Juni-barnen
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
IdaElinLivia: härligt, hur tycker du det är/har varit? Jag vill ha nästa barn innan Elise blir 1 1/2 tror jag.
Men det här med amning och mens, mensen kan komma trots att man ammar? Men den kan lika gärna vara borta tills jag slutar?
IdaElinLivia: okey, det låter bra :).
Ja då kan jag tänka mej att det är lite tufft. Hur funkar ettåringen med den nya bebisen?
PetraK: Har 13 månader mellan mina två. Liam är nu sex veckor. Första månaden var knölig. Kanske mest för att jag blev snittad och inte var så pigg och kunde lyfta min dotter något alls första tiden. Allt blev så omständigt och jag hade ont. :/
I början gallskrek hon varje gång Liam lät, nu försöker hon ge honom sin napp och klappa på honom. Är bara på natten hon lackar ur och skriker om han väcker henne.
Annars tycker hon mest han är tråkig eftersom han inte kan leka. Så hon bryr sig inte så mycket. Hon har accepterar att han finns.
Ibland blir hon sur och ledsen när jag ammar och inte kan hjälpa eller leka med henne på en gång. Men det blir bättre hela tiden.
Hon vill också bli buren mer nu, förmodligen för att vi bär lillebror hela tiden.
Så nu när alla kommit in i sina nya roller tror jag bara det kommer bli roligare och roligare. Tufft, ja. Men helt klart värt det! :)
Oj Petra att du redan orkar tänka på nästa bebis jag varken orkar eller vågar just nu :P.
Jag är trött har fortfarande lite ont efter snittet å försöker komma in i rutinerna med bebis vilket inte alltid är lätt (amningen osv) även om det är underbart...för att inte tala om skräcken inför en till förlossning!
Ush jag har inte glömt den än iaf..hoppas att man gör det såsmåningom.
Annars är det säkert många fördelar med att skaffa barnen tätt; de har nog roligt tillsammans sen och så har du ju klarat av barnafödandet sen :).
Baby1112: okey, ja då är det ju inte så kul, om man är sliten efter förlossningen och så. Det är säkert tuffare att ha tätt emellan dom, men å andra sidan så har man "klarat av" småbarnstiden sen.
Och jag tror att barnen har stor glädje av varandra :).
Det är nog tufft med två barn även om man väntar tills den första blir lite äldre.
Bumman79: hehe Ne det känns lite märkligt att tänka på syskon så tätt inpå, men vi har pratat om det så länge så jag har varit inställd på det.
Förlossningen gick bra och jag glömde smärtan väldigt fort så om några månader börjar vi väl.
Det enda jag oroar mej för är att spricka igen i så fall..
Petra - vår dotter är 4,5 år och det är som du säger: tufft ändå. Hon blir ofta arg på Vincent och säger att han är dum och att vi ska sälja honom. Det gör faktiskt ont i mig även om hon i nästa sekund säger att hon älskar honom.
Vi hade också bestämt oss för täta barn men dotter fick kolik och då orkade vi ingenting mer! Så det var först förra sommaren som vi började känna att vi ville ha en till.
MissFörstånd: ja lite svartsjuka lär ju uppstå då och då! Men å andra sidan är det säkert jättemysigt att hon kan vara med och greja med den lille? :) (Älskar namnet Vincent förövrigt!)
Min systerdotter är snart 5 år och hon har inga syskon än, det blir ju så att hon kräver mycket uppmärksamhet från sina föräldrar istället, det är ju inte alltid kul att leka själv när man bara är hemma.
Ja, jag tror att det blir tufft hur man än gör det.
För min del skulle det passa bra att få barnafödandet "avklarat", för sen är min plan att utbilda mej (japp, jag gör't i "fel" ordning :P), och då vore det skönt att inte behöva ha avbrott för mammaledighet.
Jag har 18mån mellan mina tjejer och det funkar bra . Det ända är att den stora tjejen hittar på bus när jag ammar eller är upptagen med den lilla. Annars är hon så snäll mot lillasyster :) sen är jag ju ensam med barnen (sambon jobbar i annan stad) det gör ju det hela lite mer krongligt. Men i det stora hela tycker jag det är en perfekt ålders skillnad och de kommer ha stor glädje av varann senare:)
Lillsnurr82: ja man får ju välja sina tillfällen för bus ;). Är den stora tjejen hemma med dej på heltid eller har ni 15 timmars förskola? Om hon är hemma, är det svårt att aktivera henne?
Hur mycket är din karl borta?
Min jobbar onsdag-tisdag varannan vecka, men i och med det så kommer han kunna vara hemma mycket när nästa barn kommer, tar han en veckas semester/föräldraledigt så är han ju hemma i tre veckor, sen blir det ju väldigt tufft när han är borta.
Han ska åka och jobba i övermorrn för första gången sen Elise föddes, känns jättenervöst, men det kommer nog gå bra...