h8him skrev 2012-05-09 12:57:38 följande:
Ja, det är ju det jag försöker komma åt här. Många vill inte förstå att de kan äta fel även om de tycker sig följa tallriksmodellen osv. Det är inte så jäkla lätt att äta rätt om man inte har fått lära sig "på riktigt" hur en bra tallrik ska se ut och hur riktig mat ska smaka.
Jag försöker inte hitta fiender här utan tycker en vettig diskussion, för att skapa förändring för våra barn t.ex är på sin plats. Det kan ge dem en bättre start i livet än vad måna andra hade.
Poängen är att jag inte kan äta kolhydrater utan att trilla dit igen. Till exakt samma osunda ätande som förut.
Äter jag en tallrik med tex potatis/ris eller fullkornspasta ( med tillbehör ) så är jag inte mätt och nöjd efteråt. Jag vill ha mer. Jag vill ha den där extra tallriken så mycket att det är det enda jag kan tänka på, tills jag helt enkelt inte kan stå emot. Så jag äter den.
Sen är jag mätt i kanske nån timme och därefter blir jag sugen på en macka. Men jag kan inte äta bara en macka, utan vill ha mer så jag tar en till osv osv.
Jag kan låta bli ett tag. Med följd att det enda jag tänker på är maten jag inte ska äta. Att jag är sugen konstant. Och i längden funkar det inte. Inte många klarar att gå så dag ut och dag in utan att trilla dit.
Jag gissar att du och ts inte har det problemet, så ni kommer aldrig kunna förstå hur svårt det är. Och då kan man lätt bli lite aggressiv när någon kommer och knäpper en på näsan genom att tala om att " det är minsann bara äta så här, det fattar ju alla".
Ja, jag fattar det, men jag kan inte. Som skrivbordsteori är det glasklart, men inte i praktiken.
Så som jag äter idag så äter jag inte ens en tredjedel av vad jag åt förut och ändå är jag numera mätt och nöjd efter mina måltider.
Jag förstår däremot att vissa kan äta enligt tex tallriksmodellen utan problem, men även att det inte funkar för alla. Och när dessa då hittar en kost som faktiskt passar dem och mår bra av, så förstår jag inte meningen med att tala om att det är fel.
För det är ju så, inte många fortsätter äta en kost man mår skit av. Så äter folk nu paleo,lchf, raw eller vegetariskt så får man kanske lita på att de vet bäst.