• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Moder1

Nickalukta soppa Köttfärs Vitkål Purjolök Gullök Tomatpure Senap Paprika pulver Svartpeppar Salt Chilikrydda om man gillar lite hetare smak 3 l vatten

• Anonym

eldorado e ju klart billigast på allt , lidl kanske har nå billigare, en stor burk sill nån kokt potatis å ett kokt ägg tillll nyttigt å gott, bacon å ägg, eldorados brunabönor å bacon, makrill å makaroner,hemmagjord pizza är faktiskt billigt om man tar det man har.nudlar stekt i soja lök å kål(mums),makaronilåda då har du mat i flera daar om du är själv!!paj oxå billigt om man tager vad man haver, eldorados pytttipanna 20 kr för ett kilo.
    stek laxen du hade å "smula" sönder den å tillsätt grädde å citronpeppar å pasta till de är en jättegod billg pastarätt!! har du nära till skog å natur?isåfall kan man ju palla morötter å potatis å andra goda saker, eller ut å plocka svamp  eller fiska, panta burk ta åt dej att dela ut söndasreklam,

• Anonym

hade jag vvart så fattig hade jag nog både tagit toapapper å tvål ur offentliga toaletter:( inte så kul kanske men bättre att ha mer mat, sagt upp abbonemang ?internet? ja alla kostnader som är onödiga?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-12 02:40:28 följande:
    eldorado e ju klart billigast på allt , lidl kanske har nå billigare, en stor burk sill nån kokt potatis å ett kokt ägg tillll nyttigt å gott, bacon å ägg, eldorados brunabönor å bacon, makrill å makaroner,hemmagjord pizza är faktiskt billigt om man tar det man har.nudlar stekt i soja lök å kål(mums),makaronilåda då har du mat i flera daar om du är själv!!paj oxå billigt om man tager vad man haver, eldorados pytttipanna 20 kr för ett kilo.
    stek laxen du hade å "smula" sönder den å tillsätt grädde å citronpeppar å pasta till de är en jättegod billg pastarätt!! har du nära till skog å natur?isåfall kan man ju palla morötter å potatis å andra goda saker, eller ut å plocka svamp  eller fiska, panta burk ta åt dej att dela ut söndasreklam,
    Samtidigt så handlar det om kvalitet om det är ekonomiskt eller inte. Eldorado har en del bra saker, andra innehåller tex så mycket vatten att det blir dyrt i slutänden. Krossade tomater är ett typexempel, kollade på en idag på Lidl, den innehöll 60% tomat. Lägg på ett par kronor och få kanske 100% tomat och det blir genast mycket billigare i längden.

Appropå eldorados pyttipanna så är all färdigmat dyrare än att göra det själv om man är ekonomisk.
    Jag gissar att köttinnehållet är högst 25% och då räknar jag mycket högt. Troligen innehåller den mest potatis, sen lök och rotsaker och lite kött som garnityr.
    Nyss hade coop potatis för 2kr, rotsaker är nu på året ofta för 3-4kr och kött i pytt duger vad tex fläskkotlett för 40kr. Med 50% potatis, 25% kött och 25% rotsaker ger det ett kilopris på 12 kr. Sen kan man få det precis hur dyrt som helst beroende på vilka råvaror man väljer.

Poängen är egentligen att om man vill vara ekonomisk ska man inte betala för vatten det är bättre att spä ut det hemma.

• Anonym (det går)

Jag har en budget på 2000 kr till 3 personer och jag klarar mig bra på det. Tycker inte jag äter skitmat.

• SoakedInFeelings

Att leva på 15 kr per dag, är långt under existensminimum. Alla borde ju ha rätt till det? Varför får du inte hjälp från socialkontoret?

• Anonym
    SoakedInFeelings skrev 2012-11-13 12:19:10 följande:
    Att leva på 15 kr per dag, är långt under existensminimum. Alla borde ju ha rätt till det? Varför får du inte hjälp från socialkontoret?
    Men kära nån tror du verkligen att alla får hjälp av soc?
    Det sociala skyddsnätet har numer gigantiska hål. Lever du under existensminimum har du rätt att söka soc, det är inte en garanti att du får det, långt därifrån.
    Är hyran för dyr så betalas ofta inte hela fastän du inte kan flytta. Det finns dyra mediciner som inte ersätts fastän de är nödvändiga. Har du sen skulder så får du skylla dej själv. 

Borg, finansministern, är mycket envis med att inte underlätta för skuldsanering. Människor kan hamna i ekomiska svårigheter av många orsaker, ibland av egen förskyllan, ibland pga omständigheter man inte rår för.
    Tex blev några av mina vänner arbetslösa när fastighetsbubblan sprack. Banken tvingade dem att sälja sitt hus på exekutiv auktion med en miljon i förlust. De vädjade om ett halvårs anstånd eftersom de hade kunnat ordna situationen på den tiden, bla med hjälp av föräldrar. Banken vägrade och huset såldes. De tvingades nu in i en dyr hyreslägenhet med miljonen i skuld som naturligtvis gick till kronkalle.
    De har sökt om skuldsanering flera gånger men får inte eftersom KF bedömer att de kanske har chans att betala inom loppet av 30 år. De lever långt under existensminimum sen det här hände och kommer troligen att göra det i hela sina liv.

Och Borg, han anser att det inte ska underlättas för det ska vara avskräckande att ens söka om det. Med andra ord tar man såna som mina vänner och dömer dem till ett livslångt ekonomiskt utanförskap bara för att de ska vara ett avskräckande exempel! Därför tvivlar jag faktiskt på Borgs förstånd.
    I Sverige är det inte ok att ha använda människor i avskräckande exempel utom när det gäller ekonomi och sådant som den vanliga lilla svensson kan råka ut för.

Det här är bara ett exempel som svar på din fråga och det tragiska är att det finns hundratusentals andra exempel på varför människor tvingas leva under existensminimum.
  • Diana 424

skriv detta i en annan tråd, hoppas det inte blir upprepning för dig

hej 

Ingen mattiips men ang. hygienart.  

När tandkrämstuben verkar helt slut sätter man på locket och klipper av den spetsiga  ändan, med hjälp av den torra tandborsten kan man hämta ut tandkräm till många tandbostningar till. Så klart hämtar du bara det du behöver varje gång och ställer tuben stående på locket tills nästa gång, jag brukar ha det i skåpet så inget vatten hamnar i tuben

Fast tvål är mycket, mycket drygare än flytande och barnen kan inte leka bort den på samma sätt :) . Synd att det inte finns schampoo i fast form men sköljer man ur flaskan, det brukar räcka till en hårtvätt till. Balsm kan man kanske skippa.

lycka till!  

• Variabla
    Diana 424 skrev 2012-12-28 17:07:43 följande:
    skriv detta i en annan tråd, hoppas det inte blir upprepning för dig

hej 

Ingen mattiips men ang. hygienart.  

När tandkrämstuben verkar helt slut sätter man på locket och klipper av den spetsiga  ändan, med hjälp av den torra tandborsten kan man hämta ut tandkräm till många tandbostningar till. Så klart hämtar du bara det du behöver varje gång och ställer tuben stående på locket tills nästa gång, jag brukar ha det i skåpet så inget vatten hamnar i tuben

Fast tvål är mycket, mycket drygare än flytande och barnen kan inte leka bort den på samma sätt :) . Synd att det inte finns schampoo i fast form men sköljer man ur flaskan, det brukar räcka till en hårtvätt till. Balsm kan man kanske skippa.

lycka till!  

Det finns schampo i fast form. Shampokakor :) Kanske inget budgetalternativ, men här finns märket jag testat. http://www.lush.se/shop/product/category/path/148/schampokakor Finns säkert fler! :)
  • Diana 424

laxen är ju uppäten för länge sedan men......

koka 2-3 portioner pasta

stek en portion lax i en tefonpanna, ta upp laxen  
    klicka ner 1/2 packet eldorados färskost ( naturell eller vitlök) i pannan
    lägg i några nävor frysta ärtor, låt koka upp

bryt laxen i delar och blanda allt med pastan

servera med svart peppar och lite citron om det finns

gott :) 

• Anonym

det är jul så om du ger mig ditt kontonummer kan jag föra över 500 till dig så du kan leva på 30kr om dan

• Anonym
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-18 16:12:19 följande:
    Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

ja det första du ska göra är att köpa 1,5kg havregryn och en burk sylt,så ar du frukosten räddad hela månaden!

2dl vatten+1dl havregryn,i i micron eller på spisen,äts med sylt.

köp en 3kg makaronipåse på willys,kostar nog idag 30kr.

köp nersatta varor: falukorv,köttbullar,karrekotletter osv.

potatis,vitkål morötter osv kan du göra soppa på.

tänk STORPACK,det är billigast!
  • Anonym (låna)

jag brukar i matlagning och till t ex gröt ibland blanda ut min feta mjölk med lite vatten, det är inte så gott att dricka men fungerar till sådant som har andra smaker också.

är man fattig får man inte vara kinkig =)

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!