• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 11:35:41 följande:
    varför bryr DU dig om att jag äter lchf? varför ifrågasätter DU MITT val av kost? vart har jag ifrågasatt dig? Ingenstans! För jag anser att du gör som du vill! Jag köper inte deras kokböcker, jag bidrar inte på något sätt (kanske indirekt, men det är inget jag tar ansvar för) till att dom ska bli rikare och få fler "anhängare".
    Jag anser att du är en ignorant person (det är så du framställer dig här enl mig) som kategoriskt avfärdar allt som du tycker är "flummigt". Enl mig är det av ren rädsla. Hur kan man så hårt avfärda något man inte testat? Hur kan man om och om igen påstå att lchf inte är bra när det är så många som mår bra av att äta så och när du inte ens testat?

Och jag skulle aldrig utan ironi påstå att du är "bra" på något sätt när det kommer till din kost, tycker du att du är bra så får det stå för dig. Jag anser inte heller att jag är "bra" pga min kost, däremot är kosten bra för mig och min kropp. Deal with it. Jag behöver inte "frälsas" av någon som dig. Du kan få mig förbannad över din ignorans, du kan få mig att gå OT just pga av det, det kan jag ge dig, men du kan ALDRIG ALDRIG få mig att gå på ditt snack och börja äta kolhydrater igen, så varför fortsätta försöka? Det finns inget du säger som skulle få mig att börja äta den skiten igen och gå runt med konstant smärta. Så, ge upp...
    Var skrev jag något om just dig? Jorden kretsar inte kring dig och inte heller gör den här diskussionen det. Vi diskuterar väl att dessa dieter kan vara skadliga för kroppen och att en normal kosthållning plus motion kan göra underverk för de flesta eller har jag missuppfattat trådstarten menar du?

Bara genom att få folk att läsa deras internetsidor tjänar de pengar..

Du får tycka det. Själv har jag inte den vetskapen att jag är sån, inte heller familj, vänner eller bekanta brukar framställa mig sådan. Intressant att en främling på nätet gör det, baserat på att jag vägrar köpa att LCHF är bra för människor generellt sett.

Det handlar inte om ignorans, jag har inget behova av att bemöta dina personangrepp eftersom dina åsikter om min person inte betyder något för mig.

Personligen så skiter jag i vad just du äter. Käka råttgift eller gräsloppor om du vill, tråden handlar inte om dig och vad just du äter. Kanske är det dags att lyfta blicken och se världen utanför? Det finns människor där ute som är bra, fina människor som jag känner och som riskerar att skada sina kroppar allvarligt om de fortsätter en längre tid med att livnära kroppen till större delen på fett, sen proteiner och i slutet enormt lite kolhydrater. Det finns barn och ungdomar som riskerar skadas. Dem bryr jag mig om. Jag kan inte förstå hur lätt det är för vissa att inte granska information kritiskt faktiskt. Men alla är vi olika.
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-09 08:00:30 följande:
    Vilket bröd, vilken pasta, hur såg en typisk lunch ut? Vad drack du? Åt du grönsaker, rotsaker och frukt? Hur mycket per dag ungefär?

Det låter som du har ätit mycket kcal och lite näring förut om du har ätit uteluncher och pizza varje vecka.

Klart du mår bättre av att äte enligt LCHF om det är så.

Klart jag åt fel och för mycket.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 12:54:18 följande:
    Klart jag åt fel och för mycket.
    Ja, det är ju det jag försöker komma åt här. Många vill inte förstå att de kan äta fel även om de tycker sig följa tallriksmodellen osv. Det är inte så jäkla lätt att äta rätt om man inte har fått lära sig "på riktigt" hur en bra tallrik ska se ut och hur riktig mat ska smaka.

Jag försöker inte hitta fiender här utan tycker en vettig diskussion, för att skapa förändring för våra barn t.ex är på sin plats. Det kan ge dem en bättre start i livet än vad måna andra hade.
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-09 12:57:38 följande:
    Ja, det är ju det jag försöker komma åt här. Många vill inte förstå att de kan äta fel även om de tycker sig följa tallriksmodellen osv. Det är inte så jäkla lätt att äta rätt om man inte har fått lära sig "på riktigt" hur en bra tallrik ska se ut och hur riktig mat ska smaka.

Jag försöker inte hitta fiender här utan tycker en vettig diskussion, för att skapa förändring för våra barn t.ex är på sin plats. Det kan ge dem en bättre start i livet än vad måna andra hade.

Poängen är att jag inte kan äta kolhydrater utan att trilla dit igen. Till exakt samma osunda ätande som förut.

Äter jag en tallrik med tex potatis/ris eller fullkornspasta ( med tillbehör ) så är jag inte mätt och nöjd efteråt. Jag vill ha mer. Jag vill ha den där extra tallriken så mycket att det är det enda jag kan tänka på, tills jag helt enkelt inte kan stå emot. Så jag äter den.
    Sen är jag mätt i kanske nån timme och därefter blir jag sugen på en macka. Men jag kan inte äta bara en macka, utan vill ha mer så jag tar en till osv osv. 

Jag kan låta bli ett tag. Med följd att det enda jag tänker på är maten jag inte ska äta. Att jag är sugen konstant. Och i längden funkar det inte. Inte många klarar att gå så dag ut och dag in utan att trilla dit. 

Jag gissar att du och ts inte har det problemet, så ni kommer aldrig kunna förstå hur svårt det är. Och då kan man lätt bli lite aggressiv när någon kommer och knäpper en på näsan genom att tala om att " det är minsann bara äta så här, det fattar ju alla". 
    Ja, jag fattar det, men jag kan inte. Som skrivbordsteori är det glasklart, men inte i praktiken.   

Så som jag äter idag så äter jag inte ens en tredjedel av vad jag åt förut och ändå är jag numera mätt och nöjd efter mina måltider. 

Jag förstår däremot att vissa kan äta enligt tex tallriksmodellen utan problem, men även att det inte funkar för alla. Och när dessa då hittar en kost som faktiskt passar dem och mår bra av, så förstår jag inte meningen med att tala om att det är fel.  

För det är ju så, inte många fortsätter äta en kost man mår skit av. Så äter folk nu paleo,lchf, raw eller vegetariskt så får man kanske lita på att de vet bäst.                
  • Faile
    Faile skrev 2012-05-09 13:11:43 följande:

Poängen är att jag inte kan äta kolhydrater utan att trilla dit igen. Till exakt samma osunda ätande som förut.

Äter jag en tallrik med tex potatis/ris eller fullkornspasta ( med tillbehör ) så är jag inte mätt och nöjd efteråt. Jag vill ha mer. Jag vill ha den där extra tallriken så mycket att det är det enda jag kan tänka på, tills jag helt enkelt inte kan stå emot. Så jag äter den.
    Sen är jag mätt i kanske nån timme och därefter blir jag sugen på en macka. Men jag kan inte äta bara en macka, utan vill ha mer så jag tar en till osv osv. 

Jag kan låta bli ett tag. Med följd att det enda jag tänker på är maten jag inte ska äta. Att jag är sugen konstant. Och i längden funkar det inte. Inte många klarar att gå så dag ut och dag in utan att trilla dit. 

Jag gissar att du och ts inte har det problemet, så ni kommer aldrig kunna förstå hur svårt det är. Och då kan man lätt bli lite aggressiv när någon kommer och knäpper en på näsan genom att tala om att " det är minsann bara äta så här, det fattar ju alla". 
    Ja, jag fattar det, men jag kan inte. Som skrivbordsteori är det glasklart, men inte i praktiken.   

Så som jag äter idag så äter jag inte ens en tredjedel av vad jag åt förut och ändå är jag numera mätt och nöjd efter mina måltider. 

Jag förstår däremot att vissa kan äta enligt tex tallriksmodellen utan problem, men även att det inte funkar för alla. Och när dessa då hittar en kost som faktiskt passar dem och mår bra av, så förstår jag inte meningen med att tala om att det är fel.  

För det är ju så, inte många fortsätter äta en kost man mår skit av. Så äter folk nu paleo,lchf, raw eller vegetariskt så får man kanske lita på att de vet bäst.                
    Ska lägga till, att inte många äter en medveten vald kost som man mår skit av. Att många äter fel är ju konstaterat
  • DanM

God morgon. Mycket aktivitet, kul :) först och främst, jag har hela tiden skrivit att inte alla ska äta som kag. Klart det finns undantag. Men den kosten jag förespråkar passar den breda massan och är långsiktigt bättre än t.ex. lclhf (som verkar vara den enda dieten som diskuteras). Och läser ni vad ni själva skriver? En skriver stt vi är idioter som vägrar lyssna på hennes argument, sedan i samma inlägg skriver hon att hon aldrig kommer ändra åsikt oavsett vad vi skriver. Verkligen? Bad är det för jättekonstig inställning. Överlag i denna tråden så kommer vi som är emot dessa dieter med lugna inlägg och fakta, medans ni skriker jag äter vad jag vill låt mig va osv tillbaka. Jag skrev överlag, inte alla. De som skrivit in vad de åt förr kontra nu bara styrker vad jag skrev i morse. Den första där åt vansinnigt mycket, och en hel del tomma kalorier. Den som jobbade på restaurang, om jag inte missminner mig, åt godis/fika och drack läsk varje dag. Kart du hade ett konstant sockersug. Detta är ett beroende och kan brytas. Jag älskar kakor och godis. Hae lätt fikat varje dag. Nu har jag god självdisciplin och ör väldigt envis, så har jag bestämmt så låter jag helt enkelt bli. Har man problem med disciplinen har jag tips. Och det är rätt tabu stt säga till folk att vad dom äter är fel, som någon skrev. Skulle jag gå fram till en överviktig person som står och plockar på sig vid lösgodiset skulle det nog ta hus i helvetet. Jag kommer fortsätta diskutera tills jag får bättre argument än: Jag gör som jag vill, låt mig va! Och till slut så riktsr jag en kommentar till tonårsmamman1s inlägg: ja, folk som är överviktiga och har diabetes orsakad av fetma har ätit fel mat. Hade de inte gjort det hade de inte varit feta. Enkel matematik (med undantag såklart).

• DanM

Just det.....jag bryr mig om vad just DU äter likväl vad jag bryr mig om vad alla som äter en kost jag tycker är helt fel äter. Jag vill att alla ska må bra och leva länge.

• Kattdamen

Jag åt bra tidigare, jag gick ner i vikt.

Däremot så försvann aldrig min magvärk. Jag är trött på att få fruktansvärd magvärk dagligen, och bajsa på mig och spy.

En kopp te, tack.
  • DanM
    Kattdamen skrev 2012-05-09 14:04:53 följande:
    Jag åt bra tidigare, jag gick ner i vikt. Däremot så försvann aldrig min magvärk. Jag är trött på att få fruktansvärd magvärk dagligen, och bajsa på mig och spy.
    En kopp te, tack.

Det är klart att är/var trött på det. Vem vill ha det så? Men kollade du upp om du åt något du inte tålde? Som sagt, vissa är ellergiska coh/eller mindre tåliga för vanliga råvaror. Det är inte normalt att spy och bajsa ner sig av "vanlig" mat.
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-09 14:07:57 följande:
    Det är klart att är/var trött på det. Vem vill ha det så? Men kollade du upp om du åt något du inte tålde? Som sagt, vissa är ellergiska coh/eller mindre tåliga för vanliga råvaror. Det är inte normalt att spy och bajsa ner sig av "vanlig" mat.
    IBS.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden "namndieter"