    linserna kan kokas direkt när man ska ha dem.

Med linser kan du göra soppa, sås och grytor.

GREKISK LINSSOPPA

Gröna linser
    Vatten
    Buljongtärning
    Några potatisar
    En morot
    Vitlök
    Lagerblad
    Kryddpeppar

Dela potatisen i större bitar och moroten i små bitar.
    Fräs vitlöken i olja och häll sedan på allt och koka upp,
    koka tills det blir mjukt. Gott, nyttigt,  billigt och mättande.

Mjölmat kan också vara billigt, t ex pannkaka. Ägg är ofta billigt och nyttigt.
    För att göra havregrynsgröten mer mättande kan man röra i ett ägg på slutet.

Ska se om jag kommer på fler tips.

• Längtande83

Köttsoppa

1 kilo fläskfärs
    2 gula kökar
    4-5 morötter
    2 paprikor
    1 burk krossad tomat
    Grillkrydda
    3 vitlöksklyftor

Bryn den grovhackade löken och den pressade vitlöken. Stek och hacka färsen smått. Riv morötter på mellanläget på rivjärnet och häll ner bland färsen och löken. Bryn detta samman en stund. Tärna parikan i lagom stora munsbitar. Stek med resten. Krydda med grillkrydda.  Häll över allt i en större gryta. Häll över vatten och den krossade tomaten  så det blir en soppa. Puttra samman ca 15 minuter. Smaka av med grillkryddan. 

• Kino80
    Paisley skrev 2012-04-18 21:50:12 följande:
    Den blir godare och matigare med tärnad potatis i.

Vilken bank har du TS? Oftast går det att låna lite från dem. Om du har 1 kr kvar på kontot kan du ta ut 100kr och då blir det -99 men det funkar. Fungerar bara att ta ut 100 när man har mindre än 100 kvar. Riktigt snåltips :D

En smaksak :) vissa lägger i morötter också. jag gillar att lägga i lite torkat bröd eller knäckebröd i soppan och äta medan det fortfarande är krispigt. Lägger även i torkad mynta. Men det känns som om man kan skippa det när budgeten ligger på 15 kr.
  • Fröken85

Rutineradstudent: Fast man kan ju få en ring falukorv för typ 15 kr och det räcker iaf till 5 middagar. Varför tycker du inte det är att rekommendera till ta?

• Längtande83

Frukost;
    Havregrynsgröt med hemmagjort äppelmos du gör på äpplen när det är billigt, mjölk

Lunch;
    Omelettt med tomat och gurka

Middag;
    Soppa

Mellanmål;
    Pannkakor är billigt och gott.  

• ollasulrika

usch för grillkrydda.... så mycke tillsatsämnen å smakar rumpa ...

sen som nån annan skrev att man kanske skulle skippa halvfabrikat såsom korv å köttbullar... visst kan man det. men alla gillar ju inte att äta enbart linser å bönor som enda proteinkälla.

Å när man har dåligt med pengar så funkar ju korv å köttbullar fint. men man kan ju om man hittar halvapriset köttfärs göra egna köttbullar å då får man minst lika många men med bättre kötthalt. späd sen ut blandfärsen med ytterligare fläskfärs så blir det massor av biffar,bullar eller va man vill göra!  krydda krydda krydda.

biffar smaksatt med lite senap ( dijjon eller vanlig), salt,pepper å torkad basilika e supergott.       

• Längtande83
    ollasulrika skrev 2012-04-18 22:15:01 följande:
    usch för grillkrydda.... så mycke tillsatsämnen å smakar rumpa ...

sen som nån annan skrev att man kanske skulle skippa halvfabrikat såsom korv å köttbullar... visst kan man det. men alla gillar ju inte att äta enbart linser å bönor som enda proteinkälla.

Å när man har dåligt med pengar så funkar ju korv å köttbullar fint. men man kan ju om man hittar halvapriset köttfärs göra egna köttbullar å då får man minst lika många men med bättre kötthalt. späd sen ut blandfärsen med ytterligare fläskfärs så blir det massor av biffar,bullar eller va man vill göra!  krydda krydda krydda.

biffar smaksatt med lite senap ( dijjon eller vanlig), salt,pepper å torkad basilika e supergott.       
    Grillkrydda är en bra smaktillsats när man är fattig- då behöver man inte så många olika.

Fläskfärs är billigare än blandfärs- därav tipset. Själv köper jag alltid nöt.

• MissSixty9

Var bor du? Om du bor i Stockholm så maila mig så kanske jag kan hjälpa dig med de å så dyra proteinerna iaf.....

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!