• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • annzah

Raggmunk är billigt och gott! Särskilt med bacon till, som man ju ofta kan köpa väldans billigt. Jag åt raggmunk för första gången i hela mitt liv för bara ett par månader sedan, hur jag har kunnat missa det är ett mysterium.

• broglo

Du har säkert fått många bra svar redan, men:
    - Baka eget bröd - det spar du mycket på. 
    - Gröt till frukost är billigt
    - Ät vegetariskt. Soppor och grytor med rotfrukter, vitkål, baljväxter, osv. är mat av billiga råvararor som är lätt att göra storkok av. Sök recept på detta och följ, men byt ut dyrare råvararor mot morötter, potatis, osv. Om du lagar på linser eller bönor så använd inte konserverade, utan koka själv. 

Här är ett förslag på en billig och enkel linssoppa: http://www.ica.se/Recept/linssoppa-med-tomat-541439/ 
    Ett annat recept med billiga råvaror: http://www.ica.se/Recept/toscansk-bongryta-584521/

• Päron1986

Det finns toapapper för 15-16 kr :)
    Typ willys eller ica basic!

Btw, köp en stor bal nästa gång så har du hemma ifall du råkar ut för detta igen.

Mitt tips är passerade eller krossade tomater på burk, brukar vara billigt o kan göra alla möjliga grytor med hjälp av det eller pastasåser osv.

billig pasta, tråkigt att leva på i 30 dagar men det går väl variera!
    bacon, krossade tomater o kryddor osv

• Anonym

Utnyttja det som växer i naturen. Gratis och nyttigt.

Plocka nässlor.  Använd till nässelsoppa, ha i pannkakor m.m.

Plocka späda maskorosblad och gör sallad.

• susieq82
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-18 16:31:52 följande:
    Jag har, två paket mjöl. sen har jag typ liter mer än 2dl socker sen har jag 1 burk krossade tomater 4 laxbitar 3potatisar 1morot , vitllöksklyftor olja senap

jag har mycket kryddor hemma, nudlarna här kostar 6kr styck och jag tror inte jag kommer bli mätt på de Skäms
    där har du en fisksoppa som lär räcka några dagar alt gryta och när det är lite mindre kvar kan du mixa och köra en slät fisksoppa. jag har ett jättegott recept på fisksoppa/gryta

Valfri fisk
    1burk krossade tomater
    2 morötter
    2potatisar
    purjolök, valfri mängd
    dill(fryst) valfri mängd
    creme fraiche
    gurkmeja för den fina färgens skull
    salt och peppar

låt allt koka tills det blivit lagom mjukt och lägg i fisken de sista minutrarna

detta räcker ju lätt i 3 dagar eller frys ner och ta fram en annan dag.
    Ärtsoppa att göra själv är oxå skitbilligt och lätt att göra.

kolla runt på erbjudanden i butiker och kör på dem denna perioden när du har det knapert.
    Lycka till! 
  • Mynta

Jag köpte gula ärtor idag, ett kilo för 15,90 (och då handlade jag på Coop Konsum, liten butik så det kanske är billigare någon annanstans). Till ärtsoppa behövs enligt förpackningen ett kilo gula ärtor, två gula lökar, två buljongtärningar, salt, timjan och vatten. 12 portioner, cirka 20-22 kronor i inköp. Alltså mindre än 2 kronor per portion, jag känner mig sjukt ekonomisk!! Vill man lyxa till det så har man i fläsk också, men då är det ju några kronor extra förstås.

• Anonym (billigmat)

Ha lite koll på vad affärerna i din närhet har för priser:
    http://www.matpriskollen.se/

Jag vet inte om det är lika i hela landet men Willys här säljer 5 kg gul lök för 5 kr den här veckan. Lök är bra att ha när man behöver göra billig mat så har du möjlighet så köp.   

Hittar du även billiga morötter så är det här en bra rätt:

Morotspastasås Stor sats: (Frys det som inte går åt)
    3 stora hackade lökar
    2 burkar tomatkross
    1-1½ burk (tomatkrossburken alltså) med vatten
    1 kg grovrivna morötter
    2 grönsaksbuljongtärningar
    3 msk tomatpuré
    2 tsk oregano
    1 burk creme fraiche

Fräs löken i en stor gryta, lägg i allt utom creme fraichen och persillian. Späd med vatten och låt koka under lock i minst 30 min, gärna längre. Rör ner creme fraichen och smaka av med lite salt och svartpeppar. Hackad persilja ser trevligt ut att strö över men inget nödvändigt.

• Anonym

Nu vet jag inte om du redan fått tipset, men ändå: dumpstra! Det finns ett jättestort överflöd av fina matvaror som bara precis hamnar på tippen. Läs på på nätet, googla din stad efter tips på bra och mindre bra affärer, och läs på om bästa tillvägagångsätt (- som att städa upp efter sig, ta med en cykel - kanske med en stadig låda fastspänd på pakethållaren (- jag gissar här att du inte har bil), rejäla kassar att ha på styret, osv.

Något annat jag inte vet om det nämnts är hur förjävligt det är att du måste leva så fattigt. Man undrar vilka speciella omständigheter som finns  - finns det inte (fler) bidrag att söka om man har det så fattigt?

• susieq82
    Anonym (billigmat) skrev 2012-04-19 22:20:12 följande:
    Ha lite koll på vad affärerna i din närhet har för priser:
    www.matpriskollen.se/

Jag vet inte om det är lika i hela landet men Willys här säljer 5 kg gul lök för 5 kr den här veckan. Lök är bra att ha när man behöver göra billig mat så har du möjlighet så köp.   

Hittar du även billiga morötter så är det här en bra rätt:

Morotspastasås Stor sats: (Frys det som inte går åt)
    3 stora hackade lökar
    2 burkar tomatkross
    1-1½ burk (tomatkrossburken alltså) med vatten
    1 kg grovrivna morötter
    2 grönsaksbuljongtärningar
    3 msk tomatpuré
    2 tsk oregano
    1 burk creme fraiche

Fräs löken i en stor gryta, lägg i allt utom creme fraichen och persillian. Späd med vatten och låt koka under lock i minst 30 min, gärna längre. Rör ner creme fraichen och smaka av med lite salt och svartpeppar. Hackad persilja ser trevligt ut att strö över men inget nödvändigt.
    åh jag älskar den såsen, brukar ha i röda linser och ha frusen persilja ist för oregano. Mums!

man kan göra en shysst gratäng med den oxå...bottna en form med ris, bred morotsblandningen ovanpå, strö över ost, in i ugnen i 15 min , yummy!
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!