• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • yena89

Fullkorn visar sig bra jämfört med vitt mjöl. Som att säga att bensin är bättre att dricka än syra för att färre dör.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 10:49:38 följande:
    Undra när du kan inse att alla inte kan äta som dig?

Håller man sig till tallriksmodellen är det inga problem. Problemet är att många inte blir mätta på tallriksmodellen eller att dom konstant är sugna av alla kolhydrater och då slutar det med att man äter onyttigheter istället.
    Varför äta nåt som gör att man har ett djävulskt sug varje dag?

Alla är inte friska och perfekta som lilla dig!
    Jag är varken frisk eller perfekt men jag tar eget ansvar för det jag äter.

Härskarteknik som "lilla dig" behöver fröken inte komma med, det skapar bara en dålig stämning. Kan man inte diskutera utan påhopp och acceptera motsatta åsikter så ska man kanske låta bli?
  • intetnyttpåplusfronten
    yena89 skrev 2012-05-09 10:49:38 följande:
    Undra när du kan inse att alla inte kan äta som dig?

Håller man sig till tallriksmodellen är det inga problem. Problemet är att många inte blir mätta på tallriksmodellen eller att dom konstant är sugna av alla kolhydrater och då slutar det med att man äter onyttigheter istället.
    Varför äta nåt som gör att man har ett djävulskt sug varje dag?

Alla är inte friska och perfekta som lilla dig!
    "lilla dig"? Verkligen?
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-09 10:55:02 följande:

Härskarteknik som "lilla dig" behöver fröken inte komma med, det skapar bara en dålig stämning. Kan man inte diskutera utan påhopp och acceptera motsatta åsikter så ska man kanske låta bli?
    kanske borde leva som du lär?? Istället för att försöka övertyga oss om att så som du äter är det enda rätta... det funkar inte för alla, när ska du få in det i ditt huvud?? (kanske har huvudet för lång upp i din egen röv för att få in det vi skriver.)
    (ja, jag vet att jag blir "aggressiv" och inte håller mig till ämnet, men jag börjar trötta rätt rejält på ditt vässande om hur bra du är och att ditt sätt är det enda som gäller, det är inte så, har du svårt att fatta eller??)
    (med risk för anmälan och avstängning så säger jag nu tack och hej!)
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 11:07:14 följande:
    kanske borde leva som du lär?? Istället för att försöka övertyga oss om att så som du äter är det enda rätta... det funkar inte för alla, när ska du få in det i ditt huvud?? (kanske har huvudet för lång upp i din egen röv för att få in det vi skriver.)
    (ja, jag vet att jag blir "aggressiv" och inte håller mig till ämnet, men jag börjar trötta rätt rejält på ditt vässande om hur bra du är och att ditt sätt är det enda som gäller, det är inte så, har du svårt att fatta eller??)
    (med risk för anmälan och avstängning så säger jag nu tack och hej!)
    Var accepterar jag inte andras åsikter? Jag fortsätter argumentera, absolut, andra får däremot tycka vad de vill. Jag faller inte för att köra med "lilla vän" eller andra stilar förrän andra bemöter mig med det. Inte tar jag emot utan att ge igen.

Jag skriver inte hur bra jag är. Tack för att du påstår att jag är det. Seriöst. jag förklarar hur jag har valt att leva och jag fortsätter ifrågasätta när vissa påstår sig ha ätit mängder med långsamma kolhydrater i form av bröd till varje måltid, fullkornspasta och gröt till frukost. klart man äter för mycket om man äter det i mängder och hela tiden. Klart det skapar ett sug ändå. För mig är det logiskt att man ser över balansen i maten man äter om det är så att man inte känner sig mätt trots att man äter massor.

Jag tillhör inte de som anmäler utan jag säger vad jag tycker direkt till den jag pratar med. Varför hetsar du upp dig på att jag vägrar köpa LCHF flummet? Varför bryr du dig om att jag inte tänker göra tant Dahlqvist, Skaldeman eller Kostdoktorn rikare genom att köpa deras speciella böcker och sponsra deras kostråd som saknar vetenskapligt stöd. Däremot lär jag mig gärna mer. Men ingen kommer med något nytt. Det snackas blodsockerkurvor som om alla hade diabetes. Det snackas om hur farliga kolhydrater är... Jo tjena, det snackas om dessa hemska lättmargariner och kolhydrater och hur ursprungsmänniskan levt... Suck. Kom med något nytt och ha gärna ett seriös källa på det som påstås säger jag bara.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 10:51:26 följande:
    Fullkorn visar sig bra jämfört med vitt mjöl. Som att säga att bensin är bättre att dricka än syra för att färre dör.
    Nej, forskning visar att fullkornet i sig är betydelefullt för en god hälsa. Kanske behöver du läsa på lite rörande forskningen när det gäller normal mat, så du slipper komma med dåliga argument?
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-09 10:50:59 följande:
    Just det ja, jag glömde.Flört Men man kan faktiskt äta för mycket även om man äter långsamma kolhydrater. Sen är det inte alla som har magar som tål fullkorn och då blir det svårt. Men i normalfallet, för de som inte har t.ex magproblem så tycker jag det är vettigare att börja med att lägga om kosten och att se till att inte överäta av något.

Vi är nog ganska överens har jag för mig.
    Ja men dåså, dom som väljer LCHF är ju oftast dom som inte klarar av fullkorn eller som inte klarar att stå emot ett enormt sug.

Och jag sa att jag låg mellan 1200-1500kcal eftersom jag räknade på recepten och bra åt en portion.
    h8him skrev 2012-05-09 10:55:02 följande:

Det blir väldigt tröttsamt att diskutera med nån som vägrar inse att många inte kan äta "normalt.
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-09 10:58:46 följande:
    "lilla dig"? Verkligen?
    Japp, kolla svaret ovan. Till slut blir man trött och så slinkar det ur en dåliga ord.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-09 11:24:04 följande:
    Var accepterar jag inte andras åsikter? Jag fortsätter argumentera, absolut, andra får däremot tycka vad de vill. Jag faller inte för att köra med "lilla vän" eller andra stilar förrän andra bemöter mig med det. Inte tar jag emot utan att ge igen.

Jag skriver inte hur bra jag är. Tack för att du påstår att jag är det. Seriöst. jag förklarar hur jag har valt att leva och jag fortsätter ifrågasätta när vissa påstår sig ha ätit mängder med långsamma kolhydrater i form av bröd till varje måltid, fullkornspasta och gröt till frukost. klart man äter för mycket om man äter det i mängder och hela tiden. Klart det skapar ett sug ändå. För mig är det logiskt att man ser över balansen i maten man äter om det är så att man inte känner sig mätt trots att man äter massor.

Jag tillhör inte de som anmäler utan jag säger vad jag tycker direkt till den jag pratar med. Varför hetsar du upp dig på att jag vägrar köpa LCHF flummet? Varför bryr du dig om att jag inte tänker göra tant Dahlqvist, Skaldeman eller Kostdoktorn rikare genom att köpa deras speciella böcker och sponsra deras kostråd som saknar vetenskapligt stöd. Däremot lär jag mig gärna mer. Men ingen kommer med något nytt. Det snackas blodsockerkurvor som om alla hade diabetes. Det snackas om hur farliga kolhydrater är... Jo tjena, det snackas om dessa hemska lättmargariner och kolhydrater och hur ursprungsmänniskan levt... Suck. Kom med något nytt och ha gärna ett seriös källa på det som påstås säger jag bara.
    varför bryr DU dig om att jag äter lchf? varför ifrågasätter DU MITT val av kost? vart har jag ifrågasatt dig? Ingenstans! För jag anser att du gör som du vill! Jag köper inte deras kokböcker, jag bidrar inte på något sätt (kanske indirekt, men det är inget jag tar ansvar för) till att dom ska bli rikare och få fler "anhängare".
    Jag anser att du är en ignorant person (det är så du framställer dig här enl mig) som kategoriskt avfärdar allt som du tycker är "flummigt". Enl mig är det av ren rädsla. Hur kan man så hårt avfärda något man inte testat? Hur kan man om och om igen påstå att lchf inte är bra när det är så många som mår bra av att äta så och när du inte ens testat?

Och jag skulle aldrig utan ironi påstå att du är "bra" på något sätt när det kommer till din kost, tycker du att du är bra så får det stå för dig. Jag anser inte heller att jag är "bra" pga min kost, däremot är kosten bra för mig och min kropp. Deal with it. Jag behöver inte "frälsas" av någon som dig. Du kan få mig förbannad över din ignorans, du kan få mig att gå OT just pga av det, det kan jag ge dig, men du kan ALDRIG ALDRIG få mig att gå på ditt snack och börja äta kolhydrater igen, så varför fortsätta försöka? Det finns inget du säger som skulle få mig att börja äta den skiten igen och gå runt med konstant smärta. Så, ge upp...
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 11:31:02 följande:
    Ja men dåså, dom som väljer LCHF är ju oftast dom som inte klarar av fullkorn eller som inte klarar att stå emot ett enormt sug.

Och jag sa att jag låg mellan 1200-1500kcal eftersom jag räknade på recepten och bra åt en portion.

Det blir väldigt tröttsamt att diskutera med nån som vägrar inse att många inte kan äta "normalt.

Japp, kolla svaret ovan. Till slut blir man trött och så slinkar det ur en dåliga ord.
    Men du, varför funkar viktnedgång om man äter balanserad normalkost  och tränar? Det är intressant att det finns mängder av viktnedgångsprogram på TV och dåliga magar, gränsfall till diabetes och mängder av andra symptom och sjukdomar botas även för dem? Hur kommer det sig?

Det är väldigt tröttsamt att diskutera med någon som inte inser riskerna med att inte få i sig all den näring kroppen behöver varje dag men inte behöver jag kläcka ur mig sånt ändå. Kanske är det för att jag äter normalkost som jag inte blir så lättretlig.Flört
  • Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-09 11:24:04 följande:

Så alla dessa människor med diabetes och övervikt som finns idag, de har ätit fel mat enligt dig och får skylla sig själv? De ska bara återgå till äta normalt så ordnar allt sig? Säger du så till en alkoholist också, drick mindre så mår du bättre?
    Ja,många människor har ätit fel/äter fel och naturligtvis är det deras eget ansvar. Men om nu dessa människor mår bättre av att skippa kolhydrater coh genom det inte faller tillbaka i gamla ovanor, är inte det bra då?
    LCHF förespråkar riktig mat, de flesta äter precis som du, fast utan bröd, ris och pasta. Är det flummigt tycker du?
Svar på tråden "namndieter"