• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • avocadoo

Blodpudding kostar 8-9 kr för en "limpa" Räcker kanske till lunch 2 dagar i rad: 4,50/måltid :P

• freshroses

Spansk tortilla, du behöver:

4 stora potatisar, råa 1 stor gul lök eller 2 mindre 4 – 5 ägg 2 dl olja salt och peppar
      Kostar 5-6 kr kanske och räcker till 2-3 måltider. Billigt och näringsrikt. Försök att få i dig ägg om du ska leva billigt med mycket kolhydrater , det är viktigt.
  • Anonym (ett förslag)

Lunchen jag just hade kan du nog laga till för en mycket liten summa!

Det lät gott och trevligt på menyn -- lax med potatis, sparris och bechamelsås -- men var egentligen en tallrik med en hög skivad potatis, några matskedar bechamelsås, kanske 1/6 dels normal-portion med smulad lax och sedan tre tumm-nagel bitar med sparris. 

Skippa sparrisen helt, men stjäl "lax som smaksättare" tanken istället för "lax som en huvudingrediens".

• Lilia

Linssoppa är billigt och nyttigt. Du steker en lök så har du i 400 g sötpotatis, 2 morötter, 2 dl röda linser, en burk krossade tomater, en burk kokosmjölk och en buljongtärning. Låt koka i 15 minuter, se till att röra om ofta. Det här receptet räcker till sex potioner. En annan grej är hemlagad ärtsoppa, det är ännu billigare.

• Anonym (:-))
    Sven Justus skrev 2012-04-19 16:11:14 följande:
    Menar du allvar när du säger att du äter på samma paket nudlar i flera dagar?

Och du, ett halv kilo köttfärs räcker inte alls till sex middagar. Aldrig.

Det är inte spartips det du kommer med, det är tips på hur man svälter sig.  

TS är ensam och 6 middagar blir därmed jämförbart med 6 portioner

På vilket vis menar du att det skulle vara svårt att få ½kg köttfärs att räcka till köttfärssås då?  I med passerade tomarer (5kr på willys) och riv i en massa morötter, en liten burk majs (köper mina när det är extrapris ca3/4kr per burk) Lök om man vill... Går att få många portioner av det,  och då ha en del över som funkar utmärkt att bre ut över en hemlagad pizza eller två...  Eller ha i en makaronipudding - blir inte mycket men iaf något mer än makaroner och äggstanning... Eller ta lite av köttfärssåsen och blanda med vita bönor i tomatsås och koka ris till.

Sen vill jag göra ts uppmärksam på ett tips som dykt upp många gånger tidigare men som helt enkelt är fenomenalt billigt och förtjänar att påpeka igen - Gör egen ärtsoppa! Ett paket ärtor, nån lök och lite kryddor blir väldigt mycket mat för väldigt lite pengar. Ska nog se till att göra det oftare själv inser jag. Har levt väldigt snålt, gör väl inte riktigt jut nu men ganska och borde nog ta itu med det nu igen för att kunna spara lite. Vet inte riktigt hur ekonomin ser ut framöver och det kan ju vara bra att käka nålt och sprara lite extra i fall att. Det lär ju inte skada iaf.  
  • Ivan

Om du inte har ett arbete att gå till på dagarna så försök få in lite extra pengar. Att samla pantburkar kan ju ge några kronor, inga stora summor men är budgeten 15 kr/dag så är ju en extra tia en hel del. Fundera ut var det kan finnas mest där du bor, tex runt korvkiosker.

Sätt upp lappar om att du kan gå hundpromenader.

Nån som har fler förslag på hur man kan få in lite extra pengar?

• MissMurrig
    zoja skrev 2012-04-19 15:22:00 följande:
    va? jag tycker vi snålar härhemma och två ringar 800g falukorv blir för oss 2
    8middagar.
    Ja men det blir väl samma? Jag sa ju 15-16 portioner för EN person. 

Men det beror ju vad man gör för mat. Det räcker längre i en kosrvstroganoff än om man steker dem, i stroganoffen blir de ju en del av en strörre måltid, inte den största delen av måltiden. 
  • Anonym (3)

Många tipsar om bacon för det är billigt. 140g för 8:-=57:-/kg.
    Man blir lätt lurad av att det är så lite i paketen. Köp Kassler när den kostar 29:-/kg och använd istället för bacon.
    Ica tar 10:-/kg för gurka denna vecka köp så du har i 2 veckor. Baka bröd vatten, jäst, mjöl, olja o salt.
    Ärtsoppa, Linsgryta, Havregryn kostar 16:-/1,5kg det räcker till 30 frukostar minst. Frusna grönsaker är oftast billigare än färska. Ica säljer mildaGuld för 10:-/pkt denna vecka, Om du köper riktigt smör ex Ica 23:-/0,5kg låter det bli mjukt å vispar det med 3dl rapsolja så har du smörgåsmargarin som du även kan smaksätta (gräslöken börjar komma nu) då går det mindre pålägg. KORT DATUM är ett måste för att du ska få ihop en god o näringsriktig kost med den budgeten.
    Lycka till.      

• The Doctor
    Mynta skrev 2012-04-20 09:53:16 följande:
    Rebecku - Är det priset eller näringsvärdet som är det viktiga?
  • Anonym

Med bacon försvinner väl en jäkla massa rent fett också när man steker det, så kostnaden för det man faktiskt äter blir ju ännu högre. (om ts inte sparar fettet. förvisso fortfarande dyrt fett. men det var ju så folk gjorde förr. hade det på macka..)

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!