• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Anonym (3)

Tyvärr är jag en så stor egoist så jag klarar inte en jul utan familjen.
    När jag jobbade på restaurang slängdes HELA julbordet rätt i kontainern den 23 december. Tänkte ofta eftersom när man är i den svängen har mycket kontakter att jag kunde lätt gjort julbord på bara rester till 1000 pers i lilla Växjö. Tycker det är vansinnigt att det slängs så mycket. 
    Ni underbara männinskor som ställer upp ideelt m.m hör er för innan jul så kanske alla restauranger kan skänka maten till er istället för att slänga.  

• Anonym (X)
    Anonym (fattig, tips?!?) skrev 2012-04-23 17:21:05 följande:
    Ursäkta mig men var har jag påstått att jag snor toarullar!?!
    Jag är 20 år gammal och bor själv så sluta vara så dömande, jag vill bara ha råd och tips  jag vill inte ha någon som moral predikar för mig....jag försöker iallafall...jag hade kunnat sno mat jag hade kunnat snylta på mina föräldrar OM jag hade haft kontakt med dom, så snälla om du inte har något tips så kommentera inte ens.....Ja men det är ju jätte bra att du klarar dig så bra Solig!!! jag försöker ha en positiv inställning!!!
    TS, du har missuppfattat, det var inte dig som anonym menade angående att sno toarullar. Det var någon annan i tråden här som tipsade om att du kunde sno toarullar. Det där svaret var avsett för den som gav ett dumt tips.Du har inte sagt något om att sno toarullar.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-04-23 18:13:19 följande:
    Tyvärr är jag en så stor egoist så jag klarar inte en jul utan familjen.
    När jag jobbade på restaurang slängdes HELA julbordet rätt i kontainern den 23 december. Tänkte ofta eftersom när man är i den svängen har mycket kontakter att jag kunde lätt gjort julbord på bara rester till 1000 pers i lilla Växjö. Tycker det är vansinnigt att det slängs så mycket. 
    Ni underbara männinskor som ställer upp ideelt m.m hör er för innan jul så kanske alla restauranger kan skänka maten till er istället för att slänga.  
    Det borde startas ett uppror mot detta slöseri som vi konsumenter får betala!
  • Janice01
    Anonym (3) skrev 2012-04-23 16:19:38 följande:
    Växjö
    Knappast så vanligt hörru! Normalt ligger den på ca 80kr/kg vid extrapris ca 60kr. Var i Växjö skulle dom sälja den för halva priset jämfört med resten av landet?
  • Anonym (leva snålt)

Hörde rykten om att butiker börjar sälja ut kött billigt eftersom grillsäsongen kom av sig men har inte sett det själv i nån butik. Ska kolla idag om jag hittar nåt, går ju att frysa in även om bäst före datumet närmar sig.

• Anonym (3)
    Janice01 skrev 2012-04-24 09:06:15 följande:
    Knappast så vanligt hörru! Normalt ligger den på ca 80kr/kg vid extrapris ca 60kr. Var i Växjö skulle dom sälja den för halva priset jämfört med resten av landet?

Nu på våren tar City-Gross 49:-/kg för högreven och på hösten 39:-/kg ungefär varannan vecka.
    Ica har tagit 79:-/kg för fransyskan nu i ca: 1½ månad.
    Vore roligt om någon sådan här tråd handlade om tips till TS och inte att ifrågasätta tipsen som ges.
    Jag vet att det är olika priser beroende på var man bor men eftersom jag inte vet var TS bor så tipsar jag om de priser som finn i min närhet.
    Har föresten varit och handlat ost, ord pris var 63:- jag köpte den för 10:- om man hittar sådana klipp så sparar man massor.
    TS om du scannar på citygross är den inte alltid inställd på att du måste handla för 90:- kolla för då kan du ju köpa 2 kg flinta det räcker ju jättelångt 19:90/kg.     
  • husetsfru
    Längtande83 skrev 2012-04-18 21:49:54 följande:
    Blomkålssoppa;

2 huvuden blomkål som du hackar sönder med stam och allt
    0,5 liter standardmjölk
    Vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    Salt och peppar

Lägg blomkålen sönderhackad i mindre buketter i en större kastrull. Smula sönder 2 buljongtärningar. Täck med mjölk och vatten, det skall täcka och vara ca 2 cm vatten över blomkålen. Koka upp detta så att blomkålen är helt genomkokt.

Mixa detta med en handmixer, så det blir en slät soppa. Smaka av med salt och peppar. KLART

Buljongtärningarna som är över;
    Gör en grönsakssoppa med rotsaker.
    Gör en rotsaksgratäng med strimlade rotsaker, mjölk, mjöl och söndersmulad buljongtärning.  

Stort tack för det receptet =D
    Riktigt gott
  • tuulis mamma

Hej. Har inte läst tråden så någon annan har kanske skrivit det redan.
    Den billigaste maten som finns är löksoppa.

Strimla 8 lökar och stek på ganska lågvärme i kastrull tills mjuknat. Häll på typ 1-1½liter vatten och lägg i 2 buljongtärningar (jag brukar ha kycklingbuljong) och timjan. Krydda ytterligare efter egen smak.

Laxen du har kan du ju lägga i soppa så blir det mer mat på den. Ett till billigt recept är makaronilåda. Koka ca 7dl makaroner och stek till lök och maletkött (ca 400g). Blanda ihop. Gör en äggstanning och blanda i kryddor och salt i stanningen. Häll makaroniköttet i en ugnsform och häll stanningen över så att det precis täcks. släng in i ugnen 200grader 40minuter. känn i den med en gaffel så den är färdig innan du tar ut den. Det blir mat för många portioner. Du kan även ha i riven morot, det blir jätte gott och då kan du minska köttmängden då morot är billigare.

• Anonym (3)
    tuulis mamma skrev 2012-04-25 19:38:34 följande:
    Hej. Har inte läst tråden så någon annan har kanske skrivit det redan.
    Den billigaste maten som finns är löksoppa.

Strimla 8 lökar och stek på ganska lågvärme i kastrull tills mjuknat. Häll på typ 1-1½liter vatten och lägg i 2 buljongtärningar (jag brukar ha kycklingbuljong) och timjan. Krydda ytterligare efter egen smak.

Laxen du har kan du ju lägga i soppa så blir det mer mat på den. Ett till billigt recept är makaronilåda. Koka ca 7dl makaroner och stek till lök och maletkött (ca 400g). Blanda ihop. Gör en äggstanning och blanda i kryddor och salt i stanningen. Häll makaroniköttet i en ugnsform och häll stanningen över så att det precis täcks. släng in i ugnen 200grader 40minuter. känn i den med en gaffel så den är färdig innan du tar ut den. Det blir mat för många portioner. Du kan även ha i riven morot, det blir jätte gott och då kan du minska köttmängden då morot är billigare.
    Behövs inte kött i om man har ont om pengar, lite riven ost på toppen höjer också smaken men inget tvång.
    Löksoppa är ju såååå gott. 
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!