• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-08 15:13:15 följande:

Om vi säger såhär. Människan har i stort sett ätit likadant i flera tusen år. Inte EXAKT likadant, för att undvika missförstånd. De regler som kom på 50talet som ni drar upp hela tiden är sanna. Vad har hänt de senaste 50 åren? Jo, vi har fått en annan tillgång till snabbmat, halvfabrikat och skräp. När min mor var liten (född 54) hade dom inte råd att köpa godis varje dag. De åt aldrig på mcdonalds. De lekte ute osv. Där har vi varför skälet, enligt mig, till att övervikt är ett så stort problem. Folk har för lätt att köpa skräp, och ibland inte vilka/ork att laga riktig mat istället. Jag drar inte alla över en kant, jag har sagt det flera gånger nu och tycker även att du ska sluta säga det. Nej, det jag säger är ingen nyhet. Och de som följer dessa enkla, gamla råd, är dom överviktiga? Och kom nu inte och säg att jag som är vältränad inte ska säga npgot. Jag har redan sagt att jag har betydligt enklare för att gå upp än att gå ner.

En liten anekdot till detta med maten..

Redan Carl von Linne konstaterade att skåningar med sin brödmat var överviktiga och sjuka medans samen var frisk smal och vig..

Sen håller jag med dig om att tillgängligheten på mat är skillnad på nu och då.. det intressanta är varför är det sådan skillnad vad hände på vägen och vem är det som ger oss kostråd i europa...en liten hint är att bland annat cocacola och mcdonalds sitter bakom våra kostråd...Mycket historia kring våra kostråd och hur de kom till som är oerhört intressant och ger en många tankeställare om man är bra på att dra slutsatser. (jag skriker inte konspirationsteori som många gör utan jag kallar det marknadsekonomi och skicklig lobbyverksamhet)      
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Tonårsmamman1
    Om vi säger såhär. Människan har i stort sett ätit likadant i flera tusen år. Inte EXAKT likadant, för att undvika missförstånd. De regler som kom på 50talet som ni drar upp hela tiden är sanna. Vad har hänt de senaste 50 åren? Jo, vi har fått en annan tillgång till snabbmat, halvfabrikat och skräp. När min mor var liten (född 54) hade dom inte råd att köpa godis varje dag. De åt aldrig på mcdonalds. De lekte ute osv. Där har vi varför skälet, enligt mig, till att övervikt är ett så stort problem. Folk har för lätt att köpa skräp, och ibland inte vilka/ork att laga riktig mat istället. Jag drar inte alla över en kant, jag har sagt det flera gånger nu och tycker även att du ska sluta säga det. Nej, det jag säger är ingen nyhet. Och de som följer dessa enkla, gamla råd, är dom överviktiga? Och kom nu inte och säg att jag som är vältränad inte ska säga npgot. Jag har redan sagt att jag har betydligt enklare för att gå upp än att gå ner.
    Det stämmer att det finns mycket skräpmat nu förtiden som inte fanns förr. Men frågan är då varför äter man denna mat, varför blir man inte mätt på dagens mat, eftersom man äter så mycket idag, fast vi är så stilla?
    Jo, vi äter alldeles för mycket kolhydrater, kolhydrater mättar dåligt, proteiner och fett mättar bättre. Idag innehåller maten massor med tillsatser, socker och industrifetter, e-nummer och en massa annat.

Allt socker i maten gör att vi blir hungriga snabbt igen, och det lever väldigt många bra på (livsmedelsindustrin och läkemedelsindindustrin).
    Jag äter inte enligt LCHF, men det som jag gillar med det är betoningen på att äta naturlig mat utan en massa tillsatser. Riktig mat, inte Finduslådor från frysdisken eller sockerstinna bröd.

Om nu fettet är boven, varför blir vi fetare när vi äter mindre fett nuförtiden men mer socker? Sambanden är tydliga. Många människor klarar inte av allt socker, de triggas att äta mer och mer.
  • DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 15:47:29 följande:
    Det stämmer att det finns mycket skräpmat nu förtiden som inte fanns förr. Men frågan är då varför äter man denna mat, varför blir man inte mätt på dagens mat, eftersom man äter så mycket idag, fast vi är så stilla? Jo, vi äter alldeles för mycket kolhydrater, kolhydrater mättar dåligt, proteiner och fett mättar bättre. Idag innehåller maten massor med tillsatser, socker och industrifetter, e-nummer och en massa annat. Allt socker i maten gör att vi blir hungriga snabbt igen, och det lever väldigt många bra på (livsmedelsindustrin och läkemedelsindindustrin). Jag äter inte enligt LCHF, men det som jag gillar med det är betoningen på att äta naturlig mat utan en massa tillsatser. Riktig mat, inte Finduslådor från frysdisken eller sockerstinna bröd. Om nu fettet är boven, varför blir vi fetare när vi äter mindre fett nuförtiden men mer socker? Sambanden är tydliga. Många människor klarar inte av allt socker, de triggas att äta mer och mer.

Långsamma kolhydrater mätter bättre och längre än fett. Det är de snabba kolhydraterna (vitt bröd osv) i kombination med för mycket av fel fett sm är boven i drmat. Varför vi äter det? För att det är gott. Och för att många inte hinner fixa bra mat. Ta USA, där nog alla är överens om att fetman är stor. Det är billigare att äta skräpmat än att äta nyttig mat. Helt sjukt.
  • Tonårsmamman1
    Reglerna som kom för 50 år sedan är inte sanna. Du kan själv googla, men Ancel Keys som kom på att fett var onyttigt fuskade när han la fram sin forskning.
  • mamman i skogen

Dan En liten tankenöt
    varför är våra katter och hundar överviktiga och drabbas av samma sjukdomar som oss..
    varför blir inte djur i fångenskap som inte kan röra sig naturligt feta och överviktiga..
    eller för den delen en ko som bokstavligen talat vadar i sin egen mat varför blir inte kor överviktiga
     (de springer inte i onödan )
    varför har  byggjobbare som vi kan anse har ett fysiskt krävande jobb gärna har en mage som hänger över livremmen trots att de förmodligen bränner mängder med kalorier per dag bara av att arbeta.. 
    varför: om vi drar paraleller till kvinnor i nu levande naturfolk som har en stillsam tillvaro (med enbart matsamling och i övrigt en lugn livsstil med mycket social "kvalitetstid" ) och de äter en högfettprocent i sin kost varför ät de trots liten fysisk aktivtet smala och friska? 

Överviktiga väljer inte sin övervikt utan övervikten väljer dem och de får inte medlen att ta tag i sina problem då vår syn på övervikt är baserad på kalorier in och ut men vad är det som orsakar att man överäter är ju egentligen frågan inna man vet det så går det inte att hjälpa på ett adekvat sätt och det är där det är omöjligt för vår vård att göra annat än att öka antalet GBP och skylla på att den "fete" är ölat och inte följer kostråden trots att den stått med våg och måttat och svultit och bara blivit fetare..      

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 16:00:43 följande:
    Reglerna som kom för 50 år sedan är inte sanna. Du kan själv googla, men Ancel Keys som kom på att fett var onyttigt fuskade när han la fram sin forskning.

Jag riktade mig till dom som skrev att råden om att äta hälsosamt och röra på sig kom på 50talet. Ursäkta att jag var otydlig med detta.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-08 15:52:37 följande:

Långsamma kolhydrater mätter bättre och längre än fett. Det är de snabba kolhydraterna (vitt bröd osv) i kombination med för mycket av fel fett sm är boven i drmat. Varför vi äter det? För att det är gott. Och för att många inte hinner fixa bra mat. Ta USA, där nog alla är överens om att fetman är stor. Det är billigare att äta skräpmat än att äta nyttig mat. Helt sjukt.
    high fructose corn syrup är väl kanske nyckeln till fetman i usa 

Långsamma kolhydrater mättar för de som inte har ätit sönder sig på tallriksmodellen..skulle jag välja långsamma kolhydrater skulle jag snart ha en fåra i golvet till kylskåpet..Tallrikmodellen har eftersom jag är en känslig människa gjort mig oerhört störd och jag kan inte äta allt utan jag har fått testa vilka livsmedel som fungerar och vad som gör mig till ett grelinmonster. Jag väljer mina kolhydrater med omsorg och är tacksam att jag hann stoppa skeppet innan jag blev sockerberoende.I perioder är det för mig mer intressant hur många gram kolhydrater jag äter än vilken kvalitet det är. Allt beror på hur min livssituation ser ut för tillfället har jag stressigare på jobbet då måste jag strypa kolhydratsintaget och har jag en lugn period kan jag vara ganska liberal i min LCHF.

Fett ger en lång mättnad då det är insulin och leptin som kan anses styra din hunger. 

Och nej jag har inte ätit en massa onyttigheter utan ätit en kost som SLV skulle jubla över dock har jag varit på elitnivå och tränat oerhört hårt och den kosten som rekomenderas för idrottsmän och kvinnor är förödande på många plan.         
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-08 15:52:37 följande:
    Läs på igen. Protein mättar bäst. Sen kommer fett och sen kolhydrater, långsamma mättar bättre än snabba.

Äter jag långsamma kolhydrater till frukost blir jag, förutom dålig i magen, hungrig efter 3 timmar. Äter jag omlett med fetaost fyllning håller jag mig fram till lunch.

Men jag håller med att fetmat ökat just för vi har tillgång till en massa skitmat. Men tallriken mättar dåligt och ger sug och då äter man skitmat. Tänk lite längre än ögat kan se
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • DanM
    yena89 skrev 2012-05-08 17:24:51 följande:
    Läs på igen. Protein mättar bäst. Sen kommer fett och sen kolhydrater, långsamma mättar bättre än snabba. Äter jag långsamma kolhydrater till frukost blir jag, förutom dålig i magen, hungrig efter 3 timmar. Äter jag omlett med fetaost fyllning håller jag mig fram till lunch. Men jag håller med att fetmat ökat just för vi har tillgång till en massa skitmat. Men tallriken mättar dåligt och ger sug och då äter man skitmat. Tänk lite längre än ögat kan se
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.

Jag äter ungefär var tredje timma. Man ska äta mindre mål regelbundet, då håller sig blodsockret på jämn nivå. När jag bara äter grönsaker och protein aå blir jag hungrig snabbare. Dålig i magen kan bero på många saker, t.ex. Kanske du inte tål gluten. För tjugonde gången, alla är olika. Det är inte detta jag är emot.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 13:40:49 följande:
    En väldigt massa människor blir sjuka av att äta kolhydrater, det kan du också bli. Varför ska man äta en massa kolhydrater och sedan vänta och se om man blir sjuk eller inte, när man kan dra ner på kolhydraterna?
    Kolhydrater är inte livsnödvändiga för kroppen, som proteiner och fett är.
    Att det äts mer kött har inte med LCHF att göra, det är en allmän trend i samhället. Folk har mer råd idag. Dessutom så äter LCHF:arna mer av köttet, de äter även fettet, alltså går det åt mindre kött. Att skylla köttökningen på LCHF är tragiskt när man vet hur mycket kött som slängs i butikerna, för att butikerna inte klarar av att möta folks efterfrågan på kött (och annan mat) på ett vettigt sätt.
    Du gör som så många andra LCHFare verkligen ingen skillnad mellan snabba och långsamma kolhydrater verkar det som. Kolhydrater är nödvändiga för ett hälsosamt liv. Sen finns det ingen som rekommenderar att de kolhydrater man ska äta ska vara snabba...

Det är inte en allmän trend. Undersökningar har gjorts, men visst får du tro att de som besvarat frågorna ljuger.

Nu blev det förvirrande... Slänger butikerna köttet eller klarar de inte av att möta efterfrågan på kött? Vilket av de två menar du?
Svar på tråden "namndieter"