• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • DanM

Nu kommer jag nog får höra ett och annat. Men håller med den somskrev att de som kör på lchf här(för det är ingen som representerarnågon annan diet just nu va?) är mycket aggresiva i sina inlägg. Detta brukar tyda på en osäkerhet, antingen i sig själva eller sina åsikter. De åkommer som ni beskriver som blivit botade av lchf (ursäkta ordval) verka överlag vara problem relaterade till övervikt. Och lösningen på dessa åkommer kom när ni brörjade kontrollera maten, i vissa fall motionera, och gick ner i vikt. Där tror jag att nyckelen ligger. Inte i eran diet, utan det faktum att ni började strukturera er. Varför kan jag inte bara låta folk göra som dom vill? Varför ska inte jag få uttrycka mina åsikter? Det har som redan skrivits flera gånger inte gjorts någt längre studier på lchf. Däremot har det gjorts studier på att för stort intag av fett inte är bra. Detta har jag gett två konkreta exempel på. Som h8him skriver, jag har heller aldrig sagt att man ska trycka i sig kolhydrater, vilket är mothugget jag får gång på gång. Jag förespråkar att man äter vanligt, bara lagom och att man tar bort kolhydrater på kvällen. Självklart finns det vissa fall där man behöver gå in med specialdiet. Men som en långvarig diet överlag så tror jag inte att någon av dessa nyare dieter är hållbara. Om jag nu inte är allt för hatad så hade det vart intressant att veta hur en dags meny kunde se ut förr kontra hur den ser ut nu för er som varit överviktiga och kommit/börjat komma i form.

• DanM

Glömde en grej, lite trött såhär på morgonkvisten efter en jobbnatt. Ett beroende av mat, eller att man tröstar sig med mat är enligt mig inget man botsr med en diet.,utan vad som gäller är stt ta reda på vad som ligger bakom och börja där. Igen, ingen regel utan undantag.

• Faile
    DanM skrev 2012-05-09 06:34:18 följande:
    Nu kommer jag nog får höra ett och annat. Men håller med den somskrev att de som kör på lchf här(för det är ingen som representerarnågon annan diet just nu va?) är mycket aggresiva i sina inlägg. Detta brukar tyda på en osäkerhet, antingen i sig själva eller sina åsikter. De åkommer som ni beskriver som blivit botade av lchf (ursäkta ordval) verka överlag vara problem relaterade till övervikt. Och lösningen på dessa åkommer kom när ni brörjade kontrollera maten, i vissa fall motionera, och gick ner i vikt. Där tror jag att nyckelen ligger. Inte i eran diet, utan det faktum att ni började strukturera er. Varför kan jag inte bara låta folk göra som dom vill? Varför ska inte jag få uttrycka mina åsikter? Det har som redan skrivits flera gånger inte gjorts någt längre studier på lchf. Däremot har det gjorts studier på att för stort intag av fett inte är bra. Detta har jag gett två konkreta exempel på. Som h8him skriver, jag har heller aldrig sagt att man ska trycka i sig kolhydrater, vilket är mothugget jag får gång på gång. Jag förespråkar att man äter vanligt, bara lagom och att man tar bort kolhydrater på kvällen. Självklart finns det vissa fall där man behöver gå in med specialdiet. Men som en långvarig diet överlag så tror jag inte att någon av dessa nyare dieter är hållbara. Om jag nu inte är allt för hatad så hade det vart intressant att veta hur en dags meny kunde se ut förr kontra hur den ser ut nu för er som varit överviktiga och kommit/börjat komma i form.

Dagsmeny förr,
    Frukost två mackor med pålägg ( ost, kaviar eller leverpastej )
    Lunch ute på restaurang
    Middag två eller tre portioner pasta med skinksås, lasagne, köttfärssås med spagetti eller liknande
    Kvällsmackor två eller tre stycken + eventuella snacks
    Helgmat typ pizza  

Idag,
    Frukost En burk makrill
    Lunch två kokta ägg med kaviar
    Mellis En lchf-macka ( innhåller pumpakärnor och frön i )med smör och/eller nötter
    Middag Ett kycklinglår eller fisk med blandade grönsaker ( rotsaker ibland ) och sås
    Däremellan kanske en 3-4 koppar kaffe med 1tsk kokosfett i.
    Helgmat ungefär samma fast med mejerier till som grädde med bär, ost osv.

Har ätit lchf i 1,5 år nu och så fort jag äter något med mer kolhydrater oavsett snabba eller långsamma börjar jag överäta. Jag blir konstant sugen/hungrig och får jättesvårt att hålla igen intaget. Något som inte alls är ett problem med lchf.  Dessutom blir jag numera risig i magen och får huvudvärk av kolhydrater. 

Jag har inte ätit så här hela tiden, utan det är sista tre månaderna jag fått ordning på mängd och intag samt skippat mejerie för att få bort de sista kilon ( har under året minskat 20 kg ). 
    Dock mår jag jättebra på det jag äter nu, så det kommer jag hålla. Möjligen lägga till frukt och mer bär så småningom.    

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-08 21:18:34 följande:
    Har man fått diabetes kan man säkert behöva leva med LCHF.

Visa gärna en lista, och att den är hållbar under många år!

Problemet är att de inte går att jämföra eftersom ingen vet vad som händer efter flera år med LCHF.
    Men vi vet vad som händer när man äter kolhydratrik mat. Idag har vi mer övervikt, diabetes, demens, hjärt-och kärlsjukdomar än vi haft tidigare. Allt detta har ökat samtidigt som vi äter mindre fett och mer light och nyckelhålsmärkt. Det borde väl vara tvärtom?
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 07:22:57 följande:
    Dagsmeny förr,
    Frukost två mackor med pålägg ( ost, kaviar eller leverpastej )
    Lunch ute på restaurang
    Middag två eller tre portioner pasta med skinksås, lasagne, köttfärssås med spagetti eller liknande
    Kvällsmackor två eller tre stycken + eventuella snacks
    Helgmat typ pizza  

Idag,
    Frukost En burk makrill
    Lunch två kokta ägg med kaviar
    Mellis En lchf-macka ( innhåller pumpakärnor och frön i )med smör och/eller nötter
    Middag Ett kycklinglår eller fisk med blandade grönsaker ( rotsaker ibland ) och sås
    Däremellan kanske en 3-4 koppar kaffe med 1tsk kokosfett i.
    Helgmat ungefär samma fast med mejerier till som grädde med bär, ost osv.

Har ätit lchf i 1,5 år nu och så fort jag äter något med mer kolhydrater oavsett snabba eller långsamma börjar jag överäta. Jag blir konstant sugen/hungrig och får jättesvårt att hålla igen intaget. Något som inte alls är ett problem med lchf.  Dessutom blir jag numera risig i magen och får huvudvärk av kolhydrater. 

Jag har inte ätit så här hela tiden, utan det är sista tre månaderna jag fått ordning på mängd och intag samt skippat mejerie för att få bort de sista kilon ( har under året minskat 20 kg ). 
    Dock mår jag jättebra på det jag äter nu, så det kommer jag hålla. Möjligen lägga till frukt och mer bär så småningom.    
    Vilket bröd, vilken pasta, hur såg en typisk lunch ut? Vad drack du? Åt du grönsaker, rotsaker och frukt? Hur mycket per dag ungefär?

Det låter som du har ätit mycket kcal och lite näring förut om du har ätit uteluncher och pizza varje vecka.

Klart du mår bättre av att äte enligt LCHF om det är så.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 08:00:07 följande:
    Men vi vet vad som händer när man äter kolhydratrik mat. Idag har vi mer övervikt, diabetes, demens, hjärt-och kärlsjukdomar än vi haft tidigare. Allt detta har ökat samtidigt som vi äter mindre fett och mer light och nyckelhålsmärkt. Det borde väl vara tvärtom?
    Vi som inte överäter har inte övervikt och diabetes osv. Detta ökade, vill jag påstå, när skräpmatskulturen slog igenom. när helfabrikat blev vardag i svenskars liv. När 33 cl läsk istället blev 1.5 liter och när 5 smågodisar i en påse i luckan på kiosken blev självplock av lösvikt och chips, läsk, glass, pizza, hamburgare och pommes, kebeb osv blev något "alla" äter för att unna sig.
  • mammelie1891

Jag tror att anledningen till att "vi" lchf:are kan framstå som "aggressiva" är för att man är rätt trött på att bli ifrågasatt i sitt val av kost. Jag vill förtydliga att för mig handlar lchf INTE om en diet, ett sätt att gå ner i vikt (även om jag gjort det ändå), för mig handlade det om att ta kontroll över mitt sockerberoende. Ett beroende jag vet många lever med idag. Det handlade även om ett försök att bli fri från min fibromyalgi vilket jag också har blivit!
    Innan jag åt lchf så var det ALDRIG någon som frågade mig "ska du verkligen äta all  den där pastan/potatisen/riset?" "Ska du verkligen äta en semla nu, vet du vad den gör med din kropp??" "Ska du verkligen dricka en öl? Vet du att det är som att dricka en limpa??" osv osv. Då var ALLT okej...
    Idag blir jag ifrågasatt VARJE dag. Får höra att mina blodkärl snart är helt tilltäppta (konstigt då mina prover är perfekta), jag får höra att jag inte kan träna utan kolhydrater (konstigt, vad var det jag gjorde på gymmet då?) och framförallt får jag höra att jag "måste" ju bli slö, min hjärna får ingen näring utan kolhydrater (konstigt, då jag e piggare i kropp och knopp än jag någonsin varit tidigare).

Jag tycker att det är ok att fråga OM man är intresserad av svaren man får. Men att fråga och sen bara skaka på huvudet och tycka att "vi" är fan inte kloka, nä då lackar jag!
    Jag försöker inte frälsa någon alls, ät era kolhydrater så mycket ni vill och låt mig äta vad jag vill! Så länge jag mår bra och mina blodprover är bra finns det väl ingen anledning för mig att sluta äta lchf?
    Jag tror bara att dom flest är såna vanemänniskor (vi ska äta allsidigt, tallriksmodell och allt sånt) att ni blir provocerade av folk som "går lite outside the box". Människan vill att alla ska rättas in i ledet och ingen "får" vara "konstig". Om någon eller några är lite "annorlunda" så blir det oftast för mycket för vissa att ta. (lite det som håller igång hela familjeliv, dom såg "provocerar" genom att inte vara som alla andra)

• Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-09 08:04:33 följande:
    Vi som inte överäter har inte övervikt och diabetes osv. Detta ökade, vill jag påstå, när skräpmatskulturen slog igenom. när helfabrikat blev vardag i svenskars liv. När 33 cl läsk istället blev 1.5 liter och när 5 smågodisar i en påse i luckan på kiosken blev självplock av lösvikt och chips, läsk, glass, pizza, hamburgare och pommes, kebeb osv blev något "alla" äter för att unna sig.
    Ja så är det. Men något annat har också hänt de senaste 50 åren. Det finns socker i allt idag, vilket gör att det är väldigt lätt att överäta. Vi har myndigheter som varnar för naturlig mat (det ska ätas lättmagaringer istället för smör/bregott) och styr in folk i sockerfällan.
  • mammelie1891

Min meny "innan":

Frukost: Havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt och mjölk. Kaffe med mjölk

Mellanmål: En macka, frukt eller vad som helst

Lunch: Biff med rödvinssås och rostad potatis, grönsaker (jobbade på hotell och åt hotell mat till lunch)

Middag: Panerad torsk med potatis och hemmagjord remouladsås, grönsaker

ALLTID sugen på godis/glass/kakor på kvällen (vilket jag åt oxå)
    Dryck under dagen var vatten eller läsk

Nu:

Frukost: Kaffe med äggmjölk (är aldrig hungrig på morgonen längre, blir oftast brunch istället för frukost)

Mellanmål: LCHFknäcke med smör och ost

Lunch: köttfärssås med keso och grönsaker (broccoli eller blomkål)

Middag: Biff med vitlökssmör och grönsaker

Dryck under dagen är vatten, vatten och kaffe.

• h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 08:15:43 följande:
    Ja så är det. Men något annat har också hänt de senaste 50 åren. Det finns socker i allt idag, vilket gör att det är väldigt lätt att överäta. Vi har myndigheter som varnar för naturlig mat (det ska ätas lättmagaringer istället för smör/bregott) och styr in folk i sockerfällan.
    Jag har svårt att köpa att det skulle vara lättmargarinets fel att folk blir sjuka. Men visst själv har jag aldrig anammat rekommendationerna om lättmjölk och margarin, utan kört på med mellanmjölk (de få gånger jag dricker det) och bregott, smör och vispgrädde naturligtvis. De stora mängderna snabba kolhydrater och enorma portioner mat, så att grönsakerna får ge vika, många äter bara ett par gurkskivor, ett salladsblad och en bit tomat till t.ex en halv tallrik med potatisgratäng, , kött och sen beasås som fyller resten av tallriken. Helt galna proportioner och alldeles för mycket kalorier totalt sett.
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 08:22:21 följande:
    Min meny "innan":

Frukost: Havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt och mjölk. Kaffe med mjölk

Mellanmål: En macka, frukt eller vad som helst

Lunch: Biff med rödvinssås och rostad potatis, grönsaker (jobbade på hotell och åt hotell mat till lunch)

Middag: Panerad torsk med potatis och hemmagjord remouladsås, grönsaker

ALLTID sugen på godis/glass/kakor på kvällen (vilket jag åt oxå)
    Dryck under dagen var vatten eller läsk

Nu:

Frukost: Kaffe med äggmjölk (är aldrig hungrig på morgonen längre, blir oftast brunch istället för frukost)

Mellanmål: LCHFknäcke med smör och ost

Lunch: köttfärssås med keso och grönsaker (broccoli eller blomkål)

Middag: Biff med vitlökssmör och grönsaker

Dryck under dagen är vatten, vatten och kaffe.
    Vilket bröd brukade du äta? Hur stor andel blandade grönsaker på tallriken? Restaurangluncher är sällan nyttiga även om man gärna vill tro det. Inte heller brukar det vara speciellt mycket grönsaker om man får en färdig tallrik. Att du åt mtcket snabba kolhydrater kan jag räkna ut eftersom du skriver att du hade sug och att du drack läsk dagligen.

Testade du någon gång att äta fullkornsprodukter, mycket grönsaker, frukt och rotsaker till varje måltid?
Svar på tråden "namndieter"