• Svar på tråden Juni-barnen
  • Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-07-20 09:34:39 följande:
    Phua.. Vaken natt var det här! Han har haft ont i magen och velat äta typ hela natten ( fast han får ersättning?!)
    Har nog lyckats dra på mig en så kallad "buffarm" som de säger i solsidan ;) låg och buffade på honom mest hela natten då de va de enda som hjälpte sen..
    Åh, jag vet exakt hur du känner dig efter en sån natt! Haha, buffarm har jag nog också snart...

Fördelen med ersättning är att man kan köra varannan natt... Så här hemma var det jag som fick sova hela natten i natt. Visst vaknar man till när han vaknar men man kan somna om igen sen!
  • Pluttan
    En fråga bara: Nyser era små också? Min lilla nyser en del och ibland småhostar. Kan de bli förkylda även att man ammar.?

Underbarapojke. Jag brukar få gå upp och sätta mig i soffan ibland. Annars somnar jag nästan.
  • IdaElinLivia040611
    Pluttan skrev 2012-07-20 09:48:02 följande:
    En fråga bara: Nyser era små också? Min lilla nyser en del och ibland småhostar. Kan de bli förkylda även att man ammar.?

Underbarapojke. Jag brukar få gå upp och sätta mig i soffan ibland. Annars somnar jag nästan.
    Luca nyser ganska ofta, dom får ju ibland upp mjölk/ersättning i näsan. Han kan även låta väldigt täppt fast det inte kommer nått snor, bvc sa att dom har trånga näsgångar och tårkanaler. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • Sweet life
    Pluttan skrev 2012-07-20 09:48:02 följande:

Så spädbarn har ofta trånga näsor vilket gör att dom nyser ofta.. helt normalt enligt BVC.. Simon nyser och hostar titt som tätt..

Förkylda kan dom definitivt bli trots amning.. det är ju ett virus som förs från person till person. Så träffar man nån som är förkyld så kan även bebisen bli det. Men det i sig är inget farligt!
  • Sweet life

Måste få skryta lite...

Simon vart tre veckor igår och idag när jag la honom på mage för att träna nacke så tryckte han upp både nacka och överkropp och vände, vred på huvudet och kollade runt... Duktiga killen!

• Annelie81

Här är en med mindre spända bröst....från början behövde jag bara amma från ett bröst och han var nöjd ( fanns så mycket mjölk så att det sprutade) efter ett tag behövde jag amma från båda och nu åt han fyra omgångar för att bli nöjd! Jag behöver inte ha inlägg längre och brösten är inte alls lika stora :(
    Håller min mjölk på att sina???

• MarieG81

Var på BVC igår o vägde Ella. Hon gick ner över 300 g första två dagarna o har sen har haft lite kämpigt att gå upp igen. Har varit på täta besök på BVC, känner mej som stammis efter knappt fyra veckor ;) Igår hade hon i allafall gått upp 300 g på en vecka, så nu väger hon 3875, jätteskönt!

På söndag är hon 4 veckor, helt otroligt vad tiden går snabbt! Jag tycker att det blir bättre o bättre för varje dag som går, jag älskar att vara mamma :)

Har åxå haft mina funderingar på amning offentligt. När vi har varit iväg så har jag ammat precis innan vi åker o oftast lyckas hon sova den tid vi är iväg. Vid två tillfällen har jag ammat i bilen, det har funkat bra :) Men det är nog så att desto mer van o till freds man blir desto enklare blir det att amma offentligt.

Ha en bra dag med era små pyren!!

• Lenis21

Här ammar jag också i det offentliga. Har ammat inne på Coop. Jag bryr mig inte om folk har ont av att se det. Då får de titta åt ett annat håll i så fall. Har ibland filt över men känner också att det blir för varmt ibland. Jag har ammat mitt i kön till kassan. Har också stora bröst så det går inte alltid smidigt att få fram brösten men försöker skyla bröstet så gott det går med handen tills bebis ligger framför.

Missförstånd- jag känner igen det där. Det var samma sak för oss. Minella gick i och för sig upp i vikt. 80 g på en vecka. Det var för lite tyckte dom. Började med att ge ersättning efter varje amning och gud så nöjd hon blev. Hon har nu gått upp ca 450g i veckan. Jag kände mig så misslyckad men det har släppt lite. Men tycker ibland att jag får blickar av okända när vi är ute då jag flaskmatar henne. Känns som att de ser ner på mig för att jag inte ammar. Men skiter i folk. Hoppas att det går bra för er. Får du några bra tips så dela gärna med dig.

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-20 09:34:39 följande:
    Phua.. Vaken natt var det här! Han har haft ont i magen och velat äta typ hela natten ( fast han får ersättning?!)

Har nog lyckats dra på mig en så kallad "buffarm" som de säger i solsidan ;) låg och buffade på honom mest hela natten då de va de enda som hjälpte sen..

Usch, vet precis hur det känns :(. Har du provat att hjälpa honom att få ut gaser och bajs genom att stoppa in tempen eller en så kallad fisventil. Det hjälper jättebra på Minnah som både har problem med hård mage och kollik. För bästa effekt kan man också massera magen precis innan också.