DanM skrev 2012-05-08 15:13:15 följande:
Om vi säger såhär. Människan har i stort sett ätit likadant i flera tusen år. Inte EXAKT likadant, för att undvika missförstånd. De regler som kom på 50talet som ni drar upp hela tiden är sanna. Vad har hänt de senaste 50 åren? Jo, vi har fått en annan tillgång till snabbmat, halvfabrikat och skräp. När min mor var liten (född 54) hade dom inte råd att köpa godis varje dag. De åt aldrig på mcdonalds. De lekte ute osv. Där har vi varför skälet, enligt mig, till att övervikt är ett så stort problem. Folk har för lätt att köpa skräp, och ibland inte vilka/ork att laga riktig mat istället. Jag drar inte alla över en kant, jag har sagt det flera gånger nu och tycker även att du ska sluta säga det. Nej, det jag säger är ingen nyhet. Och de som följer dessa enkla, gamla råd, är dom överviktiga? Och kom nu inte och säg att jag som är vältränad inte ska säga npgot. Jag har redan sagt att jag har betydligt enklare för att gå upp än att gå ner.
Det stämmer att det finns mycket skräpmat nu förtiden som inte fanns förr. Men frågan är då varför äter man denna mat, varför blir man inte mätt på dagens mat, eftersom man äter så mycket idag, fast vi är så stilla?
Jo, vi äter alldeles för mycket kolhydrater, kolhydrater mättar dåligt, proteiner och fett mättar bättre. Idag innehåller maten massor med tillsatser, socker och industrifetter, e-nummer och en massa annat.
Allt socker i maten gör att vi blir hungriga snabbt igen, och det lever väldigt många bra på (livsmedelsindustrin och läkemedelsindindustrin).
Jag äter inte enligt LCHF, men det som jag gillar med det är betoningen på att äta naturlig mat utan en massa tillsatser. Riktig mat, inte Finduslådor från frysdisken eller sockerstinna bröd.
Om nu fettet är boven, varför blir vi fetare när vi äter mindre fett nuförtiden men mer socker? Sambanden är tydliga. Många människor klarar inte av allt socker, de triggas att äta mer och mer.