SoakedInFeelings skrev 2012-11-13 12:19:10 följande:
Att leva på 15 kr per dag, är långt under existensminimum. Alla borde ju ha rätt till det? Varför får du inte hjälp från socialkontoret?
Men kära nån tror du verkligen att alla får hjälp av soc?
Det sociala skyddsnätet har numer gigantiska hål. Lever du under existensminimum har du rätt att
söka soc, det är inte en garanti att du
får det, långt därifrån.
Är hyran för dyr så betalas ofta inte hela fastän du inte kan flytta. Det finns dyra mediciner som inte ersätts fastän de är nödvändiga. Har du sen skulder så får du skylla dej själv.
Borg, finansministern, är mycket envis med att inte underlätta för skuldsanering. Människor kan hamna i ekomiska svårigheter av många orsaker, ibland av egen förskyllan, ibland pga omständigheter man inte rår för.
Tex blev några av mina vänner arbetslösa när fastighetsbubblan sprack. Banken tvingade dem att sälja sitt hus på exekutiv auktion med en miljon i förlust. De vädjade om ett halvårs anstånd eftersom de hade kunnat ordna situationen på den tiden, bla med hjälp av föräldrar. Banken vägrade och huset såldes. De tvingades nu in i en dyr hyreslägenhet med miljonen i skuld som naturligtvis gick till kronkalle.
De har sökt om skuldsanering flera gånger men får inte eftersom KF bedömer att de
kanske har chans att betala inom loppet av 30 år. De lever långt under existensminimum sen det här hände och kommer troligen att göra det i hela sina liv.
Och Borg, han anser att det inte ska underlättas för det ska vara avskräckande att ens söka om det. Med andra ord tar man såna som mina vänner och dömer dem till ett livslångt ekonomiskt utanförskap bara för att de ska vara ett avskräckande exempel! Därför tvivlar jag faktiskt på Borgs förstånd.
I Sverige är det inte ok att ha använda människor i avskräckande exempel utom när det gäller ekonomi och sådant som den vanliga lilla svensson kan råka ut för.
Det här är bara ett exempel som svar på din fråga och det tragiska är att det finns hundratusentals andra exempel på varför människor tvingas leva under existensminimum.