• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 13:49:59 följande:
    Detta var riktat till pumpkinqueen. Som gång på gång visar att hon inte läser vad jag skriver, utan bara skriver sina förbetsämda åsikter och försvar.
    Jag råder dig att slå upp ordet "projiction".

Men okej, jag har förbestämda åsikter om att feta människor inte är mer ointelligenta än några andra. Det stämmer.

Jag har även den förbestämda åsikten att man bör vara ödmjuk inför de som kan mer än man själv.
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 14:53:43 följande:
    Jag råder dig att slå upp ordet "projiction". Men okej, jag har förbestämda åsikter om att feta människor inte är mer ointelligenta än några andra. Det stämmer. Jag har även den förbestämda åsikten att man bör vara ödmjuk inför de som kan mer än man själv.

Läs mitt förra inlägg till dig. Släpp försvaret. Läs det jag skriver. Det har i tråden kommit upp saker som jag inte haft kunskap om, då har jag tackat för åsikten och läst in mig på ämnet.
  • PumpkinQueen
    Jag råder dig att slå upp ordet "projiction".

Men okej, jag har förbestämda åsikter om att feta människor inte är mer ointelligenta än några andra. Det stämmer.

Jag har även den förbestämda åsikten att man bör vara ödmjuk inför de som kan mer än man själv.
    "Projektion", ska det stå. Jag skriver ju med ändan. Tungan ute
  • DanM
    Jag råder dig att slå upp ordet "projiction". Men okej, jag har förbestämda åsikter om att feta människor inte är mer ointelligenta än några andra. Det stämmer. Jag har även den förbestämda åsikten att man bör vara ödmjuk inför de som kan mer än man själv.

Jag har aldrig skrivit att feta människor är ointelligenta, varför skulle jag tycka det? Och du verkar som sagt tro att jag tycker alla ska gå till en pt/coach. Jag la det som ett förslag på vad man kan göra. Du angrep då alla inom denna yrkesgruppen, och jag försvarade dom.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 14:57:06 följande:
    Läs mitt förra inlägg till dig. Släpp försvaret. Läs det jag skriver. Det har i tråden kommit upp saker som jag inte haft kunskap om, då har jag tackat för åsikten och läst in mig på ämnet.
    Jag läser vad du skriver. Vilket försvar? Du sitter och dömmer ut alla överviktiga människor. Det tycker jag är dåligt. Du kanske borde fundera över varför du känner ett behov att göra på det viset? Får det dig att känna dig stor och mäktig?
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 15:03:04 följande:
    Jag läser vad du skriver. Vilket försvar? Du sitter och dömmer ut alla överviktiga människor. Det tycker jag är dåligt. Du kanske borde fundera över varför du känner ett behov att göra på det viset? Får det dig att känna dig stor och mäktig?

Jag försåtr verkligen inte varifrån dina anklagelser kommer. Jag har aldrig dömt ut överviktiga människor. Jag har aldrig kallat dom för ointelligenta. Vad jag menar med försvar är just detta. Jag skriver en sak, och du skriver ett aggressivt mothugg som inte har med saken att göra och är hämtat ur luften. Jag försöker inte trycka ner någon. Därav min kommentar om att su inte läser nogrannt vad jag skriver, utan väljer att se det du vill se.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 14:52:58 följande:
    Har jag idiotförklarat alla? Har jag sagt att alla ska gå till en pt? Har jag inte skrivit att det viktiga är att hitta en metod som fungerar för en själv? Ber om ursäkt om jag idiotförklarat dig, var verkligen inte meningen. Vad jag försöker få fram är att den bästa mest hållbara mmatllningen, enligt mig, är att äta vanlig mat som man anpassar efter vilket behov man har. Det är därför jag är emot många av dessa nya dieter som säger att man ska byta ut det ena mot det andra. Och att man bör röra på sig.
    Du förstår ju fortfarande inte: Det som är mest hållbart för DIG behöver inte vara mest hållbart för ALLA. Människor är OLIKA. Jag vet inte hur jag kan uttrycka det tydligare.

Alla människor vet om att man bör äta "nyttigt" och röra på sig. Det är ingen nyhet. Det har sagts till leda sedan 50-talet. Trots det ökar antalet överviktiga människor.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 15:05:26 följande:
    Jag försåtr verkligen inte varifrån dina anklagelser kommer. Jag har aldrig dömt ut överviktiga människor. Jag har aldrig kallat dom för ointelligenta. Vad jag menar med försvar är just detta. Jag skriver en sak, och du skriver ett aggressivt mothugg som inte har med saken att göra och är hämtat ur luften. Jag försöker inte trycka ner någon. Därav min kommentar om att su inte läser nogrannt vad jag skriver, utan väljer att se det du vill se.
    Du verkar ju tro att överviktiga inte förstått att det är nyttigt att äta rätt och att röra på sig. Det är att idiotförklara.
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 15:06:48 följande:
    Du förstår ju fortfarande inte: Det som är mest hållbart för DIG behöver inte vara mest hållbart för ALLA. Människor är OLIKA. Jag vet inte hur jag kan uttrycka det tydligare. Alla människor vet om att man bör äta "nyttigt" och röra på sig. Det är ingen nyhet. Det har sagts till leda sedan 50-talet. Trots det ökar antalet överviktiga människor.

Om vi säger såhär. Människan har i stort sett ätit likadant i flera tusen år. Inte EXAKT likadant, för att undvika missförstånd. De regler som kom på 50talet som ni drar upp hela tiden är sanna. Vad har hänt de senaste 50 åren? Jo, vi har fått en annan tillgång till snabbmat, halvfabrikat och skräp. När min mor var liten (född 54) hade dom inte råd att köpa godis varje dag. De åt aldrig på mcdonalds. De lekte ute osv. Där har vi varför skälet, enligt mig, till att övervikt är ett så stort problem. Folk har för lätt att köpa skräp, och ibland inte vilka/ork att laga riktig mat istället. Jag drar inte alla över en kant, jag har sagt det flera gånger nu och tycker även att du ska sluta säga det. Nej, det jag säger är ingen nyhet. Och de som följer dessa enkla, gamla råd, är dom överviktiga? Och kom nu inte och säg att jag som är vältränad inte ska säga npgot. Jag har redan sagt att jag har betydligt enklare för att gå upp än att gå ner.
  • DanM

En annan sak som är fel är att man inte har tid. Känner ni igen det? Man jobbar hela dagen, hämtar ungar, ska laga mat, känner ett tvång att träna osv. Det är inte heller hållbart. Det finns lösningar på detta som jag i mitt framtid yrkesliv kommer jobba emot, men det är en annan tråd.

Svar på tråden "namndieter"