• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • vixtoria

Köp tomatsås, koka den i en kastrull med lite olja, lite finhackad lök i 30 minuter, och gör till detta egen pasta. Du behöver bara mjöl och vatten till din pasta, knåda ihop till en deg och skär till tagliatelle. Det blir en väldigt billig måltid.

• Agnes85

Potatis o korv soppa, mättande o dö billigt :) potatis 6 kr kilo, korv paket 10 kr o buljong 7 kr ;) blir massa mat :) har man morot o lök o andra rotfrukter så kan man lyxa till med de med, men ej behövligt. Mina ungar älskar iaf den soppan :)

• SandraM

Riv potatis med de stora hålen, pressa ut vätskan, gör som plättar, stek med salt och ev lite peppar :) hur gott som helst och mättar otroligt, och potatis är billigt :)

Sen är ett tips att köpa morötter, billigt, och funkar att ha i ugnen, koka, steka, eller som snacks plus att det är nyttigt :)

Lycka till :) 

• SandraM

En annan sak är om du köper köttfärs, och delar in i 1port och fryser in, räcker länge och du äter inte mer än vad du behöver, lätt att variera med, biffar såser, soppa osv :)

• Anonym (ok)

Eller gå runt till vänner och bekanta precis när de äter middag och bjud in dig själv.

• Spacefrog

TS: hör av dig till de lokala anarkisterna / vänsteraktivisterna, fråga dem var och hur du går till väga för att dumpstra (alltså ta slängd mat från matbutikers containrar). Fråga dem också om det finns "Food not bombs" eller "Bröd och frihet" eller liknande grupper som serverar gratis mat - eller om de har tips. Säg att du är fattig och desperat. Om de menar allvar med solidaritet och yadiya (vilket de jag känner gör), så kommer de hjälpa dig och visa dig.

• Janice01
    Anonym skrev 2012-04-19 20:51:11 följande:
    Utnyttja det som växer i naturen. Gratis och nyttigt.

Plocka nässlor.  Använd till nässelsoppa, ha i pannkakor m.m.

Plocka späda maskorosblad och gör sallad.
    Nu var det väl just nu som det gäller och nu finns det inte mycket i naturen att äta på ett tag.
  • Anonym

Finns massa mat som är billig, t ex ärtsoppa, blodpudding, pasta  med linssås, linssoppa. Rotfrukter är ju typ alltid billigt också. Drick vanligt vatten förstås!

• infragilis
    Janice01 skrev 2012-04-20 09:17:12 följande:
    Nu var det väl just nu som det gäller och nu finns det inte mycket i naturen att äta på ett tag.
    Nässlor växer i en stor del av landet. Det är nu de är som bäst.
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!