• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Mynta

Rebecku - Är det priset eller näringsvärdet som är det viktiga?

• Janice01
    infragilis skrev 2012-04-20 09:44:51 följande:
    Nässlor växer i en stor del av landet. Det är nu de är som bäst.
    Jag bor i södra delen av landet och kan säga att nässlorna precis har kommit upp och det är fasen mej inte mycket att äta ännu....
  • YezzCorner
    ollasulrika skrev 2012-04-18 21:37:56 följande:
    nudlar kanske är billigt kan man tro..men se till kilopris å hur det mättar. det är sjukt dyrt i längden me tanke på att det bara blir en måltid för samma pris som du får en hel  påse billig pasta för .

jag skulle inte rekomendera nudlar till billighetsmat... fast jag kanske är lite strange    
    Nudlar är inte särskilt billigt. Då är Ica Basics 2 kg parboiled ris för ca 23 kr klart billigare än 3-4 kr/100 g nudlar... och det räcker otroligt mycket längre. Alltså mer väl investerade pengar att köpa ris än nudlar eller pasta, för den delen..

Min mest prisvärda shoppinglista (baserad på erfarenhet) IB=Ica basic

2kg IB ris =24:-
    1kg ärtor/majs/paprika blandning fryst IB =18-20:-
    4 st IB Krossade Tomater =24:- (en räcker till sås åt 4 pers alt en långpanna pizza, 1-2 i köttfärssås)
    2 stora burkar IB Champinjoner skivade =20:-
    1 platta ägg (30 st) = ca 35-40:-
    3 pkt IB bacon = ca 30:-
    1 stor påse potatis 5 kg=30:-
    1 påse morötter, 2 kg=12-15:-
    1 kg IB pasta 10:-
    IB Gouda/edamerost ca 40:-
    1-2 l mjölk 20:-
    1 Storpack köttfärs 1600 g IB ca 60:-
    2 kg havregryn=20 kr
    Bakpulver om du inte har det ca 15 :-

Summa ca 350-380:-

Av den påsen får du:
     Ris+frysta grönsaker kokas. 7 dl okokt ris+3 dl grönsaker= ca 6 portioner "kinamix" (som säljs i affären för 35:-/2 port.) Frys i portionspåsar och krydda olika, t ex curry, grillkrydda, såsen nedan eller oregano. Pasta + sås på krossade tomater m vatten, vitlök, basilika. 1 förp tomater=ca 4-5 port sås Du hade mjöl. Gör en pizzadeg med vatten, bakpulver, mjöl och salt. Använd en krossade tomater+2 pkt bacon+en burk champinjoner+ost, blir en långpanna = minst 6-8 port. Frys! Ägg blir omelett med lite vatten och mjölk, pannkaka/ugnspannkaka fixas också, kan ätas ensamma. 1 pkt bacon + lite ost+mjöl och vatten samt salt o peppar blir trevlig sås till pasta/ris. ev också champinjoner om du har kvar. Potatis kan ätas som den är, med lite ströbröd och smör+salt blir det hasselbackspotatis. Eller gör mos och ta lite av grönsakerna till, ev laxen du hade också. Köttfärs=storkok köttfärssås. Morötter funkar som hungerdämpare+tillför vitaminer o mineraler du behöver. Kan också användas i köttfärssås om man vill dryga ut den. Andra tips:
    Kryddor gör underverk. Drick mycket vatten så blir du inte så hungrig heller. Håll dig sysselsatt så du slipper fundera på att du är hungrig. Ät något på morgonen (ett ägg eller lite havregrynsgröt ger bra mättnad länge) Sov mycket så slipper du också känna hunger. Gör storkok och frys det som inte går åt direkt. Ha kokta ägg redo i kylen, ät ett ägg när du blir hungrig och ta en morot efteråt. Mättar helt ok.  Ät på hyfsat regelbundna tider, skippa lunchen ta bara lite vatten. Kroppen ställer om sig att äta mer sällan på bara ett par dagar. När du väl får pengar, se till att handla hem basvaror! 
    Http://jessicadeluxe.blogg.se - Du måste inte gilla mig, men det underlättar!
  • Anonym
    Janice01 skrev 2012-04-20 09:17:12 följande:
    Nu var det väl just nu som det gäller och nu finns det inte mycket i naturen att äta på ett tag.
    Jag bor i mellerst Sverige och det finns om man vet var man ska leta, vad man letar efter och hur man ska göra.
    Det finns så mycket mer än nässlor men eftersom tråden inte handlar om naturen som skafferi så går jag inte in på det.
  • Anonym

Ni som verkar veta. Vad är det för skillnad på parboild ris och vanligt?
    Det som är parboiled verkar vara billigare men jag inbillar mig att det är som snabbmakaroner ungefär. Mest klibbigt, klistrigt och vansinnigt äckligt.

• Kia82

De första sakerna som poppar upp i skallen är falukorv, pulvermos, nudlar, varma koppen, knäckebröd, havregryn till gröt, köp storpack med fiskpinnar, kostar typ 40 kr för 30 st och det blir flera middagar.

Lycka till!

• Emmi27

Potatis och purjolöksoppa är billigt och mättande. Köttfärssås som du drygar ut med bönor och morötter och lök.

• Jennie med ie

Jag tycker att en hel del som förr var snorbilligt har blivit ganska dyrt. Ja inte jättedyrt men att det ökat mer i pris än mycket annat. Tonfisk som redan nämnts är ett sånt exempel. Jo det finns ett fåtal sorter som är riktigt billiga fortfarande men de är ofta minst sagt inget vidare... Konserverade tomater är nåt annat, visst är det fortfarande billigt men inte som förr tycker jag. Men i alla fall... konserverade tomater (hela som man själv mixar är ofta billigare än t ex passerade), lök, linser (torkade som man kokar själv är nästan gratis) och kryddor gör ju en enkel och billig soppa. Linserna kan bytas ut mot köttfärs om man hittar billig sådan. Kanske nån frysta grönsaker och potatis i så blir det en gryta? Det kan varieras en hel del och nån variant ett par gånger/vecka kan väl funka. Gör man dessutom "basen" i stor skala och fryser in så blir det inget svinn, en öppnas burk konserverade tomater bör ju användas ganska snabbt.

Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!