h8him skrev 2012-05-08 19:51:37 följande:
Havregrynsgröt ger en bra mättnad det med potatis. När man äter normalkost äter man även vit fisk som ger väldigt bra mättnadskänsla och kött, frukter och grönsaker som också ger det. Jag förstår inte problemet faktiskt. Inte får jag sug av att överäta bara för att jag äter spaghetti och köttfärssås eller fisk och potatis. Men det kan ju ha att göra med att jag väldigt gärna äter mycket kokta, råa, stuvade, stekta, grillade grönsaker också. Jag tror många äter för lite grönsaker och låter själva maten göra dem mätta. Äter man då vetemjölspasta och gör en köttfärssås med cf och grädde, som jag har förstått att många gör, så är det inte konstigt om man behöver äta mycket (kcal) för att bli mätt.
Lustigt nog är jag sällan sugen på skitmat eller behöver äta mycket.
Då ska du vara lycklig det är för dig omöjligt att ens komma i närheten av att förstå det sug som kommer efter en kolhydratsrik måltid oavsett om det är snabba långsamma etc. Det kan göra ont ända ut i naglarna för att man måste motstå ett sug som är så starkt att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen.
Som du skriver så blir inte DU sugen efter en portion pasta eller havregrynsgröt. För oss andra som tillhör klass två eller tre på skalan som är känsliga eller beroende så skapar en tallrik havregrynsgröt ordentlig oreda i kroppen. En tallrik gröt med mjölk är jag hungrig och kan jag kan döda för att äta redan en timme senare och då har jag redan gått tio vändor till kylskåpet innan. En tallrik havregrynsgröt med mjölk motsvarar om man räknar i sockerbitar 15 stycken i runda slängar för att ge dig en jämförelse med vad detta gör med blodsockret.
Jag är oerhört glad för din skull att du inte tillhör de som är känsliga som reagerar på detta sätt på livsmedel som jag gör eller ännu värre en person som har ett fullt sockerberoende. Du kan aldrig förstå vår situation utan du jämför med dina egna erfarenheter och jag kan aldrig förstå känslan av att inte behöva fundera efter en grötfrukost på när jag kommer att krokna och ha ett så lågt blodsocker och vara så hungrig att jorden svajar under mina fötter och jag kan sätta tänderna i det som finns tillhands (brukar vara efter en timme ungefär) Jag har försökt vara duktig och göra detta i många år tro mig det går inget vidare att leva så..man blir ganska otrevlig ...