• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-09 08:47:11 följande:
    Vilket bröd brukade du äta? Hur stor andel blandade grönsaker på tallriken? Restaurangluncher är sällan nyttiga även om man gärna vill tro det. Inte heller brukar det vara speciellt mycket grönsaker om man får en färdig tallrik. Att du åt mtcket snabba kolhydrater kan jag räkna ut eftersom du skriver att du hade sug och att du drack läsk dagligen.

Testade du någon gång att äta fullkornsprodukter, mycket grönsaker, frukt och rotsaker till varje måltid?
    Jag åt bröd med frön (frökusar typ) eller annat MÖRKT bröd.
    Mycket grönsaker, båd på jobbet och hemma. (eftersom jag jobbade på hotellet fick jag ju lägga upp min egen mat). Pastan var nästa alltid fullkorn (inte på jobbet dock), mycket grönsaker och frukt. (frukt ÄR godis, blä!!)

Mur mycket längre tänker du dra det här? Jag mår bättre nu, varför inte bara inse det? Varför jiddra vidare som om du är nån kostguru?
    Nämnde jag även att mitt bajs inte luktar nåt längre och att jag ALDRIG är dålig i magen längre?
    Det finns INGET du kan säga som kan få mig att gå på att det jag åt tidigare är bättre för mig än det jag äter idag! Jag har aldrig ont längre, är aldrig sugen på något onyttigt (äter sällan lchf-godsaker), så vart är det du vill komma??
  • intetnyttpåplusfronten

Jag kör som sagt LCHP, främst för att gå ned i vikt. Dukan dieten består av 4 faser, jag ska vara i fas 2 (där jag äter proteiner och grönsaker) tills i december. Sedan kommer jag att gå in i fas 3 som innebär att jag får lägga till fullkornsbröd och ost och andra sorters grönsaker och även frukt. Jag får även äta pasta 1 gång i veckan och har en valfri måltid i veckan. I denna fas ska jag vara 10 dagar för varje kg jag gått ner, så ett år ungefär. Sedan ska man gå in i fas 4, och då ska alltså den nya vikten vara stabiliserad. Då får jag äta all vanlig mat, ha två valfria måltider i veckan och ha en proteindag för resten av livet. I alla faser ska man promenera 20-30 min om dagen.

Så detta är en diet, som jag hittills trivs väldigt mycket i. Men det är också en livsstil, den kommer att lära mig att inte äta fel och att inte överäta. Mitt sockerberoende är i princip borta, även om jag fuskar nån gång ibland.

Det är synd att inget liknande finns hos LCHF, jag provade en gång men det fanns ingen struktur och ingen mållinje. Blev omotiverad ganska snabbt, man måste ju äta så resten av livet. Klart man vill kunna äta tex pizza nån gång eller ta en glass på sommaren liksom. 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • mammelie1891
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-09 09:02:03 följande:
    Det är synd att inget liknande finns hos LCHF, jag provade en gång men det fanns ingen struktur och ingen mållinje. Blev omotiverad ganska snabbt, man måste ju äta så resten av livet. Klart man vill kunna äta tex pizza nån gång eller ta en glass på sommaren liksom. 
    Det beror ju lite på hur strikt man är. Visst kan man ta en glass på sommaren, det värsta man kan göra är nog att förbjuda saker för sig själv. Det handlar om ett aktivt val. Kanske kommer jag äta en glass eller flera i sommar, kanske inte. Jag vet hur dåligt jag mår av kolhydrater, men kanske tycker jag där och då att det är värt det.
    Annars tar jag helt enkelt lite vispad grädde med hallon (eftersom jag vet att det alternativet finns på min favorit glassbar här i stan).

Men kul att du hittat något som funkar för dig, och jag önskar dig all lycka!!
  • Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-09 08:47:11 följande:
    Jag har svårt att köpa att det skulle vara lättmargarinets fel att folk blir sjuka. Men visst själv har jag aldrig anammat rekommendationerna om lättmjölk och margarin, utan kört på med mellanmjölk (de få gånger jag dricker det) och bregott, smör och vispgrädde naturligtvis. De stora mängderna snabba kolhydrater och enorma portioner mat, så att grönsakerna får ge vika, många äter bara ett par gurkskivor, ett salladsblad och en bit tomat till t.ex en halv tallrik med potatisgratäng, , kött och sen beasås som fyller resten av tallriken. Helt galna proportioner och alldeles för mycket kalorier totalt sett.
    Jag har gått ner i vikt med VV, genom att äta fettsnålt och mycket grönsaker osv. Inga problem. Men jag gick upp sedan, sakta men säkert. Godissuget försvann inte. Från oktober 2011 till januari 2012 gick jag ner 7 kg genom att räkna kalorier och äta bra. Inga problem, men godissuget försvann inte. Nu äter jag betydligt mindre kolhydrater och godissuget är borta.

När livsmedelsverket rekommenderar folk att dra ner på fettet och äta bröd till varje måltid och att använda lättprodukter då tror ju folk att det är OK att göra så. Detta leder till att folk överäter. Naturligtvis finns det folk som är som du, som inte har problem och som inte triggas lätt att överäta. Och du blir ju mätt och belåten för att du äter riktig mat utan tillsatser.
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 08:52:39 följande:
    Jag åt bröd med frön (frökusar typ) eller annat MÖRKT bröd.
    Mycket grönsaker, båd på jobbet och hemma. (eftersom jag jobbade på hotellet fick jag ju lägga upp min egen mat). Pastan var nästa alltid fullkorn (inte på jobbet dock), mycket grönsaker och frukt. (frukt ÄR godis, blä!!)

Mur mycket längre tänker du dra det här? Jag mår bättre nu, varför inte bara inse det? Varför jiddra vidare som om du är nån kostguru?
    Nämnde jag även att mitt bajs inte luktar nåt längre och att jag ALDRIG är dålig i magen längre?
    Det finns INGET du kan säga som kan få mig att gå på att det jag åt tidigare är bättre för mig än det jag äter idag! Jag har aldrig ont längre, är aldrig sugen på något onyttigt (äter sällan lchf-godsaker), så vart är det du vill komma??
    Mörkt bröd är inte per automatik bra bröd. Varför slutade du inte med att dricka läsk dagligen?

Att man äter "mycket grönsaker" beror ju på vad man jämför med. Vissa anser som sagt att ett par gurkbitar, en tomatskiva och ett salladsblad är mycket.  Hur stor andel pasta och hur stor andel kött/fisk och grönsaker var det på en normal tallrik? Sånt spelar roll.

Vad bra att du mår bättre. jag tänker fortsätta diskutera för ämnet är intressant och tyvärr är det många som inte inser att de med stor sannolikhet har ätit fel förut trots att de har ätit 2-3 potatisar, 6-8 köttbullar, 0.25-0.5 dl sås och 1/2 dl grönsaker utan som tycker att det är en bra och hälsosam kombination. Mycket hänger på hur det totala intaget under dagarna ser ut. Slarvar man mycket har man inte stort utrymme att slarva med måltiderna. Vissa bör inte slarva alls för att ha en chans att må bättre.

Du tillät dig läsk, godis, glass och kakor dagligen skrev du. Hade du valt att dricka vatten och äta mer grönsaker så hade du också gått ner i vikt och mått betydligt bättre än då du tillät dig att överkonsumera snabba kolhydrater.

Jag äter i stort sett aldrig godis, kakor eller dricker läsk. Det är enstaka gånger. Jag blir sällan och aldrig sugen på det helt enkelt och jag äter en normal blandad kost. Jag är övertydag att mycket beror på vad man äter överhuvudtaget. Skulle jag börja äta en kaka till fikat på eftermiddagen triggar jag säkert igång belöningssystemet och vill ha mer. De få gånger jag har ett sug, för att jag ätit dålig mat, tar jag en bit mörk choklad. Det räcker.
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-09 10:34:14 följande:
    Mörkt bröd är inte per automatik bra bröd. Varför slutade du inte med att dricka läsk dagligen?

Att man äter "mycket grönsaker" beror ju på vad man jämför med. Vissa anser som sagt att ett par gurkbitar, en tomatskiva och ett salladsblad är mycket.  Hur stor andel pasta och hur stor andel kött/fisk och grönsaker var det på en normal tallrik? Sånt spelar roll.

Vad bra att du mår bättre. jag tänker fortsätta diskutera för ämnet är intressant och tyvärr är det många som inte inser att de med stor sannolikhet har ätit fel förut trots att de har ätit 2-3 potatisar, 6-8 köttbullar, 0.25-0.5 dl sås och 1/2 dl grönsaker utan som tycker att det är en bra och hälsosam kombination. Mycket hänger på hur det totala intaget under dagarna ser ut. Slarvar man mycket har man inte stort utrymme att slarva med måltiderna. Vissa bör inte slarva alls för att ha en chans att må bättre.

Du tillät dig läsk, godis, glass och kakor dagligen skrev du. Hade du valt att dricka vatten och äta mer grönsaker så hade du också gått ner i vikt och mått betydligt bättre än då du tillät dig att överkonsumera snabba kolhydrater.

Jag äter i stort sett aldrig godis, kakor eller dricker läsk. Det är enstaka gånger. Jag blir sällan och aldrig sugen på det helt enkelt och jag äter en normal blandad kost. Jag är övertydag att mycket beror på vad man äter överhuvudtaget. Skulle jag börja äta en kaka till fikat på eftermiddagen triggar jag säkert igång belöningssystemet och vill ha mer. De få gånger jag har ett sug, för att jag ätit dålig mat, tar jag en bit mörk choklad. Det räcker.
    vad duktig du är...
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-08 19:51:37 följande:
    Havregrynsgröt ger en bra mättnad det med potatis. När man äter normalkost äter man även vit fisk som ger väldigt bra mättnadskänsla och kött, frukter och grönsaker som också ger det. Jag förstår inte problemet faktiskt. Inte får jag sug av att överäta bara för att jag äter spaghetti och köttfärssås eller fisk och potatis. Men det kan ju ha att göra med att jag väldigt gärna äter mycket kokta, råa, stuvade, stekta, grillade grönsaker också. Jag tror många äter för lite grönsaker och låter själva maten göra dem mätta. Äter man då vetemjölspasta och gör en köttfärssås med cf och grädde, som jag har förstått att många gör, så är det inte konstigt om man behöver äta mycket (kcal) för att bli mätt.

Lustigt nog är jag sällan sugen på skitmat eller behöver äta mycket.
    Jag har ju berättat att jag åt GI. Åt var 3e timme men var hungrig och sugen mellan målen, framförallt innan middan. Jag blir, förutom dålig i magen, hungrig efter 1-2 timmar efter havregrynsgröt. Och då försökte jag ändå låta kroppen anpassa sig, men efter en månad med onödigt magknip vart jag int mer mätt av havregrynsgröt.
    JAG har aldrig märkt att jag blir mer mätt av fullkorn. Ibland blir det stressigt och man hinner inte ta mellanmål 3 timmar efter och då blir man vrålhungrig. Med LCHF slipper jag planera, håller mig mätt i 5-6 timmar och är pigg mellan målen.

Alla är olika. Många reagerar starkt även på långsamma kolhydrater.

MEN du vet att jag inte har nåt emot långsamma kolhydrater. En frisk normal människa kan äta mer av det (men jag tycker ändå man bör minska E% till kanske 40). Jag vill bara att folk förstår att många inte kan äta dom,.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 09:18:10 följande:
    Jag har gått ner i vikt med VV, genom att äta fettsnålt och mycket grönsaker osv. Inga problem. Men jag gick upp sedan, sakta men säkert. Godissuget försvann inte. Från oktober 2011 till januari 2012 gick jag ner 7 kg genom att räkna kalorier och äta bra. Inga problem, men godissuget försvann inte. Nu äter jag betydligt mindre kolhydrater och godissuget är borta.

När livsmedelsverket rekommenderar folk att dra ner på fettet och äta bröd till varje måltid och att använda lättprodukter då tror ju folk att det är OK att göra så. Detta leder till att folk överäter. Naturligtvis finns det folk som är som du, som inte har problem och som inte triggas lätt att överäta. Och du blir ju mätt och belåten för att du äter riktig mat utan tillsatser.
    Absolut tror jag att man kan få svårt att hålla vikten när man börjar äta mer "normalt" igen. Jag blir nyfiken på vad det är i vissas kost som gör att deras belöningssystem triggas. Jag har svårt att tro att det beror på alla kolhydrater i rätt mängder, däremot köper jag att snabba kolhydrater påverkar suget. Jag är mer inne på att man överkonsumerar kolhydrater även om man tror sig äta nyttigt för att man väljer långsamma kolhydrater i kosten.

Fettrekommendationerna har jag aldrig köpt. naturligt är alltid bäst enligt min livsfilosofi.

De rekommenderar fullkornsbröd till varje måltid just för att forskning visar att det är betydelsefullt för hälsan att man får i sig 70-90 gram fullkorn per dag. Men, det gäller ju att man läser på så att man inte överkonsumerar kolhydrater ändå. Äter man havregrynsgröt och fullkornspasta under dagen så har man nått kvoten:

Den rekommenderade mängden 70-90 gram fullkorn per dag motsvarar ungefär

- 1 portion havregrynsgröt och 1 portion fullkornspasta eller
    - 2 skivor knäckebröd och 1 portion fullkornsbulgur eller
    - 1 portion fullkornsflingor, 1 skiva nyckelhålsmärkt mjukt bröd, 1 skiva knäckebröd och 1 portion fullkornspasta.

• yena89
    h8him skrev 2012-05-09 10:34:14 följande:

Undra när du kan inse att alla inte kan äta som dig?

Håller man sig till tallriksmodellen är det inga problem. Problemet är att många inte blir mätta på tallriksmodellen eller att dom konstant är sugna av alla kolhydrater och då slutar det med att man äter onyttigheter istället.
    Varför äta nåt som gör att man har ett djävulskt sug varje dag?

Alla är inte friska och perfekta som lilla dig!
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 10:38:59 följande:
    Jag har ju berättat att jag åt GI. Åt var 3e timme men var hungrig och sugen mellan målen, framförallt innan middan. Jag blir, förutom dålig i magen, hungrig efter 1-2 timmar efter havregrynsgröt. Och då försökte jag ändå låta kroppen anpassa sig, men efter en månad med onödigt magknip vart jag int mer mätt av havregrynsgröt.
    JAG har aldrig märkt att jag blir mer mätt av fullkorn. Ibland blir det stressigt och man hinner inte ta mellanmål 3 timmar efter och då blir man vrålhungrig. Med LCHF slipper jag planera, håller mig mätt i 5-6 timmar och är pigg mellan målen.

Alla är olika. Många reagerar starkt även på långsamma kolhydrater.

MEN du vet att jag inte har nåt emot långsamma kolhydrater. En frisk normal människa kan äta mer av det (men jag tycker ändå man bör minska E% till kanske 40). Jag vill bara att folk förstår att många inte kan äta dom,.
    Just det ja, jag glömde.Flört Men man kan faktiskt äta för mycket även om man äter långsamma kolhydrater. Sen är det inte alla som har magar som tål fullkorn och då blir det svårt. Men i normalfallet, för de som inte har t.ex magproblem så tycker jag det är vettigare att börja med att lägga om kosten och att se till att inte överäta av något.

Vi är nog ganska överens har jag för mig.
Svar på tråden "namndieter"