• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • neeext

Men lax är väl knappast billigt?

Nudlar är billigt, grönsakssoppa? Scones?

• Leone i Västerås
    Anonym skrev 2012-04-18 20:44:08 följande:
    Googla Jumpster-diving. DÄR har du allt du behöver för en gratis månad med massor av mat.

Jag gissar att du menade dumpster diving.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym

Jag kan förstå att du inte vill låna pengar men du kanske kan bli bjuden på middag, tex av föräldrar eller någon nära. Du kan ju diska Glad

Lycka till!

• Sannive

Köp en burk med mulitvitamintabletter och lev på nudlar tills dess att du får pengar, garanterat billigt. Nyttigt nej men vad fan gör man?

• Emeliie89

Oj, tight budget! Men det går ju. Köp lågprismärken. Pasta kan man få ett kilo för 10 kronor.. nudlar.. du kan även göra storkok med egen köttfärssås så att du har ett par burkar att ta av tillsammans med pasta.

Det är väl så jag skulle gjort. Men framför allt skulle jag inte satt mig i sitsen från början, det gäller att planera sin ekonomi så att man slipper leva som en fattig kyrkråtta en hel månad. 

• Emelie b

dag 1. Koka krossade tomater, i med en buljongtärning, salt och peppar och alla mojsiga kryddor du har hemma. Äts med spagge (godare än man tror!)

Dag 2. falukorv med makaroner (finns storpack på tex willys, tror det är 5 kg för 29 kr)

dag 3. Nudlar med grönsaker.

dag 4. riv potatis och stek till rösti, servera med bacon

dag 5. yogurt med müssli

dag 6. Blodpudding

dag 7. Kycklingfilé (köp en hel påse så har du så du kan käka resten av månaden också då det är rätt många)

och så går karusellen runt!

• Margaux

Husmans knäcke till frukost med någon ost som är på extrapris, hushållsost är ju billigt och så mjuk att man inte behöver smör.
    Havregrynsgröt med kanel och mjölk som alternativ.

Som många har skrivit är bönor och linser billigt och mättande och bra ur näringssynspunkt. Krossade tomater kan man ofta köpa 3 för priset av två. Bra bas ihop med gul lök till sås.

Köp ett paket med jäst så att du kan baka bröd. Har du en järngryta? som går i ugnen eller en lergryta. I så fall kan du baka långsamt bröd som blir både gott och luftigt och jästen räcker hela månaden.... www.frugallivingnw.com/frugal-homemaking/amazing-no-knead-bread-step-by-step-recipe/
    Blir helt vansinnigt gott och kostar nästan inget.....

• Alemonia

Vill du få laxen att räcka lite längre så använd en bit i en soppa med potatis och billiga grönsaker.
    Jag gör alltid klara soppor dvs med vatten och eventuellt spadet från en burk med konserverade champinjoner (om jag har i sådana) och sen potatis, morötter och grönsaker i bitar. Just nu har ICA bra pris på färsk broccoli  men annars är lågprismärkena i frysdisken ett bra val. Krydda med de kryddor du gillar. Det räcker tillsammans med bröd till flera måltider (beroende på hur mycket billiga och mättande grönsaker du hittar).

Att göra storkok och frysa in är ett bra grundtips.

Havregrynsgröt (krisar det så gjord enbart på vatten och med vatten i stället för mjölk i tallriken) är riktigt billig frukost fast blir klart godare med lite sylt eller bär såsom några frysta hallon.

Pannkaka är billig mat men ugnspannkaka går bättre än den vanliga att frysa.
    Att göra egen ärtsoppa är som nämnts billig mat.

Bra (och billig) snabbmat till mig själv är omelett och jag gör den på fyra ägg och en skvätt vatten och steker den sen i stekpannan, eventuellt med något tillbehör som kan vara stekta lökbitar (för mig dock oftast med en liten burk champinjoner) eller lite tomater eller kanske ett äpple i bitar eller fryst frukt. Vad du har till (om något) är helt upp till dig.

Gillar du grädde i maten så köp med kort datum och därmed bra pris och frys in i lämpliga portioner.

• Tessa606

CityGross har blillig blandfärs nu, köp ett par kg, ta i krossade tomater, vitkål, lök o viitlök med pasta till så har du näringsrik mat i många dagar

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!