• Svar på tråden Juni-barnen
  • inarosegarden

hej!
    idag var vi ute på stan o kollade affärer, o käkade lunch. precis när vi fått in maten( satt på en liten uteservering, i ett hörn, själva) då min 6 veckors blev hungrig. vad göra? tar fram bröstet o börja amma. jag är väldigt obekväm med att visa minsta lilla, men skylde mig så det kan knappast ha synts nåt hur gör ni andra? man måste ju kunna gå ut! men är så rädd att nån tilltättavisar en, då många avskyr offentlig amning... 

• Zvartaliljan
    inarosegarden skrev 2012-07-19 21:20:08 följande:
    hej! idag var vi ute på stan o kollade affärer, o käkade lunch. precis när vi fått in maten( satt på en liten uteservering, i ett hörn, själva) då min 6 veckors blev hungrig. vad göra? tar fram bröstet o börja amma. jag är väldigt obekväm med att visa minsta lilla, men skylde mig så det kan knappast ha synts nåt hur gör ni andra? man måste ju kunna gå ut! men är så rädd att nån tilltättavisar en, då många avskyr offentlig amning... 

Jag hänger en filt över axeln o bröstet så inget syns. Ammar ofta offentligt o har inte fått några lustga miner från nån än. Har t.o.m behövt amma inne på Coop en gång...ställde mig i en gång utan så mycket folk o hängde som alltid filten över o ingen verkade reagera....
  • inarosegarden

men det är ju så krångligt o få fram bröstet utan att visa nåt tycker jag, sen i bland tar det sån tid innan han tar tag ordentligt... kanske måste träna på det bara =)

• LillSnurr82

Ammar oxå på offentliga platser. Folk som stör sig på det behöver inte kolla, är mitt barn hungrig så ska hon få mat.. Sen behöver man ju inte slänga fram pattarna hej vilt utan göra det lite snyggt:)

Jobbar själv på fik och lägger knappt märke till när "latte morsorna" ammar sina barn :)

Bättre att de då ammar än att ungarna skriker, det är väl mer störigt i sånna fall kan jag tycka :)

• LillSnurr82

Kan tillägga att jag inte använder någon filt. Barnet ligger ju ändå för bröstet.. Jag brukar dra upp tröjan först sen lägga barnet till rätta och sen öppna upp bh:n då behövs ingen filt :)

• inarosegarden

det är ju sjukt att folk tycker att det är fel med offentlig amning. men jag tror att om ngn skulle säga nåt skulle jag nog bli rätt stött o bara vilja gå därifrån.

• Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-07-19 21:37:21 följande:
    Kan tillägga att jag inte använder någon filt. Barnet ligger ju ändå för bröstet.. Jag brukar dra upp tröjan först sen lägga barnet till rätta och sen öppna upp bh:n då behövs ingen filt :)

Haha min unges huvud täcker inte ens halva bröstet så här behövs visst filt ^^ de har ju exploderat i storlek liksom, värsta bomberna. Synd bara att de kommer bli hängande påsar sen istället
  • Pluttan
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-07-19 20:22:37 följande:
    Luca är snart 5 veckor och jag har inte fått nått svarsleende än. Börjar fundera på om jag inte ger honom tillräckligt med stimulans. Det e ju mycket med 4 barn och ibland kanske det blir lite väl mycket bara mata sova. Han måste kanske få lite mera stimuli än så. Usch får lite dåligt samvete. Men han sover verkligen mycket och jag vill ju inte väcka honom heller. Kvällstid är han lite mer vaken så man får väl passa på då.

Angående hår så har Luca mycket svart hår så vi får se om det faller av eller inte. Har aldrig hört att dom skulle tappa håret så det var något nytt. Mina första 2 tjejer var helt kala tills dom var typ 2 år Tungan ute .

Idag spenderade vi dagen på Skansen. Jätte fint väder var det. Luca var snäll i vagnen och äldsta tjejen hade jätte roligt. Livia var hemma med svärmor och Elin är och hälsar på sina kusiner.

Nu har jag verkligen kommit igång med träningen. Har kört 5-6 dagar i veckan på gymet och det är galet skönt. Kroppen hittar snabbt tillbaka märker man. Fortfarande en liten irriterande kudde på magen men jag är nere på 72 kg nu (183 cm) och jag vägde 71 när jag blev gravid med Luca fast med mer muskler. Så 2 mån till så kommer jag vara bra tror jag.
    Men vågar fortfarande inte jogga. Väntar nog till  efterbesöket sen kör jag. Längtar efter att springa. 
    Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Lugn du får snart ditt svarsleende. Det är väl bara så att det är olika från bebis till bebis. Jag fick nog mitt svarsleende för ungefär 1 vecka sedan då hon var 4 veckor.
  • LillSnurr82

Haha jo har oxå bomber just nu.. Är det så här det känns att ha silikon typ ;) så inget bebis huvud täcker mina heller.. Men bröstvårtan täcks ju. Men sen är jag personligen inte så känslig.. Folk behöver som sagt inte glo..

• Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-07-19 21:54:21 följande:
    Haha jo har oxå bomber just nu.. Är det så här det känns att ha silikon typ ;) så inget bebis huvud täcker mina heller.. Men bröstvårtan täcks ju. Men sen är jag personligen inte så känslig.. Folk behöver som sagt inte glo..

Fast mina bröstvårtor är rejält stora också...de täcks inte helt om man tittar från sidan och så är det ju mycket bökande ibland då han släpper o krånglar o då är det skönt med en filt som skyler...