• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • kaajsa82

Hej du

Varit i din situation fler gånger än vad jag skulle vilja. Jag bodde i England utan jobb och de undansparade pengar jag hade gick till hyran. Jag körde efter lite olika sätt att få pengarna att räcka. Då jag var tvungen att leva riktigt snålt i 2-3 månader innan jag fick ett jobb. Jag ville precis som du, klara mig själv och det är inte roligt att be sin föräldrar eller anhöriga om hjälp. Så jag provade mig fram vad som blev billigast och klarade mig perfekt på det. Sen kanske man gick ned något kilo på köpet, men inte hutlöst mycket.

Lite tips från mig!

Drick massor med vatten!
    Vatten mättar mer än vad man tror, drick ett stort glas innan varje måltid.

Var beredd på att få äta samma mat ganska ofta.

Dricker du kaffe på morgonen, sluta. Det är alldeles för dyrt.

Ha alltid pasta hemma, det är väldigt billigt, man behöver inte äta speciellt mycket för att bli mätt och du kan piffa till pastan med antingen kryddor, tomatsås eller bara ketchup.

Som tidigare personer sagt, köp havregryn, helst fiberberikade, stor förpackning. Sen köpte jag alltid så jag hade russin hemma. Då kan du både göra gröt eller bara äta havregryn och russin med lite mjölk. Kan vara bra att kunna variera lite.

Jag hade alltid potatis hemma, Lätt att göra olika typer av potatisrätter. klyftpotatis i ugn, potatismos m.m

Soppor är alltid bra och ofta behövs inte mycket för att göra en god soppa. Köp inte utan gör din egen.
    Köp hem buljongtärningar, tomatpuré (väldigt billigt) sen antingen ha i lök, purjolök eller vad som är i säsong även här kan du ha i pasta för att göra det lite matigare.

Baka ditt eget bröd är både roligt och väldigt enkelt och billigt.
    De flesta grundrecept på vit bröd innehåller vetemjöl, jäst, vatten, salt och ev lite olja. Brödet kan du både ha till frukost eller till soppan för att göra det lite matigare. Finns också att köpa vitt bröd med vallmofrö en stor sån brukar gå på mellan 8-10kr, skär innan du fryser in och ta till frukost eller till soppa om du inte har tid att baka.

Pannkakor är nog bland det billigaste som finns. mjöl, ägg, mjölk, salt och lite socker.
    Sen har du ha mat för flera dagar.

Har du råd så köp nötfärs när det är på extrapris. Stek med lite kryddor och frys in i portionsstorlekar, sen kan du ta fram till antingen pastan, potatisen eller till soppan och ha i så du får lite proteiner i dig.

Hoppas du klarar månaden bra och att nästa månade blir desto roligare :)

Kramis

• Ottottilia
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-18 16:12:19 följande:
    Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.
    Som student vet jag precis vad du pratar om, det är jobbigt, men man klarar det. Nu kommer jag säkert ge dig råd och tips som du redan fått, men hellre en gång för mycket, eller hur? :)

Nu vet inte jag vart du handlar men ICA Basic har en hel del bra frysta grönsaker, köp hem några sådana påsar av det du tycker om. Gotta dig i rotsaker och pasta och försök att ta vara på allt du har hemma i kyl/frys/skafferi.

Om du har ett ICA Maxi i närheten kan de ha jättebillig köttfärs i storpack, det är alltid bra att ha hemma.

Baka eget bröd. Något som jag älskar är mjukt tunnbröd utan jäst som steks i stekpanna. Mjöl, salt, margarin, vatten.. Det är i princip det enda som behövs.

En tomatsoppa jag tycker mycket om:

Hetta upp olja i en kastrull. Hacka morötter och gullök fint. Fräs det tillsammans med pressad vitlök en stund.
    Hacka färska tomater (eller ta tomatkross på burk) och fräs också det lite. Ha sedan i lite tomatpuré och fyll upp kastrullen med vatten. Krydda med lite svartpeppar och basilika. Låt koka i ca. 5 minuter, häll sedan i pasta (valfri sort, men jag brukar ta snäckor) och koka ytterligare ca. 10 minuter.

I soppor kan du slänga i lite av varje som du har hemma, bacon är gott att steka och slänga i, eller korv eller rotsaker.

Försök att undvik att småhandla, handla allt på en gång så brukar det bli lättare att låta bli onödiga saker.

Laktosfria produkter har längre hållbarhet, är bara några kronor dyrare, men står sig som sagt längre om du "storhandlar".

Billiga affärer och "B-märken" behöver inte alls vara sämre än dyrare.

Och sista tipset: skriv en matsedel, och bestäm sedan precis vad du ska ha innan du åker till affären, då köper man inget som man egentligen inte vet vad man ska ha till.

Hoppas att det var till någon hjälp, lycka till!
  • Dripknot
    Maryam88 skrev 2012-04-18 21:41:16 följande:
    Alla ni som föreslår tonfisk? Var köper ni de nånstans? För här i Skåne där jag köper kostar den 10.90:- och de känns inte som att de skulle passa ts budget? Eller?
    Willys har eldorado tonfisk för 3-4kr/burken. Citygross kan också ha urbillig tonfisk. Ica har ju sitt ica basic sortiment, vet ej om tonfisk ingår där....
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Ottottilia
    Ottottilia skrev 2012-04-19 09:39:29 följande:
    Som student vet jag precis vad du pratar om, det är jobbigt, men man klarar det. Nu kommer jag säkert ge dig råd och tips som du redan fått, men hellre en gång för mycket, eller hur? :)

Nu vet inte jag vart du handlar men ICA Basic har en hel del bra frysta grönsaker, köp hem några sådana påsar av det du tycker om. Gotta dig i rotsaker och pasta och försök att ta vara på allt du har hemma i kyl/frys/skafferi.

Om du har ett ICA Maxi i närheten kan de ha jättebillig köttfärs i storpack, det är alltid bra att ha hemma.

Baka eget bröd. Något som jag älskar är mjukt tunnbröd utan jäst som steks i stekpanna. Mjöl, salt, margarin, vatten.. Det är i princip det enda som behövs.

En tomatsoppa jag tycker mycket om:

Hetta upp olja i en kastrull. Hacka morötter och gullök fint. Fräs det tillsammans med pressad vitlök en stund.
    Hacka färska tomater (eller ta tomatkross på burk) och fräs också det lite. Ha sedan i lite tomatpuré och fyll upp kastrullen med vatten. Krydda med lite svartpeppar och basilika. Låt koka i ca. 5 minuter, häll sedan i pasta (valfri sort, men jag brukar ta snäckor) och koka ytterligare ca. 10 minuter.

I soppor kan du slänga i lite av varje som du har hemma, bacon är gott att steka och slänga i, eller korv eller rotsaker.

Försök att undvik att småhandla, handla allt på en gång så brukar det bli lättare att låta bli onödiga saker.

Laktosfria produkter har längre hållbarhet, är bara några kronor dyrare, men står sig som sagt längre om du "storhandlar".

Billiga affärer och "B-märken" behöver inte alls vara sämre än dyrare.

Och sista tipset: skriv en matsedel, och bestäm sedan precis vad du ska ha innan du åker till affären, då köper man inget som man egentligen inte vet vad man ska ha till.

Hoppas att det var till någon hjälp, lycka till!
    Jag glömde buljong i soppan också! :) Ta vilken du vill, det ger olika smak bara, och ha i den med de andra kryddorna. :)
  • iceflower

Hoppas det kommer att gå bra för dig :)

• Strawbaby

Jag vet inte vart du bor men kanske finns det nässlor att plocka??? Nässlor går att torka till te eller smula ner i grytor och bröd för extra näring. Dessutom går det jättebra att använda nässlor som pajfyllning eller koka soppa på dem! Nässlor är GRATIS och SUPERNYTTIGT! Se bara till att inte plocka dem som växer vid trafikerade vägar. Sök efter recept på nätet eller låna boken "Rätt och slätt ur naturen" av Sölvi Vatn.

Maskrosblad går också att äta, blanda dem i en sallad!

Om man har 14 kr/dag så är varje krona extremt värdefull. Leta vid parkeringsautomater (känn efter i myntreturfacken) kanske hittar du en krona till eller i bästa fall en tia! En del kunder lämnar femkronan eller tian kvar i kundvagnslåset så kika förbi där om du är vid en butik som har sådana vagnar. Och så plockar du all pant du hittar såklart!     

• Strawbaby

Ärtsoppa är förresten ruskigt billigt! Ett paket ärtor brukar kosta under 10 kr och du kan koka MYCKET soppa på ett paket. Näringsrikt också.

Nudlar är riktigt dyrt jämfört med potatis och innehåller knappt någon näring alls så jag håller med många andra, skippa nudlarna och håll dig till rotfrukter.

I vissa städer verkar Facebooks bytar-sidor fungera väldigt bra, jag vet en kvinna som gör flera "bytesaffärer" i veckan. Kanske kan du byta något du inte behöver mot mat? Kolla förresten också alla gratissidor på nätet som delar ut smakprover! www.gratisguiden.se exempelvis. Kolla också in www.smartson.se via dem har jag testat bröd, chokladpudding, juice, fryst pizza etc. Kanske har du turen att få testa något via dem. Likadant med www.buzzador.se de söker också testpiloter till div produkter.       

• Anonym (ett förslag)

Tipsar om den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-188/m62025916.html

Jag kopierar mitt inlägg i hopp om att det hjälper lite. Menyn är för en vecka, två personer, 230kr. Har du frys så skulle du ju kunna laga liknande mat, frysa in extra portioner och då blir det ju 230 kr för två veckor. Hoppas verkligen det ordnar sig!

Budget: 230kr/vecka, dvs (230*52/12=) ca. 1000kr/månad
    Hushåll: 2 personer (vuxna)
    Priser från: ICA
    Kommentar: Inget etiskt shoppande här... stackars hönor :(

Inköpslista:
    Potatis        5kg        10kr    (extrapris)
    Gul Lök        1kg        12kr
    Kålrot        0.5kg        5kr
    Fläsklägg    1.3kg        19kr    (extrapris)
    Morot        1kg        12kr
    Havregryn    1.5kg        13kr
    Mjölk        1.5l        11kr
    Gula ärtor    0.5kg        9kr
    Ägg        24st        22kr
    Kycklinglår    0.9kg        30kr    (extrapris)
    Vitkål        3kg        21kr
    Lime        3 st        5kr    (extrapris)
    Olivolja    750ml        35kr
    Vetemjöl    2kg        12kr
    Jäst        50g        2kr
    Äpple         1kg        5kr
    Majskorn    0.35kg        8kr

Meny:

Frukost:  

Havregrynsgröt med mjölk
    Äggröra

Lunch:        
    Rester

Måndag        
    Fläsklägg med potatismos och stekt rödkål

Tisdag        
    Grönsakssoppa gjord på spad från fläsklägget, hembakat bröd

Onsdag        
    Omelett med lök och rödkål

Torsdag        
    Rårakor, stekt äpple

Fredag        
    Kycklinglår, hemmagjord pommes, hemmagjord coleslaw på egen majonäs

Lördag        
    Ärtpudding, stekt ägg

Söndag        
    Pannkaka med äpple och majs

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!