Oavsett vad man anser om företeelsen är detta inlägg så bra att det tål att upprepas.
Det här borde alla läsa och ta till sig. Speciellt de som hävdar att det bara är på ett visst sätt!
Anonym skrev 2012-04-21 17:42:44 följande:
Tidelag borde INTE förbjudas!
Hej, jag satt och funderade ett tag på vilken kategori den här hörde till. Lagstiftning handlar ju onekligen om juridik, men frågan handlar ju även om djur, samhälle, etik och vetenskap. Nåväl.
Jag har sett röster höjas för att införa en lag som skulle förbjuda sexuella handlingar mellan människor och andra djurarter, med undantag för avel, inseminering eller veterinärsarbete. Tanken är säkert i vissa fall god. Men jag känner att rättsäkerheten, människors frihet och även tamdjurs välfärd hotas av en sådan lag. En sådan typ av lag verkar arbetas fram av någon sorts utredning av regeringen just nu dessutom.
1. Djurplågeri är förbjudet.
Ifall en handling, sexuell eller inte, skadar ett djur (fysiskt eller mentalt) så är den olaglig. Ifall det är så att sexuella handlingar över artgränser alltid är skadliga, så är alltså lagen onödig. Djurplågeri är redan förbjudet. Om det inte skadar djuret, undrar jag varför man ska förbjuda det. Äckel?
2. Djur kan njuta av sex
Människor är däggdjur. I stort antal däggdjursarter finner man sexuella handlingar som inte leder till fortplantning. Onani, samkönat sex, nekrofili, samlag utanför parningstid, oralsex, sex över artgränser etc. Att djur enbart skulle uttöva sex som fortplantning är alltså en myt. Med tanke på att vi inte vill ha en explosion av sällskapsdjur, men vi ändå vill ge dem ett fullvärdigt liv, så kan dessa former av sexuell samvaro vara ett alternativ. Kastrering kan leda till biverkningar och risker.
3. Djur är inte barn
Vissa människor säger att sex med andra djur än människor är "lika illa som pedofili". Människobarn är omogna individer vars sexualitet inte är utvecklad. När barnet växer upp blir det en vuxen som kan ha lidit skada av ojämlika sexuella handlingar i barndomen, och skäms ofta. När jag, och många med mig, pratar om djur så pratar vi om könsmogna individer som har en utvecklad sexualitet och egen drivkraft. Djur har sex med varandra, de vet vad sex är och kan försvara sig. De flesta andra djur skäms inte heller över sex.
4. Veterinärer och inseminering
Inom avel, bland annat hos nötboskap och hästar, är inseminering vanligt. Sperma samlas in på olika sätt, antingen genom att använda en attrapp eller att en människa använder sin hand. Handjuren verkar uppskatta detta. Denna sperma kan sedan insemineras i ett hondjur, och ofta stimulerar man hondjurets klitoris samtidigt för att det visat sig att det ökar sannolikheten för en lyckad insemination. Men detta ses av någon anledning inte som moraliskt förkastligt, eftersom det leder till monetär vinst. Men att runka av en tjur, eller stimulera klitoris hos ett brunstigt sto ifall du är en privatperson och bara menar väl, det ska tydligen förbjudas?
5. Djur har en vilja och ett språk
Som biolog blir jag upprörd när människor säger att djur inte kan ta ställning till sex. Djur gör det hela tiden. Det sker oftast en uppvaktning innan, och ingen part är passiv. Djuren använder kroppspråk och läten för att göra sig förstådda. Precis som att vi kan förstå att Fido är glad över att få jaga en boll, kan vi se ifall Fido tycker det är bekvämt att få sina könsdelar stimulerade eller inte. Ifall han inte vill finns det många sätt för honom att visa detta, vissa av dem till och med våldsamma. Och för de flesta arter är inte sex något dramatiskt och skamfyllt som i den mänskliga kulturen. Så om vi tycker att ett djur kan "tacka ja" till att bli ridet, klappat eller lekt med, borde djuren även kunna tacka ja till andra saker.
6. Gränsdragninsproblematik
Ifall sexuella handlingar mellan människor och andra djurarter förbjuds, ställs vi inför problem när det gäller gränsdragning. Att en man har samlag med en ko, eller en kvinna med en hanhund är helt klart sexuella handlingar. Men tänk längre. Hundar t ex, kan slicka varandra i ändan utan att mena något sexuellt i det. Men ifall en människa slickade en annan människa i ändan, så skulle vi nog se det som högst sexuellt. Om en hund gör det på en människa, var står vi då? Om vi onanerar i samma rum som katten, ses det som sexuellt ofredande? Om en kvinna får orgasm av att rida på en hästrygg, ska det ses som en olaglig sexuell handling? För att inte tala om att djurägare kan behöva röra sina djurs könsdelar, till exempel för hälsokontroller.