• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-08 13:31:31 följande:
    Jag säger inte det. Jag skriver att av det ni äter så är största andelen fett och sen är det proteiner och en väldigt begränsad del kolhydrater. Tror du verkligen att det är den bästa koster för friska människor?

Vilka bevis menar du att "ni" (vilka?) presenterar? Jag har hittills inte sett ett enda vetenskapligt bevis på att det är en bra kost för friska människor.

Att det äts mer kött och fett och mindre mjöl och grönsaker är en sanning även om du kanske inte tillhör de som äter mer än innan. Det finns ju många som har överätit innan de börjat med LCHF faktiskt.

"Sveriges största producent av mejeriprodukter, Arla, bekräftar det ökade intresset för riktigt feta varor.

– Vi har absolut en ökad försäljning av fetare mejeriprodukter. Det märks allra tydligast på försäljningen av smör. I höstas hade vi smörbrist i hela Sverige. I Norge är bristen ännu större, säger Claes Henriksson, presschef på Arla.

Även den svenska dagligvaruhandeln har registrerat den ökade efterfrågan på smör, helfet vispgrädde, crème fraiche och ost. Samtidigt minskar försäljningen av lättmjölk, lättfil, lättyoghurt och lättmargarin.

– Det här är både en effekt av LCHF och en rädsla för tillsatser. Människor vill ha naturlig mat, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på livsmedelskoncernen Ica.

Enligt Lantmännens senaste kvartalsrapport uppger 20 procent av svenskarna att de anpassat sin kost enligt LCHF-dieten. Det har gett en tydlig effekt på konsumtionen av pasta och vitt mjöl.

– Förra året gick branschens försäljningsvolym av vitt mjöl och mjölblandningar ned 5 procent. Det är en kraftig nedgång på bara ett år för en basvara som mjöl, säger Fredrik Malmfors, tillförordnad affärsområdeschef på Lantmännen Cerealia, som bland annat har varumärken som Kungsörnen, Axa och Go Green.

Han och de övriga i ledningen för Lantmännen diskuterar ofta de nya matvanor som brett ut sig i Sverige.

– Det här är en utveckling som påverkar vårt resultat negativt, så det är klart att vi är oroliga, säger Fredrik Malmfors.

Köttproducenter hör till vinnarna på de nya dieterna och konsumtionsmönstren. För varje år lägger vi alltmer kött på tallriken. Under 2010 åt varje svensk i genomsnitt 63,5 kilo kött, vilket var en ökning med 1,8 kilo, eller 2,9 procent.

– Vi märker att kött är en trend. De nya dieterna har bidragit till ett ökat intresse för kött framför allt under de senaste två åren. Många vill diskutera både kvalitet och ursprung, säger Maria Forshufvud, vd på branschorganisationen Svenskt kött."

www.dn.se/ekonomi/nu-koper-vi-mer-fet-mat

En väldigt massa människor blir sjuka av att äta kolhydrater, det kan du också bli. Varför ska man äta en massa kolhydrater och sedan vänta och se om man blir sjuk eller inte, när man kan dra ner på kolhydraterna?
    Kolhydrater är inte livsnödvändiga för kroppen, som proteiner och fett är.
    Att det äts mer kött har inte med LCHF att göra, det är en allmän trend i samhället. Folk har mer råd idag. Dessutom så äter LCHF:arna mer av köttet, de äter även fettet, alltså går det åt mindre kött. Att skylla köttökningen på LCHF är tragiskt när man vet hur mycket kött som slängs i butikerna, för att butikerna inte klarar av att möta folks efterfrågan på kött (och annan mat) på ett vettigt sätt.
  • DanM
    DanM skrev 2012-05-08 13:38:10 följande:
    Fast du tycker inte att det är lite drygt av dig, som inte har lidit av fetma (alltså ett bmi på mer än 30), att tala om hur andra ska gå ner i vikt? Fast eftersom du själv inte lidit/lider av fettma kanske du inte är rätt person att uttala dig om "vad problemet är" eller om hur det "ska" lösas? Detta är vad du har skrivit. Min tolkning var att man inte ska uttala sig om saker man inte själv vart med om, på ett ungefär. Där kommer min kommentar om. Som jag skrev tidigare, du verkar ha blivit utsatt för dåliga pts. Jag känner flera pts, tränar mycket och känner många instruktörer. Jag VET hur en pt ska bete sig. Men det finns inte någon yrkeskategori där alla gör som man ska. Däremot så har du samma attityd som många andra, nämligen en väldigt aggresiv attityd mot de som tycker på ett sätt som inte passar dog.

Detta var riktat till pumpkinqueen. Som gång på gång visar att hon inte läser vad jag skriver, utan bara skriver sina förbetsämda åsikter och försvar.
  • mammelie1891

Jag äter betydligt mycket mindre kött idag som lchf:are än innan när jag även åt kolhydrater. Så att skylla den ökade köttkonsumtionen på lchf är helt fel.

Skriver ytterligare en gång: "ni" som tror att jag vräker i mig kött och grädde om dagarna borde umgås med mig en dag så ni får se vad jag äter...

Idag har jag druckit ett glas kaffe med 1½  tsk kokosfett
    2 skivor kassler med ca 1 dl sås (aa, den var gjord på grädde), lite broccoli och en tomat

Det va det... sen blir det köttfärssås med keso och sallad till middag.

OJ OJ OJ vad mycket kött!!

• DanM

ALLA som skriver i denna tråden, tagga ner. Detta gäller även mig själv, då jag lät mig bli provocerad. Försök hålla inlägg på en vuxen nivå.

• Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-08 14:03:05 följande:
    ALLA som skriver i denna tråden, tagga ner. Detta gäller även mig själv, då jag lät mig bli provocerad. Försök hålla inlägg på en vuxen nivå.
    Det måste gälla de som äter mycket kolhydrater, de som äter LCHF blir ju automatiskt slöa och nertaggade Flört
  • DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 14:05:30 följande:
    Det måste gälla de som äter mycket kolhydrater, de som äter LCHF blir ju automatiskt slöa och nertaggade

Haha, touchè :) ang. ditt förra inlägg, är detta en vanlig meny för en dag? Verkar som lite mat.
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-08 14:07:56 följande:
    Haha, touchè :) ang. ditt förra inlägg, är detta en vanlig meny för en dag? Verkar som lite mat.
    Jag har inte skrivit vad jag äter och jag äter inte enligt LCHF. Däremot äter jag betydligt mindre kolhydrater än jag gjorde innan, och har slutat med light-produkter. Och faktum är, om man drar ner på kolhydraterna och äter fullfet yoghurt istället, som exempel, så behöver man inte äta så mycket för att bli mätt. Och sockersuget försvinner. Det är den stora vinsten för mig, att jag kan stå emot socker.
  • DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 14:11:55 följande:
    Jag har inte skrivit vad jag äter och jag äter inte enligt LCHF. Däremot äter jag betydligt mindre kolhydrater än jag gjorde innan, och har slutat med light-produkter. Och faktum är, om man drar ner på kolhydraterna och äter fullfet yoghurt istället, som exempel, så behöver man inte äta så mycket för att bli mätt. Och sockersuget försvinner. Det är den stora vinsten för mig, att jag kan stå emot socker.

Oj, my bad. Blandade ihop er. Många "mammor" i denna tråden :)
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 13:38:10 följande:
    Fast du tycker inte att det är lite drygt av dig, som inte har lidit av fetma (alltså ett bmi på mer än 30), att tala om hur andra ska gå ner i vikt? Fast eftersom du själv inte lidit/lider av fettma kanske du inte är rätt person att uttala dig om "vad problemet är" eller om hur det "ska" lösas? Detta är vad du har skrivit. Min tolkning var att man inte ska uttala sig om saker man inte själv vart med om, på ett ungefär. Där kommer min kommentar om. Som jag skrev tidigare, du verkar ha blivit utsatt för dåliga pts. Jag känner flera pts, tränar mycket och känner många instruktörer. Jag VET hur en pt ska bete sig. Men det finns inte någon yrkeskategori där alla gör som man ska. Däremot så har du samma attityd som många andra, nämligen en väldigt aggresiv attityd mot de som tycker på ett sätt som inte passar dog.
    Men du lyssnar ju inte: PTs är inte något som fungerar för alla. Alla gillar inte PTs. VARFÖR kan man inte få använda sig av de metoder som faktiskt fungerar? Utan att bli idiotförklarad av dig.
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 14:49:33 följande:
    Men du lyssnar ju inte: PTs är inte något som fungerar för alla. Alla gillar inte PTs. VARFÖR kan man inte få använda sig av de metoder som faktiskt fungerar? Utan att bli idiotförklarad av dig.

Har jag idiotförklarat alla? Har jag sagt att alla ska gå till en pt? Har jag inte skrivit att det viktiga är att hitta en metod som fungerar för en själv? Ber om ursäkt om jag idiotförklarat dig, var verkligen inte meningen. Vad jag försöker få fram är att den bästa mest hållbara mmatllningen, enligt mig, är att äta vanlig mat som man anpassar efter vilket behov man har. Det är därför jag är emot många av dessa nya dieter som säger att man ska byta ut det ena mot det andra. Och att man bör röra på sig.
Svar på tråden "namndieter"