• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • intetnyttpåplusfronten
    DanM skrev 2012-05-08 17:35:42 följande:
    Jag äter ungefär var tredje timma. Man ska äta mindre mål regelbundet, då håller sig blodsockret på jämn nivå. När jag bara äter grönsaker och protein aå blir jag hungrig snabbare. Dålig i magen kan bero på många saker, t.ex. Kanske du inte tål gluten. För tjugonde gången, alla är olika. Det är inte detta jag är emot.
    Prova att äta merparten protein och mindre grönsaker så kan jag lova att du håller dig mätt.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-08 17:24:51 följande:
    Läs på igen. Protein mättar bäst. Sen kommer fett och sen kolhydrater, långsamma mättar bättre än snabba.

Äter jag långsamma kolhydrater till frukost blir jag, förutom dålig i magen, hungrig efter 3 timmar. Äter jag omlett med fetaost fyllning håller jag mig fram till lunch.

Men jag håller med att fetmat ökat just för vi har tillgång till en massa skitmat. Men tallriken mättar dåligt och ger sug och då äter man skitmat. Tänk lite längre än ögat kan se
    Havregrynsgröt ger en bra mättnad det med potatis. När man äter normalkost äter man även vit fisk som ger väldigt bra mättnadskänsla och kött, frukter och grönsaker som också ger det. Jag förstår inte problemet faktiskt. Inte får jag sug av att överäta bara för att jag äter spaghetti och köttfärssås eller fisk och potatis. Men det kan ju ha att göra med att jag väldigt gärna äter mycket kokta, råa, stuvade, stekta, grillade grönsaker också. Jag tror många äter för lite grönsaker och låter själva maten göra dem mätta. Äter man då vetemjölspasta och gör en köttfärssås med cf och grädde, som jag har förstått att många gör, så är det inte konstigt om man behöver äta mycket (kcal) för att bli mätt.

Lustigt nog är jag sällan sugen på skitmat eller behöver äta mycket.
  • Ellaria
    DanM skrev 2012-05-08 17:35:42 följande:
    Jag äter ungefär var tredje timma. Man ska äta mindre mål regelbundet, då håller sig blodsockret på jämn nivå. När jag bara äter grönsaker och protein aå blir jag hungrig snabbare. Dålig i magen kan bero på många saker, t.ex. Kanske du inte tål gluten. För tjugonde gången, alla är olika. Det är inte detta jag är emot.
    Nej, det "ska" man inte. Man ska äta när man är hungrig och äter man mycket fett och mycket mindre kolhydrater håller man sig mätt. Kolhydrater höjer blodsockret, tar man bort kolhydrater håller blodsockret en jämn nivå.
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    h8him skrev 2012-05-08 19:17:11 följande:
    Du gör som så många andra LCHFare verkligen ingen skillnad mellan snabba och långsamma kolhydrater verkar det som. Kolhydrater är nödvändiga för ett hälsosamt liv. Sen finns det ingen som rekommenderar att de kolhydrater man ska äta ska vara snabba...

Det är inte en allmän trend. Undersökningar har gjorts, men visst får du tro att de som besvarat frågorna ljuger.

Nu blev det förvirrande... Slänger butikerna köttet eller klarar de inte av att möta efterfrågan på kött? Vilket av de två menar du?
    Menar du kolhydrater överhuvudtaget eller 150 gram kolhydrater per dag? Man kan leva ett otroligt hälsosamt liv på mindre än 20 gram per dag.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 20:00:42 följande:
    Menar du kolhydrater överhuvudtaget eller 150 gram kolhydrater per dag? Man kan leva ett otroligt hälsosamt liv på mindre än 20 gram per dag.
    En större mängd kolhydrater menar jag. Kan man det? Har du någon källa på det?
  • Jennie med ie
    Ellaria skrev 2012-05-08 19:59:59 följande:
    Nej, det "ska" man inte. Man ska äta när man är hungrig och äter man mycket fett och mycket mindre kolhydrater håller man sig mätt. Kolhydrater höjer blodsockret, tar man bort kolhydrater håller blodsockret en jämn nivå.
    Kan väl säga samma här då. Nej det "ska" man inte. Att äta när man är hungrig är liksom inte heller en universal lösning som är bäst för alla... Själv äter jag FÖRE jag blir hungrig, och inte så mycket att jag blir riktigt mätt (bara inte hungrig liksom) och det är MIN grej...
  • Ellaria
    h8him skrev 2012-05-08 20:21:45 följande:
    En större mängd kolhydrater menar jag. Kan man det? Har du någon källa på det?
    Har du nån källa på att det INTE är så?
    Enligt flera som ätit LCHF i flera år och gått på regelbundna kontroller lever de väldigt hälsosamt. Deras värden är bättre än innan.
  • Ellaria
    Jennie med ie skrev 2012-05-08 20:29:08 följande:
    Kan väl säga samma här då. Nej det "ska" man inte. Att äta när man är hungrig är liksom inte heller en universal lösning som är bäst för alla... Själv äter jag FÖRE jag blir hungrig, och inte så mycket att jag blir riktigt mätt (bara inte hungrig liksom) och det är MIN grej...
    Ja, jag uttryckte mig lite dåligt där. Självklart ska man göra det som funkar för en själv :)
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-08 19:51:37 följande:
    Havregrynsgröt ger en bra mättnad det med potatis. När man äter normalkost äter man även vit fisk som ger väldigt bra mättnadskänsla och kött, frukter och grönsaker som också ger det. Jag förstår inte problemet faktiskt. Inte får jag sug av att överäta bara för att jag äter spaghetti och köttfärssås eller fisk och potatis. Men det kan ju ha att göra med att jag väldigt gärna äter mycket kokta, råa, stuvade, stekta, grillade grönsaker också. Jag tror många äter för lite grönsaker och låter själva maten göra dem mätta. Äter man då vetemjölspasta och gör en köttfärssås med cf och grädde, som jag har förstått att många gör, så är det inte konstigt om man behöver äta mycket (kcal) för att bli mätt.

Lustigt nog är jag sällan sugen på skitmat eller behöver äta mycket.

Då ska du vara lycklig det är för dig omöjligt att ens komma i närheten av att förstå det sug som kommer efter en kolhydratsrik måltid oavsett om det är snabba långsamma etc. Det kan göra ont ända ut i naglarna för att man måste motstå ett sug som är så starkt att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen.

Som du skriver så blir inte DU sugen efter en portion pasta eller havregrynsgröt. För oss andra som tillhör klass två eller tre på skalan som är känsliga eller beroende så skapar en tallrik havregrynsgröt ordentlig oreda i kroppen. En tallrik gröt med mjölk är jag hungrig och kan jag kan döda för att äta redan en timme senare och då har jag redan gått tio vändor till kylskåpet innan. En tallrik havregrynsgröt med mjölk motsvarar om man räknar i sockerbitar 15 stycken i runda slängar för att ge dig en jämförelse med vad detta gör med blodsockret.

Jag är oerhört glad för din skull att du inte tillhör de som är känsliga som reagerar på detta sätt på livsmedel som jag gör eller ännu värre en person som har ett fullt sockerberoende. Du kan aldrig förstå vår situation utan du jämför med dina egna erfarenheter och jag kan aldrig förstå känslan av att inte behöva fundera efter en grötfrukost på när jag kommer att krokna och ha ett så lågt blodsocker och vara så hungrig  att jorden svajar under mina fötter och jag kan sätta tänderna i det som finns tillhands (brukar vara efter en timme ungefär) Jag har försökt vara duktig och göra detta i många år tro mig det går inget vidare att leva så..man blir ganska otrevlig ...    
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden "namndieter"