mamman i skogen skrev 2012-05-08 22:00:22 följande:
Nej det är klart att ingen vet vad som händer efter många år med LCHF men vi har mycket evolution att falla tillbaks på vi har naturfolk som är utmärkta exempel. Vi som äter lågkolhydratskost har resultat som är mätbara gentemot de som sjukvården använder.
Varför skulle det vara bra för en diabetiker och inte en icke diabetiker att leva efter LCHF eller annan lågkolhydratskost som kontrollerar blodsockret?
Varför skulle det inte vara hållbart undrar jag...varför är då SLV:s kostråd hållbara? Hur vet man att livsmedelsverket har rätt när det endast en kort sekund av vår utveckling har varit de gällande råden och vad gjorde att urfarfar hade fel som åt det naturen gav i form av vegetabilier och jakt när det har fungerat för homosapiens i närmare 200000 år.
Vad är mätbarheten i detta vad är det som säger att 60E% är rätt för var och en och att hedenhös hade fel.
Vi har idag tydliga bevis på att något har gått fel på vägen annars skulle vi inte diskutera detta just nu.
Är du uppenbart intresserad av att läsa om lågkolhydratskost så har jag mängder med läsning och forskning att dela med mig av men är du intresserad av att slänga länkar och studier och kriga om vilken sida man ska stå på så får det vara. Jag har läst båda sidor och lärt mig två olika skolor(intressant nog är det samma näringsfysiologi och näringslära men den tolkas helt olika) och dragit oerhört logiska slutsatser baserat på det jag läst och det jag upplevt. För mig finns inga tvivel jag är oerhört klar på min sak om vad som är artriktig föda för oss människor detta betyder inte LCHF, LCHQ GI Atkins etc utan det är verktyg som man använder för att hitta något som passat en själv och går att leva efter beroende på vad man har för behov och problem..
Det som detta för mig kommer ner till och gör att LCHF känns som ett bra koncept likaså paleo är att vi måste titta på vad vi är evolutionärt anpassade till att äta och vad som har hänt vid de avsteg vi har tagit från vår naturliga föda och vad har hänt vid de avstegen med vår hälsa.
Evolutionen har medfört förändrad kost. Vi blev smarta av att äta kolhydrater... Vi lever längre än vi gjorde förr, så våra kroppar behöver annan näring än vad urtidsmänniskan behöver. Vår livsstil är inte som deras, vår intelligens går inte att jämföra, inte heller vår hälsa.
Du får gärna inboxa om du vill. Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne och tyvärr kan jag inte hitta vettiga källor som stöder påståendena som vissa gurus inom LCHF proklamerar. Skulle jag kunna hitta något vettigt argument så är jag den första att erkänna att det verkar vara en vettig och hälsosam livsstil för friska människor.
Jag har svårt att tro det du skriver men jag lär mig gärna mer!
Ellaria skrev 2012-05-08 22:04:43 följande:
Och? Det fanns ingen forskning på lightprodukter heller och de har ju bara gjort oss feta. Som jag har sagt innan; jag lever MYCKET hellre 10 år mindre än sitter hemma deprimerad och med huvudvärk som jag gjorde innan. VARFÖR vägrar du förstå att vi mår mycket bättre? VARFÖR vill du att vi ska må dåligt?
Innan LCHF grät jag mig till sömns flera dagar i veckan. Jag var extremt osocial eftersom jag nästan aldrig gick ut. Jag var dålig i magen, hade ont i huvudet, sov dåligt, var trött HELA tiden, hade ont i leder, hade ingen energi eller motivation. Att ta upp nånting jag tappat på golvet kunde kännas som att bestiga mount everest.
Nu är ALLT det borta. VARFÖR vill du ta det ifrån mig?
Klart det fanns forskning. Tyvärr blev den manipulerad men ändå trodde många på den under lång tid. Grejen är att alla som äter normalkost inte äter mängder av lightprodukter, vilket du verkar tro. Sedan barnsben har vi haft smör och (senare) bregott hemma. Vi drack fet mjölk och grädde användes (och används) i maten. Vi har en god hälsa. Ingen överäter. Ingen vräker i sig godis, läsk och snabba kolhydrater. Jag vet att många andra gör det. Det är ett problem däremot.
Jag vill inte ta ifrån dig något och har aldrig påstått det heller så du behöver inte spela ut det kortet. Jag säger bara vad jag tror och litar på. Nämligen att kroppen, hos människan idag, inte är gjord för att anstränga sig massor för att omvandla fett till näring för hjärnan. Du får givetvis tro motsatsen.
Hur brukade en typisk frukost se ut för dig förut? Vilken typ av produkter använde du? Vad drack du?
Hur mycket fullkornspasta åt du en normal måltid tidigare, om du nu åt fullkornsprodukter? Hur mycket köttfärssås? Hur mycket grönsaker och rotfrukter och frukter åt du? Drack du mjölk? Alla de sakerna spelar in.