• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Anonym

men hur fan dåligt ställt har man det om man börjar gå och sno toarullar från offentliga toaletter??
    herregud.
    det behövde inte jag göra när jag levde på 4.800kr och hade hyra på 2.800kr ens....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 16:44:56 följande:
    men hur fan dåligt ställt har man det om man börjar gå och sno toarullar från offentliga toaletter??
    herregud.
    det behövde inte jag göra när jag levde på 4.800kr och hade hyra på 2.800kr ens....
    Det borde väl räcka med att läsa TS för att fatta det?
    Din hyra är irrelevant vilket du också kommer att förstå om du läser TS.

Vad är ditt konstruktiva förslag?
  • Neelah

Som många har skrivit är falukorv ofta billigt, ca. 15 kr för en ring och räcker till 5-6 portioner.

Fläskfärs kan man få för 20-30 kr kg emellanåt och det räcker långt om man blandar ut den med krossade tomater, lök och morot. Det blir nog minst 8 portioner för en 50-lapp.

I min lokala butik säljer de med jämna mellanrum hel kyckling för 19 kr/st och jag brukar först tillaga hela kycklingen i ugn och äta som den är. Efter det plockar jag av allt kött från resten av kycklingen och kokar buljong av skrovet + lite morötter, lök och kryddor. Buljongen använder jag sedan som soppbas eller som smaksättare i sås och. En sån kyckling + ett par morötter och ett par lökar brukar räcka till 4-5 portioner.

Torkade ärtor, bönor och linser är jättebilligt och går att variera i oändlighet. Ett paket ärtor, ett paket bönor och ett paket linser kostar max 30 kr (och då räknar jag högt).

Frysgrönsaker kan man få tag i billigt.

Kassler kan man också få tag i riktigt billigt emellanåt.

Ost är riktigt dyrt, men om du köper ett paket filmjölk eller naturell yoghurt så kan du koka upp det, sila i ett kaffefilter så att det mesta av vätskan rinner av och krydda efter egen smak så har du färskost som du kan ha på ditt hembakade bröd. Vissa affärer säljer ojämna skivor skinka, korv och fläsk jättebilligt och de fungerar perfekt att ha i grytor och soppor och som pålägg.

Havregrynsgröt är billigt och mättande. Billiga ägg kostar ca 1 kr/st och ett par ägg räcker långt.

Allt detta plus en påse potatis, en påse ris, en påse pasta och lite krossade tomater blir enligt min uträkning drygt 300 kr och för en person borde det räcka i en månad.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-04-21 07:13:32 följande:
    Alla som skriver brödrecept med olja i - man ska inte ha olja i bröd. Testa jäst, vatten, mjöler, salt. Lovar att det kommer bli bättre. För ts näringsintag borde hon helst kosta på sig olika sorters mjöl, att blanda, och några fröer. Solrosfrön kan du få ganska billigt, och de räcker till många bröd. Pumpakärnor är också näringsrika, lite dyrare, men åter - räcker ett tag.

Vill åter påpeka - dumpstring TS. Du borde inte behöva ha det såhär. Och finns det inga bidrag du kan få? Du har rättigheter vet du, du skriver att du inte gillar att be om hjälp (från vänner), och det kan jag förstå, men även om myndigheter säkert kan vara nedriga att ha kontakt med så ska. du. inte. skämmas. Vi har byggt upp ett socialt skyddsnät i det här landet av en anledning. Kräv din rätt!

Varför kan/ska man inte ha olja i bröd?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (billigmat)

Lidl har som sagts tidigare billiga saker. T ex pasta för 5-6 kr för 500 g. Och till skillnad mot viss annan billig pasta så är det riktig pasta med durumvete i. Spagettin är billigare än annan pasta så man kan ju satsa på den om man vill komma så billigt undan som möjligt.

Deras tomater på burk är också av bättre kvalitet än t ex Eldorado eller ICA Basic tycker jag.  De har ofta billig frukt och grönsaker ( t ex bananer för 10 kr/kg och morötter för 5 kr/kg). De sätter också ofta ner varor med 30 % när de fått in varor med bättre datum (kan vara flera dagar kvar på bäst-före-datum i alla fall).

Kassle som tipsas om tidigare kan ofta hittas för 30-40 kr/kg. Ofta måste man köpa en större bit på minst 800 g men det är ju väl satsade pengar som kan räcka till många många portioner. Skinksås, topping på pizza eller vad annat man brukar ha skinka eller bacon till men mycket billigare med kassler.

• Anonym
    Anonym (billigmat) skrev 2012-04-21 19:53:10 följande:
    Lidl har som sagts tidigare billiga saker. T ex pasta för 5-6 kr för 500 g. Och till skillnad mot viss annan billig pasta så är det riktig pasta med durumvete i. Spagettin är billigare än annan pasta så man kan ju satsa på den om man vill komma så billigt undan som möjligt.

Deras tomater på burk är också av bättre kvalitet än t ex Eldorado eller ICA Basic tycker jag.  De har ofta billig frukt och grönsaker ( t ex bananer för 10 kr/kg och morötter för 5 kr/kg). De sätter också ofta ner varor med 30 % när de fått in varor med bättre datum (kan vara flera dagar kvar på bäst-före-datum i alla fall).

Kassle som tipsas om tidigare kan ofta hittas för 30-40 kr/kg. Ofta måste man köpa en större bit på minst 800 g men det är ju väl satsade pengar som kan räcka till många många portioner. Skinksås, topping på pizza eller vad annat man brukar ha skinka eller bacon till men mycket billigare med kassler.

Du vet att tomaterna på burk hos Lidl är exat samma som ica basic, eldorado eller willys. Samma med pasta, spagetti, vetemjöl etc etc
  • Anonym (leva snålt)

Har man 15 kr/dag att äta för har man nog inte råd att vara kräsen. Håller med om att havregrynsgröt är bra billig frukost, funkar även som middag om det krisar. Annars har det kommit många bra inspirerande tips här. Jag behöver också snåla lite just nu så jag läser vidare.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 19:54:35 följande:
    Du vet att tomaterna på burk hos Lidl är exat samma som ica basic, eldorado eller willys. Samma med pasta, spagetti, vetemjöl etc etc
    Nej det skiljer mycket.
    Lidls pasta är 100%durum, ICA basic är 70%.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 21:34:39 följande:
    Nej det skiljer mycket.
    Lidls pasta är 100%durum, ICA basic är 70%.

Jag hade ingen anning om att tomatsås innehåller durum. Det var nåt nytt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 21:36:20 följande:
    Jag hade ingen anning om att tomatsås innehåller durum. Det var nåt nytt.
    Vet du vad pasta betyder eller vill du bara bråka?
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!