• Svar på tråden Juni-barnen
  • Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-07-18 23:12:02 följande:
    Sweet life: är de ett ersättningspulver? Vi använder Nan 1 just nu, de ska ju balansera magen. Stackarn ikväll har han tagit i massor men de kommer inget. Har masserar magen och cyklat med benen..

Okej då kan han få 120 varje mål va rädd att han fick i sig " för mycket " en kompis vars barn är en vecka yngre får knappt i sig 70. Men de är väl olika ifrån barn till barn ..
    Ja, det är ett pulver från Semper som innehåller lactobaciller som ska göra avföringen mjukare och lite "surare" och liknar bröstmjölken ännu mer. Vi ger också Nan 1 och den är enligt vår sköterska lite stoppande. Man kan även prova att ge Nan Pro 1. som tydligen ska ha liknande effekt som Sempers lemolac. Vi har samma problem. Han blir högröd i ansiktet, skriker till och krystar för att få ut nått och oftast går det inte alls och kommer det nått är det bara liiiiite liiiite...

Nej, dom säger till när dom inte vill ha mer. Simon blir skitarg om han får flaskan i munnen och han inte vill ha... Ja, alla barn äter olika mycket. Kollar man på förpackningen står det att barn 0-2 månader äter ca 80-150ml 5-6 gånger om dagen...
  • lycka 4

Jag har jordens dilemma ang dopet. Mina tre barn innan Lee är döpta men nu med Lee ( annan pappa) känner både jag å patric att vi verkligen inte vill ha ett kyrk dop. Vi vill inte ha något märkvärdigt alls. Funderar på om vi ska ha fika bara för dom närmsta ?

• Sweet life
    lycka 4 skrev 2012-07-19 08:03:33 följande:
    Jag har jordens dilemma ang dopet. Mina tre barn innan Lee är döpta men nu med Lee ( annan pappa) känner både jag å patric att vi verkligen inte vill ha ett kyrk dop. Vi vill inte ha något märkvärdigt alls. Funderar på om vi ska ha fika bara för dom närmsta ?
    Vi ska ha en namnfest istället. Vi anser inte att det är vårt beslut om Simon ska vara med i svenska kyrkan eller inte. Det får han bestämma själv den dagen han är stor nog för konfirmation.

Vi kör en "fest" för våra närmsta. Vi bjuder på nått gott att äta och fika och så gör vi en liten cermoni där vi välkomnar Simon till världen och berättar om hans namn och varför vi valt just dom. Presenterar eventuella faddrar och berättar för dom vad vi har för förhoppningar och förväntningar på dom.. Vi ska ha vår namnfest första helgen i september tänkte vi..
  • IdaElinLivia040611

Vi ska döpa både Livia och Luca men när vet jag inte riktigt än. Men det blir väl under september nån gång kan jag tänka mig.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-18 20:13:54 följande:
    Vi ska ha trädgårds dop den 25 augusti beställde inbjudningar på nätet i söndags :)

En fråga, Hampus är 5 veckor imorgon och får nu bara ersättning en ca 1,5 vecka tillbaka. Ni som också ger ersättning som har likagammla barn hur mycket äter de och hur ofta?

Oftast ger vi 90 ml och sista målet 120 för att han ska sova längre. Ibland blir han inte mätt på 90. Hur mycket äter era? Och hur är avföringen? Vi använder både semperdroppar och rapsolja men han är ändå hård i magen. .

Mysigt med trädgårdsdop :).

Minnah och din Hampus är ju precis lika gamla, skiljer bara en dag :). Minnah äter också enbart ersättning och får 120 flaska varje gång. Förra veckan åt hon alltid upp flaskan, men nu brukar hon lämna nästan 30-40 ml varje gång så då får hon i sig 90-100 ml. Hon äter med 3-4 timmars mellanrum. Hennes avföring är också hård på grund av ersättningen men vi ger henne en till två flaskor med babysemp bifidus från apoteket varje dag som innehåller laktulos och gör avföringen lite surare och lösare.
  • MissFörstånd

Sweet life - har du provat att byta blöja för att väcka honom under matningen nä han somnar?

Vi kommer att döpa Vincent i kyrkan för att vi gjorde det med storasyster. Egentligen kan jag inte svara på varför men känns konstigt om en är döpt och en inte är döpt i svenska kyrkan.

Vincent är fyra veckor (igår) och han har lett mot mig nu

• Ensortsmamma

Tack så hemskt mycket för era svar. Nu ska vi inhandla, han har inte bajsat på 2 dagar ( vet att de kan gå lång tid) men tycker så synd om honom han försöker och försöker men de kommer inget. Men då ska vi testa detta. Ska prata med BVC på tisdag då vi ska dit igen..

• Pluttan
    Sweetlife, ammar du eller ger du bara ersättning?
    Min flicka somnade också mycket vid amningarna innan. Sedan började jag ge henne mer ersättning så hon sover mera mellan målen och det funkar bättre. Hon är piggare och mer vaken nu när hon äter.

Vi funderar också på ett trädgårdsdop. Har inte bestämt datum ännu bara.
  • sanna87

Har inte varit inne här på ett tag, hoppas allt är bra med er :) 

Lillskrutten har varit inskriven på Drottning Silvias sen i lördags. Urinvägsinfektion i njuren :( Så hemskt o se när han har ont. Nu har iaf medicinen börjat hjälpa. Har gjort UL och inga synliga missbildningar i njurarna/urinblåsan i alla fall. Om en vecka ska vi få gör en gemmaundersökning (spruta in radioaktivt ämne vid njurarna för att se så de arbetar som de ska). 
    Hoppas på att bli utskriven efter det, lilla skrutten!  

• Elvis Mamma

Funderar på detta med hår, Enya har tjockt svart hår å alla säger att hon kommer tappa och skava av de för de gör tydligen alla bebisar med hår (?) men när brukar dom isåfall tappa det? Att lite skavs av de förstår man ju men vadå ramlar allt bara av plötsligt? Sonen hade också hår men absolut inte så mycket å han tappade aldrig nått