• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Anonym

Alla som skriver brödrecept med olja i - man ska inte ha olja i bröd. Testa jäst, vatten, mjöler, salt. Lovar att det kommer bli bättre. För ts näringsintag borde hon helst kosta på sig olika sorters mjöl, att blanda, och några fröer. Solrosfrön kan du få ganska billigt, och de räcker till många bröd. Pumpakärnor är också näringsrika, lite dyrare, men åter - räcker ett tag.

Vill åter påpeka - dumpstring TS. Du borde inte behöva ha det såhär. Och finns det inga bidrag du kan få? Du har rättigheter vet du, du skriver att du inte gillar att be om hjälp (från vänner), och det kan jag förstå, men även om myndigheter säkert kan vara nedriga att ha kontakt med så ska. du. inte. skämmas. Vi har byggt upp ett socialt skyddsnät i det här landet av en anledning. Kräv din rätt!

• Anonym

Falafel på gula ärtor. Näringsrikt och billligt.
    Olika sorters grytor, t.ex. curry och chili på rotfrukter och bönor. Köp en stor säck ris i en invandraraffär- lågt kilopris.

• Anonym

Coopxtras pasta kostar 9 kr (här iaf) för ett kg, blir många portioner. Ris är billigt och går också att variera.
    Willys säljer 5 kg lök nu för 5 kr, bra smaksättare. Kryddor som varieras gör också att maten smakar olika.

Köttfärs, kryddar man den rejält räcker det med bara lite lite i en maträtt för att det ska smaka.
    Krossade tomater går också att smaksätta på massor av olika sätt.
    Ärtsoppa att göra själv hemma är superbilligt.
    Havregrynsgröt till frukost, mättar bra, är billigt och väldigt nyttigt. Äter man det kan man även skippa bröd = inget påläggsbehov heller.

Nudlar, om du enbart behöver överleva kan du ju köpa nudlar för allt. 10 st för 30 kr brukar det finnas.

• Mamma SL
    Anonym skrev 2012-04-21 07:13:32 följande:
    Alla som skriver brödrecept med olja i - man ska inte ha olja i bröd. Testa jäst, vatten, mjöler, salt. Lovar att det kommer bli bättre. För ts näringsintag borde hon helst kosta på sig olika sorters mjöl, att blanda, och några fröer. Solrosfrön kan du få ganska billigt, och de räcker till många bröd. Pumpakärnor är också näringsrika, lite dyrare, men åter - räcker ett tag.

Vill åter påpeka - dumpstring TS. Du borde inte behöva ha det såhär. Och finns det inga bidrag du kan få? Du har rättigheter vet du, du skriver att du inte gillar att be om hjälp (från vänner), och det kan jag förstå, men även om myndigheter säkert kan vara nedriga att ha kontakt med så ska. du. inte. skämmas. Vi har byggt upp ett socialt skyddsnät i det här landet av en anledning. Kräv din rätt!
    Varför inte olja i bröd?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-20 22:18:42 följande:
    Med bacon försvinner väl en jäkla massa rent fett också när man steker det, så kostnaden för det man faktiskt äter blir ju ännu högre. (om ts inte sparar fettet. förvisso fortfarande dyrt fett. men det var ju så folk gjorde förr. hade det på macka..)
    Man köper bacon billigt (finns för ca 30kr/kg) och tar tillvara på fettet.
    Det är mycket av det som är konsten med billig matbudget att man tar tillvara på allt och inte slänger i onödan.
    Det blir inget dyrt fett, det blir billigt eftersom man inte betalar för något annat.
  • majlinsa

Offentlig toalett någonstanns? Ta en toarulle därifrån och lägg 30kr på mat istället.. På fredagar har många butiker provsmakningar.. Något litet men ändå gratis mat.

• Anonym (låna)
    majlinsa skrev 2012-04-21 10:28:56 följande:
    Offentlig toalett någonstanns? Ta en toarulle därifrån och lägg 30kr på mat istället.. På fredagar har många butiker provsmakningar.. Något litet men ändå gratis mat.
    Jag skulle också "låna" en toarulle från någon offentlig toalett (finns ju på t ex sjukhus om inte man har någon i närheten... )

Pasta och ris skulle jag äta om jag var du... Samt frysta grönsaker och liknande...
  • Grande Rock

Ärtsoppa (utan fläsk) är nog bland det billigast man kan äta. Gott är dett också

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!